Persoonlijk materiaal verdwenen op school bij afbraakwerken bouw

ElineWRC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk materiaal verdwenen op school bij afbraakwerken bouw

#1 , 01 aug 2019 23:36

ik ben leerkracht in een lagere school. Daar zijn sinds vorig schooljaar bouwwerken aan de gang. In juli zou een deel van ons bestaand gebouw afgebroken worden, twee zijbeuken meerbepaald. Aan de binnenkant zou nog niet geraakt worden tot na de verhuiswerken die wij nog moesten uitvoeren. Omdat het vorige week te heet was om buiten te werken, zijn ze tóch begonnen aan de afbraakwerken binnen. De spullen die nog moesten verhuisd worden (waaronder mijn sta bureau + volledig gevuld ladeblok) zijn integraal ‘op de container gesmeten’. Die beslissing werd zomaar gemaakt, zonder onze directrice of iemand anders hiervan op de hoogte te stellen. Achteraf wel de opmerking: ‘ah ja... we vonden het al raar dat hier nog zoveel gerief stond’.
Ik ben dus voor een hele hoop persoonlijk geld aan materiaal kwijt, want ik had mijn bureau + ladeblok + heel veel van het materiaal dat daarin zat, zelf bekostigd. Ik weet helemaal niet wat ik nu moet doen. Dit is een situatie die echt niet door de beugel kan. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? In het onderwijs moeten we qua werkingsmiddelen al elke eurocent tien keer omdraaien, ik vind het dan ook niet erg om persoonlijk geld in mijn klas te steken. Ik ben leerkracht in hart en nieren, maar nu voel ik me heel erg met m’n rug tegen de muur gezet. Hopelijk heeft iemand tips. Alvast bedankt, juf Eline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 aug 2019 23:41

verzekering via de school aanspreken lijkt mij in eerste instantie de beste oplossing

als dat geen zoden aan de dijk brengt klacht indienen bij de politie of de verzekering van de firma die de werken uitvoert aanspreken.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 02 aug 2019 08:11

verzekering via de school aanspreken lijkt mij in eerste instantie de beste oplossing

als dat geen zoden aan de dijk brengt klacht indienen bij de politie of de verzekering van de firma die de werken uitvoert aanspreken.
Klacht indienen bij de politie is hierbij niet mogelijk. Dit is louter een handelsgeschil. Er is geen strafrechtelijk feit gebeurd.
Dit dient geregeld te worden via de verzekering van de aannemer.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 aug 2019 09:07

Volgens mij fout van de aannemer. Indien er nog geen toelating was gegeven om op die plaats met de werken te beginnen is hij in de fout gegaan. Via de schoolverzekering, de verzekering aannemer aanspreken.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 02 aug 2019 10:14

Ik denk dat het hier moeilijk wordt om te bewijzen wat er precies verloren gegaan is, laat staan welke waarde.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 aug 2019 11:22

Zal er natuurlijk ook vanaf hangen of de directie wel had gevraagd de betreffende lokalen te ontruimen, en tegen wanneer.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 02 aug 2019 12:20

verzekering via de school aanspreken lijkt mij in eerste instantie de beste oplossing

als dat geen zoden aan de dijk brengt klacht indienen bij de politie of de verzekering van de firma die de werken uitvoert aanspreken.
Klacht indienen bij de politie is hierbij niet mogelijk. Dit is louter een handelsgeschil. Er is geen strafrechtelijk feit gebeurd.
Dit dient geregeld te worden via de verzekering van de aannemer.
handelsgeschil is dat niet bedoeld voor tussen handelaars?

lerares (en de school) is in dit geval toch geen handelaar, of mis ik iets? :oops:

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 02 aug 2019 12:28

Als leerkracht zal je volgens mij de school aansprekelijk moeten stellen, die op haar beurt dit op de aannemer zal moeten proberen te verhalen.
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 02 aug 2019 13:15

verzekering via de school aanspreken lijkt mij in eerste instantie de beste oplossing

als dat geen zoden aan de dijk brengt klacht indienen bij de politie of de verzekering van de firma die de werken uitvoert aanspreken.
Klacht indienen bij de politie is hierbij niet mogelijk. Dit is louter een handelsgeschil. Er is geen strafrechtelijk feit gebeurd.
Dit dient geregeld te worden via de verzekering van de aannemer.
handelsgeschil is dat niet bedoeld voor tussen handelaars?

lerares (en de school) is in dit geval toch geen handelaar, of mis ik iets? :oops:
Ja, je mist iets. Een handelsgeschil kan ook tussen consument/klant en de verkoper/aanbieder. Dit is niet beperkt tot goederen. Kan ook over diensten gaan.
In dit geval koopt de school als klant diensten en goederen van de aannemer. Hierbij zijn er afspraken gemaakt en die zijn niet nageleefd.
Bv een discussie over garantie van een gsm toestel tussen klant een aanbieder is ook een handelsgeschil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 02 aug 2019 14:54



Klacht indienen bij de politie is hierbij niet mogelijk. Dit is louter een handelsgeschil. Er is geen strafrechtelijk feit gebeurd.
Dit dient geregeld te worden via de verzekering van de aannemer.
handelsgeschil is dat niet bedoeld voor tussen handelaars?

lerares (en de school) is in dit geval toch geen handelaar, of mis ik iets? :oops:
Ja, je mist iets. Een handelsgeschil kan ook tussen consument/klant en de verkoper/aanbieder. Dit is niet beperkt tot goederen. Kan ook over diensten gaan.
In dit geval koopt de school als klant diensten en goederen van de aannemer. Hierbij zijn er afspraken gemaakt en die zijn niet nageleefd.
Bv een discussie over garantie van een gsm toestel tussen klant een aanbieder is ook een handelsgeschil.
ja ok,

maar dan nog, ik ga er van uit dat er geen opzettelijk crimineel motief van de werkmannen is, maar het persoonlijk/privé materiaal is wel ontvreemd door personen die ergens waren waar ze niet moesten zijn.

buiten het contractuele tussen het werkvolk en de school, dat moet toch onder "diefstal" of "ontvreemding" vallen, die werkmannen kunnen wel zeggen dat alles op de container beland is, maar waar is het bewijs daarvan?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2019 15:00

Mijn inzien is hier helemaal geen sprake van diefstal, maar wel eventueel van al dan niet ongewilde vernieling van eigendommen. Het enige wat je m.i. kan inroepen is een incorrecte uitvoering van de afspraken en dan moet dit onderdeel ook nog schriftelijk zijn vastgelegd.

De school kan altijd het argument inbrengen dat ze u nooit expliciet gevraagd hebben om persoonlijke spullen te gebruiken of aan te kopen voor het onderwijs.

Het siert u natuurlijk dat u zich zo enthousiast inzet voor uw leerlingen en uw school. Maar zoals u ziet houdt dit ook bepaalde risico's in.

Ik zou zeggen probeer tot een zeker compromis te komen waar naar ik vrees heel wat water bij de wijn zal moeten gedaan worden.

Toch veel succes en vooral heel veel moed en sterkte om er volgend schooljaar terug in te vliegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 02 aug 2019 15:09

Ik zie de bui al hangen. Oeverloze discussies tussen alle partijen, niemand die verantwoordelijkheid durft te nemen (of mag nemen :( ), en als het verder doorgedreven wordt meer kosten dan het ooit kan opbrengen.

Cru gezegd, tenzij de directie ergens een verloren post op het budget vindt, wordt dit wafelenbak organiseren, of eetfestjn....

lukasi
Berichten: 1141

#13 , 02 aug 2019 16:30

Versta ik niet, je weet dat die lokalen moeten ontruimt zijn en toch laat je persoonlijke spullen daar liggen. Wij kregen vroeger naar ons vijs van de meester als we geen zorg droegen voor onze spullen en die van iemand anders.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#14 , 02 aug 2019 16:44

Versta ik niet, je weet dat die lokalen moeten ontruimt zijn en toch laat je persoonlijke spullen daar liggen. Wij kregen vroeger naar ons vijs van de meester als we geen zorg droegen voor onze spullen en die van iemand anders.
lokalen zouden pas tegen bepaalde datum moeten ontruimd zijn

de werkmannen zijn plots zonder enige voorafgaande verwittiging binnen beginnen afbreken omdat het buiten te warm was, dit tegen alle gemaakte afspraken in

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 02 aug 2019 17:46

Dan is volgens mij de rekening voor de aannemer. Hij heeft de planning niet gevolgd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”