Wandeling met de hond

Ifgv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wandeling met de hond

#1 , 29 aug 2019 17:58

Beste
Ik deed een wandeling met mijn hond. Hij was niet aangelijnd. Wettelijk gezien is dat verboden in Vlaanderen. Daar was ik zeker in fout. Ik kwam een vrouw tegen die bij ons in de buurt woont. Zij was op ongeveer 30 m van mij en mijn hond verwijderd. Mijn hond blijft ook stokstijf stil staan. Ik riep hem maar hij kwam niet onmiddellijk. De vrouw pakte een afgevallen tak van een boom en nam hem vast als een stok om mee te slaan. Mijn hond kreeg schrik en liep naar me toe. Ikzelf kreeg eigenlijk ook schrik. Ik was bang dat zij mijn hond ging slaan terwijl dat beest geen enkele bedreiging geuit had. Hij gromde niet, blafte niet, liet zijn tanden niet zien.... Ik was eigenlijk wat in paniek, zelfs. Maar dat was zij waarschijnlijk ook.
Uiteindelijk lijnde ik mijn hond aan en passeerde haar op veilige afstand. Zij had ondertussen wel haar stok laten vallen. Mijn vraag is de volgende. Mag je de hond van een persoon bedreigen wanneer die losloopt en de eigenaar van die hond erbij is en die hond onder commando staat van zijn baas? Wanneer ik een klacht ontvang van de politie in verband met mijn loslopende hond, moet ik dan iets zeggen van die stok of ben ik gewoon helemaal in fout en zwijg ik beter? De vrouw heeft al een klacht neergelegd bij mijn buren waarin zij verklaarde aangevallen geweest te zijn door hun hond, een golden retriever van 14 jaar.
Vriendelijke groeten
Dank u wel voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 29 aug 2019 18:03

"Ik riep hem maar hij kwam niet onmiddellijk" en "onder commando staat van zijn baas" spreekt elkaar hier wel serieus tegen.

Uiteindelijk is er geen enkele aanval geweest, dus de enige overtreding is het niet aanlijnen van de hond. Wees blij dat er niets gebeurd is (langs beide kanten) en volg in de toekomst de wetgeving.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 aug 2019 10:42

Mag je de hond van een persoon bedreigen wanneer die losloopt en de eigenaar van die hond erbij is en die hond onder commando staat van zijn baas?
Men mag zich daar zeker tegen verdedigen, en dat begint voor die eventueel bijt ...
Blijft een onberekenbaar dier - en niet aangelijnd

Een hond die stokstijf blijft staan, zet hier ook de alarmbel aan ...
Die is niet relax, dus gevaarlijk

Reclame

Ifgv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2019 23:06

Dat is misschien de oplossing: Iedereen die een baasje zijn dagelijkse wandeling ziet doen met een hond die een paar meter voor dat baasje uitloopt zonder dat hij aangelijnd is, neemt een dikke stok mee en maakt duidelijk dat als de hond niet aangelijnd wordt, de hond een pak slaag krijgt. Ik wil niet dat mijn hond geslagen wordt dus ik mijn hem altijd aan.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 31 aug 2019 08:00

Voor zover ik kan interpreteren heeft die dame niets anders gedaan dan zich klaargemaakt om zich te beschermen bij een eventuele aanval. Dat is iets anders dan 'bedreigen'.
Een hond kan even goed een wapen zijn dan een stok... En een niet aangelijnde hond is dat zeker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”