Te hoge factuur

anneravoet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Te hoge factuur

#1 , 18 nov 2019 09:53

Half augustus heeft de zoon panne met de auto, zonder olie gereden. Wordt gedepanneerd en naar de vroegere verkoper van de auto gebracht die tevens garagist is. Er moet een nieuwe motor in. We komen overeen dat dit in totaal de 1500€ niet mag overschrijden vermits het een oude wagen is. De garagist laat weten dat de remmen en remschijven aan vervanging toe zijn (vermelding op het keuringsbewijs). We gaan akkoord dat dit een meerprijs mag zijn. We storten 800€ als voorschot. Begin november krijgen we de factuur 2600€. We nemen contact op met de garagist en krijgen de uitleg dat hij veel veranderingen heeft moeten doen aan de 2dehands motor omdat deze niet dezelfde was als de oorspronkelijke. Hij heeft wel de correcte motorcode door gekregen, maar verkeerde motor gekocht. We protesteren de factuur maar betalen wel de 700€. De nieuwe remblokjes en -schijven gaf hij er intussen al terug afgehaald. Wat nu ? Even ter verduidelijking, wij wonen in Spanje en de zoon in België maar is sinds eind augustus op NAVO missie, dus alles gebeurd met whattsapp. De garagist weigert onze telefoon oproepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 18 nov 2019 09:57

Het is aan de garagist om u te dagvaarden als hij betaling wil. Let wel op voor retentierecht.

Hebt u schriftelijk bewijs van wat er afgesproken is over de prijs of is dit enkel mondeling?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 10:19

Een motor (ruil) uitbouwen en in bouwen voor 1500€ is wel zeer goedkoop !!

Normaal als men dit doet steekt men ook een nieuwe koppeling plaat embrage..

Remschijven en blokjes ook in deze prijs van 1500€ ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 18 nov 2019 11:56

Remschijven en blokjes er terug afgehaald? Waar haalt die man de tijd, waar houdt die zich mee bezig?

Hopelijk heeft hij een goed BA verzekering, alhoewel... :evil:

anneravoet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2019 16:54

Alles staat in whattsapp met data en uur.
Hetgeen de factuur zo hoog maakt zijn de werkuren. De garagist zegt hierover dat hij veel moeten veranderen heeft omdat de motor niet de juiste was. Maar dit is toch uiteindelijk ons probleem niet dat hij een verkeerde 2dehands motor koopt. Hij had het gelijkvormigheidsattest dus kon zoeken voor de juiste motor en 4 maand tijd.
De remblokjes en schijven waren een meerkost waar we mee akkoord gegaan zijn maar die hij er nu in een colère weer afgehaald heeft en de oude teruggeplaatst.

anneravoet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2019 09:10

@LeenW hij kan toch niet blijvenn weigeren van de auto mee te geven zonder naar het gerecht te stappen ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 19 nov 2019 09:23

Als hij de wagen nu meegeeft is zijn retentierecht foetsie, vrees ik.
Houd er wel rekening mee dat dit een uitputtingsslag kan worden, waarbij ook een vergoeding per dag kan gevraagd worden als standgeld.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2019 09:29

Welk type wagen is dit?

Ik zoek anders eens op wat zo een ruil motor kost in een recyclage bedrijf.

En zoals bosprocureur schrijft men kan per dag een vergoeding vragen voor standplaats in een garage
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 19 nov 2019 09:34

Het gaat niet direct om de prijs van de motor dacht ik, maar om de bijkomende werken omdat een niet identieke motor aangekocht werd, plus bijkomende werken die m.i. wel echt nodig waren voor de veiligheid, en waarbij de beroepsaansprakelijkheid van die garagist in het gedrang kon komen.

anneravoet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2019 10:00

Het gaat hier enkel om de uren die hij aanrekent omdat hij een foute motor aangekocht heeft. Waar wij, vind ik dan, niet moeten voor opdraaien omdat hij de correcte motor code had en de tijd om een correcte te zoeken. Hij wist op voorhand dat de auto tot eind december bij hem zou staan, waar hij akkoord mee gegaan is.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 19 nov 2019 10:04

@LeenW hij kan toch niet blijvenn weigeren van de auto mee te geven zonder naar het gerecht te stappen ?
Jawel, u (in feite, uw zoon) gaat hem moeten dagvaarden.

Maar ik vind dat u zeker een punt hebt.

anneravoet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 nov 2019 12:02

Ik plak hierbij het eerste gesprek over het vervangen van de motor. Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit interpreteren (Jan is de garagist)
[19/8 16:22] Jan: Heb wa rondgehoord en gerekend.. tweedehands motor plaatsen gaat lukken voor €1500. Nieuwe distributie, olie en filter en evt koppeling inbegrepen.
[19/8 20:16] Miel: Veel km ? Waterpomp erbij? Hij is niet thuis. Laat het hem morgen weten. Alvast bedankt Jan.
[19/8 21:28] Jan: Waterpomp vervangv ik altijd met distributie
[19/8 21:28] Jan: Ik heb ene met naar verluid 125.000km

Namen gewijzigd - JurecaBE - moderator

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 19 nov 2019 14:54

Motor vervangen door ander type ?
Dat gaat nog leut geven op de technische controle ...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”