Hooi met processierups haartjes

Evyyirco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hooi met processierups haartjes

#1 , 06 nov 2019 16:16

Beste
Ik laat elk jaar mijn weide hooien voor mijn paarden, dit gaat in grote gewikkelde balen. Sinds 2 jaar heb ik zo veel dat ik enkele balen verkoop om mijn overschot te verkleinen. Vorig jaar en dit jaar is een deel verkocht aan dezelfde persoon. Omdat het niet meer mag worden mijn weides niet gesproeid, ik heb dan ook met hun de afspraak gemaakt dat als er balen slecht zijn ze een nieuwe in de plaats krijgen (een teveel aan onkruid in 1 baal of schimmel door een gat in de plastiek) dit is tot nu toe 2 keer gebeurd en ik heb hun elke keer een nieuw gegeven. Nu kreeg ik 2 weken geleden een boze telefoon en boze berichten dat mevrouw en de paarden ziek zijn door haartjes van de processierups en word er geëist dat ik en de balen terug haal en hun 5 balen terug betaal. Ik heb hun vriendelijk medegedeeld dat in de buurt van de weide geen eiken staan en er dus geen vergroot risico was op haartjes en dat 1 pak niet wil zeggen dat de andere 4 het ook hebben, daarbij is voor mij het risico op balen die stuk zijn veel te groot als ik deze terug haal want ik weet niet wat er mee gebeurd is in tussentijd. Ik heb tevens gemeld dat ik dat 1 pak wel wil vergoeden. Nu heb ik vandaag van hun een aangetekende brief ontvangen. Hoe sta ik juridisch gezien? Kan ik hier iets aan doen? Ben ik verplicht hun terug te betalen of ben ik in mijn recht? Ikzelf gebruik hetzelfde hooi van dezelfde weide en hier zijn totaal geen problemen.
Bij voorbaat dank.
Mvg Evy hamers

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 nov 2019 16:55

ze zullen hun bewering moeten staven met de nodige bewijzen als ze hun geld terug willen zien

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 nov 2019 17:43

Dat wordt dan haartje is de hooiberg zoeken ipv spelden :lol:

Reclame

Evyyirco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2019 20:39

Dus in principe kunnen ze niks tegen mij beginnen? En ben ik in mijn recht als ik zeg dat ze niks krijgen

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 nov 2019 22:26

Waar zitten processierupsen nog op of in?
Is de weide in een risicozone?

Evyyirco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2019 07:49

Waar zitten processierupsen nog op of in?
Is de weide in een risicozone?
Processie rups zit in eiken bomen. Binnen de weide of vlak rond de weide staan er geen, het rups probleem omvat ondertussen bijna heel limburg. Het kan echter wel zijn dat toevallig die ene baal afkomstig is van een andere weide, het gebeurd vaker dat de eerste baal die valt volledig of gedeeltelijk van een andere weide is. Ook dit heb ik hun gemeld maar word door hun dus ook niet begrepen. Ik gebruik zelf al 10 jaar hooi van diezelfde weide en heb nooit geen last gehad

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 07 nov 2019 08:46

misschien heeft ze zelf wel eieknbomen staan

Evyyirco
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 nov 2019 09:20

misschien heeft ze zelf wel eieknbomen staan
Nee die heeft ze niet staan. Stonden wel heel veel fruitbomen

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 07 nov 2019 11:14

Dus in principe kunnen ze niks tegen mij beginnen? En ben ik in mijn recht als ik zeg dat ze niks krijgen
zolang ze u niet officieel via aangetekend schrijven in gebreke stellen, ontbreekt zowat alle bewijs dat men u op de hoogte hebben gebracht van het "probleem"

zelfs als ze u aangetekend in gebreke stellen dienen zij nog altijd te bewijzen dat het probleem bij u ontstaan is en dat u daarvan op de hoogte was, iets wat in principe zo goed als onbegonnen werk is.

als ze u blijven lastig vallen met de vraag om terugbetaling zou u wel klacht kunnen indienen wegens belaging

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”