Burgerlijk aansprakelijkheid bij wederzijdse slagen en verwondingen

nathan
Topic Starter
Berichten: 2

Burgerlijk aansprakelijkheid bij wederzijdse slagen en verwondingen

#1 , 21 okt 2019 23:15

Na een eerdere ruzie in een café werd ik bij het verlaten van dat café gevolgd door 4 mannen, ik was alleen. De mannen riepen mij na en kwamen steeds dichter. Er ontstond een handgemeen met wederzijdse slagen. Ik heb gehandeld uit pure angst. Er is politie bijgekomen, niemand leek echt gewond. 8 maand later eist 1 vd 4 mannen een grote schadevergoeding voor een blijvend letsel, vastgesteld door een bevriende arts. De vaststellingen zijn ontzettend vaag. Ben ik aansprakelijk en wat kan ik doen, ik ben ervan overtuigd dat dit fake is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 21 okt 2019 23:34

Als je gedagvaard werd neem je best een goede advocaat. De inhoud van PVs, vaststellingen van artsen en de meningen van experten geven veelal de doorslag. Zoek uit wat de tegenpartij hard kan maken.

Als hij (Of zijn advocaat) minnelijk probeert te schikken en je bent zeker van je stuk dan weiger je en wacht je op dagvaarding.

Er is ook een rechtsprincipe dat er snel moet gedagvaard worden om een “toelaatbare” vordering te hebben. Maw de rechter kan concluderen dat de vordering verworpen wordt omdat te lang gewacht werd om te vorderen.

nathan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 okt 2019 13:02

Kern vd vraag is eigenlijk if ik burgerlijk aansprakelijk kan gesteld worden. Ik ben tenslotte het slachtoffer dat zich enkel heeft verdedigd. Toevallig ben ik vrij groot en getraind bokser, maar de tegenpartij was met 4 en is mij bewust gevolgd terwijl ik weg wou gaan.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 23 okt 2019 13:30

Er bestaat geen recht om slagen uit te delen ook al wordt u zelf aangevallen. Zeker als bokser kan dat als niet-proportioneel gezien worden. Dus ja, u kan wel degelijk zowel burgerlijk als strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden. Zoals hierboven gezegd, raadpleeg een advocaat.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 14:57

De rechter zal oordelen of er sprake was van wettige zelfverdediging en of het door u gebruikte geweld de grenzen van deze zelfverdediging niet te buiten is gegaan.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 23 okt 2019 15:12

U laat u inderdaad best bijstaan door een advocaat. Als u zelf geen vaststellingen van uw verwondingen hebt en de tegenpartij heeft vaststellingen van "grote" verwondingen, dan zal de tegenpartij argumenteren dat uw gebruik van de geweld de wettige verdediging te buiten ging en niet proportioneel was. Met andere woorden het is niet omdat iemand je een duw geeft dat je zijn neus mag breken als wettige verdediging.

https://www.elfri.be/artikel/wettige-zelfverdediging

Rapture
Berichten: 124

#7 , 28 okt 2019 13:58

U laat u inderdaad best bijstaan door een advocaat. Als u zelf geen vaststellingen van uw verwondingen hebt en de tegenpartij heeft vaststellingen van "grote" verwondingen, dan zal de tegenpartij argumenteren dat uw gebruik van de geweld de wettige verdediging te buiten ging en niet proportioneel was. Met andere woorden het is niet omdat iemand je een duw geeft dat je zijn neus mag breken als wettige verdediging.

https://www.elfri.be/artikel/wettige-zelfverdediging
Dat zegt op zich toch niks.
Als iemand mij bijv. met een mes probeert neer te steken maar mij telkens mist waarna ik die vol op zijn gezicht sla dan gaan ze toch ook niet zeggen dat mijn verdediging buitensporig was omdat hij wel verwondingen heeft en ik niet.

Algemeen is het trouwens een misvatting dat je enkel slagen mag afweren maar nooit mag terug slaan.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 28 okt 2019 19:27

U laat u inderdaad best bijstaan door een advocaat. Als u zelf geen vaststellingen van uw verwondingen hebt en de tegenpartij heeft vaststellingen van "grote" verwondingen, dan zal de tegenpartij argumenteren dat uw gebruik van de geweld de wettige verdediging te buiten ging en niet proportioneel was. Met andere woorden het is niet omdat iemand je een duw geeft dat je zijn neus mag breken als wettige verdediging.

https://www.elfri.be/artikel/wettige-zelfverdediging
Dat zegt op zich toch niks.
Als iemand mij bijv. met een mes probeert neer te steken maar mij telkens mist waarna ik die vol op zijn gezicht sla dan gaan ze toch ook niet zeggen dat mijn verdediging buitensporig was omdat hij wel verwondingen heeft en ik niet.

Algemeen is het trouwens een misvatting dat je enkel slagen mag afweren maar nooit mag terug slaan.
Inderdaad uw voorbeeld staat, maar het gaat hier niet over een les. Het gaat over een handgemeen. Als iemand jou wilt slaan en jij verdedigt jezelf wilt dat niet zeggen dat die met een gebroken kaak eindigt. Een dreiging van een mes houdt levensgevaar in, een dreiging van een vuist niet echt. Je moet dus kijken naar wat de dreiging is om te kunnen zeggen of de tegenreactie proportioneel was en dus binnen de wettige verdediging valt. Anders is het een ordinaire vechtpartij.
Dus als iemand jou aanvalt met enkel zijn eigen lichaam en jij verdedigt jezelf. Jij hebt geen vaststellingen van verwondingen, zelfs geen hematoom. De ander heeft gebroken neus of kaak... Dat is hetgeen de rechter zal afwegen en zoals ik zei dat de advocaat van de tegenpartij zal argumenteren.

Rapture
Berichten: 124

#9 , 29 okt 2019 10:54

U laat u inderdaad best bijstaan door een advocaat. Als u zelf geen vaststellingen van uw verwondingen hebt en de tegenpartij heeft vaststellingen van "grote" verwondingen, dan zal de tegenpartij argumenteren dat uw gebruik van de geweld de wettige verdediging te buiten ging en niet proportioneel was. Met andere woorden het is niet omdat iemand je een duw geeft dat je zijn neus mag breken als wettige verdediging.

https://www.elfri.be/artikel/wettige-zelfverdediging
Dat zegt op zich toch niks.
Als iemand mij bijv. met een mes probeert neer te steken maar mij telkens mist waarna ik die vol op zijn gezicht sla dan gaan ze toch ook niet zeggen dat mijn verdediging buitensporig was omdat hij wel verwondingen heeft en ik niet.

Algemeen is het trouwens een misvatting dat je enkel slagen mag afweren maar nooit mag terug slaan.
Inderdaad uw voorbeeld staat, maar het gaat hier niet over een les. Het gaat over een handgemeen. Als iemand jou wilt slaan en jij verdedigt jezelf wilt dat niet zeggen dat die met een gebroken kaak eindigt. Een dreiging van een mes houdt levensgevaar in, een dreiging van een vuist niet echt. Je moet dus kijken naar wat de dreiging is om te kunnen zeggen of de tegenreactie proportioneel was en dus binnen de wettige verdediging valt. Anders is het een ordinaire vechtpartij.
Dus als iemand jou aanvalt met enkel zijn eigen lichaam en jij verdedigt jezelf. Jij hebt geen vaststellingen van verwondingen, zelfs geen hematoom. De ander heeft gebroken neus of kaak... Dat is hetgeen de rechter zal afwegen en zoals ik zei dat de advocaat van de tegenpartij zal argumenteren.
Ik denk niet dat er enkel sprake kan zijn van wettige zelfverdediging indien er levensgevaar is/dreigt, ik denk dat het al voldoende is indien je fysieke integriteit (of die van anderen) in gevaar is. Trouwens TS spreekt over verschillende personen die hem vijandig gezind waren, dat lijkt mij al een serieuze dreiging.

Nu soit, heel theoretische discussie natuurlijk. Achteraf is het altijd gemakkelijk zeggen van "je had dit niet mogen doen of je had dat moeten doen" terwijl op momenten dat je fysieke integriteit in gevaar is je niet juridische afwegingen gaat maken. En rechters weten dat ook.

Die beginselen steken ook praktisch ontoepasbaar in mekaar. Bijv. als je het gevaar kan ontvluchten, dan moet je dat doen. Als je belager nu eens een atletisch type is en je bent zelf een papzak dan zal gaan lopen niet veel helpen om het gevaar te ontwijken. Net alsof je eerst een uitgebreide risico-analyse van het gevaar en de dader(s) moet doen vooraleer je mag handelen.

In deze casus zal het vooral aankomen op bewijslast. TS heeft blijkbaar eerlijke verklaringen afgelegd. Als die anderen dat niet doen, zou het wel vervelend kunnen worden. Eerlijkheid wreekt zich als de tegenpartij dat niet is. Hij zou er dan nog kunnen uitkomen als de "agressor".

Issued
Berichten: 1227

#10 , 29 okt 2019 18:11

Ik denk niet dat er enkel sprake kan zijn van wettige zelfverdediging indien er levensgevaar is/dreigt, ik denk dat het al voldoende is indien je fysieke integriteit (of die van anderen) in gevaar is. Trouwens TS spreekt over verschillende personen die hem vijandig gezind waren, dat lijkt mij al een serieuze dreiging.

Nu soit, heel theoretische discussie natuurlijk. Achteraf is het altijd gemakkelijk zeggen van "je had dit niet mogen doen of je had dat moeten doen" terwijl op momenten dat je fysieke integriteit in gevaar is je niet juridische afwegingen gaat maken. En rechters weten dat ook.

Die beginselen steken ook praktisch ontoepasbaar in mekaar. Bijv. als je het gevaar kan ontvluchten, dan moet je dat doen. Als je belager nu eens een atletisch type is en je bent zelf een papzak dan zal gaan lopen niet veel helpen om het gevaar te ontwijken. Net alsof je eerst een uitgebreide risico-analyse van het gevaar en de dader(s) moet doen vooraleer je mag handelen.

In deze casus zal het vooral aankomen op bewijslast. TS heeft blijkbaar eerlijke verklaringen afgelegd. Als die anderen dat niet doen, zou het wel vervelend kunnen worden. Eerlijkheid wreekt zich als de tegenpartij dat niet is. Hij zou er dan nog kunnen uitkomen als de "agressor".
Dat is zowat het punt dat ik trachtte duidelijk te maken. Daarom dat ik zei van een advocaat te nemen. Die kan zulke zaken beter kaderen dan een leek die zichzelf erin praat

Als voorbeeld heb ik een reëele casus:
Gemeentefunctionaris ziet een oudere persoon (85 jaar) welke de poep van zijn hond niet op raapt. Hij spreekt die persoon aan maar die zegt van af te bollen. Hij blijft die persoon lastig vallen tot die een slag in zijn richting doet. Hier neemt die van de gemeente hem in een klem en werkt hem tegen de grond met zijn gezicht in de sneeuw. Die van de gemeente haalt aan dat hij in wettige verdediging handelde.
Mijns inziens kon die van de gemeente inderdaad gewoon afstand nemen, want een 85 jarige is niet snel te been.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”