schade door aannemer - verzekering betaalt vrijstelling niet

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

schade door aannemer - verzekering betaalt vrijstelling niet

#1 , 31 jul 2019 15:45

beste,

Eerder dit jaar, bij de plaatsing van de nieuwe ramen, heeft de aannemer de oude raam tegen de kleerkast en op de grond laten vallen waardoor dus schade is ontstaan. Ondertussen is een expert van de verzekering geweest. De expert liet toen al vallen dat de verzekering misschien de vrijstelling niet ging uitbetalen, maar dat ik dit via mijn eigen familiale verzekering dan wel kan recupereren.
Wij hebben inderdaad een vergoeding gekregen van de verzekering, maar de vrijstelling niet (een kleine 250 EUR). Volgens mijn familiale verzekering zijn ze verplicht om te betalen, maar indien ze dit toch weigeren, komt mijn familiale niet tussen...
Heb de verzekering van de aannemer gevraagd om de vrijstelling alsnog te betalen, maar ze doen dit niet, ik citeer:
"Onze maatschappij voorziet enkel een dekking voor het aandeel
van de schade boven de vrijstelling. Voor het bedrag van de
vrijstelling voorziet onze maatschappij geen dekking zodat geen
uitbetaling hiervan mogelijk is. Hiervoor dient u onze
verzekerde aan te schrijven.
Overigens is er geen enkele wettelijke bepaling die zou stellen
dat wij het bedrag van de vrijstelling in een BA
Uitbatingverzekering zouden moeten uitbetalen of voorschieten"

kan ik de vrijstelling toch nog ergens verkrijgen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 31 jul 2019 16:43

Van de aannemer, uiteraard. Hij is verantwoordelijk voor de schade en dient die te vergoeden. Als hij een verzekering met een vrijstelling heeft, moet hij dat bijpassen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 31 jul 2019 23:15

In navolging van Oude Belg:
Daarvoor dient dus uw familiale.
Niet dat zij dit moeten betalen aan u, maar net om die vrijstelling op te eisen bij de aannemer. Zij zullen uw rechten verdedigen richting hem.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 01 aug 2019 09:00

Onze maatschappij voorziet enkel een dekking voor het aandeel van de schade boven de vrijstelling. Voor het bedrag van de
vrijstelling voorziet onze maatschappij geen dekking zodat geen uitbetaling hiervan mogelijk is. Hiervoor dient u onze
verzekerde aan te schrijven
.
Het antwoord van de verzekering van de aannemer is zowel duidelijk als volledig.
Zij betalen de schade BOVEN de vrijstelling. De vrijstelling zelf, daarvoor moet u bij de "verzekerde", in dit geval de aannemer zijn.

Veel verzekeringen betalen het volledige bedrag aan de schadelijder, en vorderen de vrijstelling terug van hun verzekerde. Voor zover ik weet zijn ze dat echter niet verplicht. U kan dus ofwel zelf de aannemer aanschrijven, ofwel uw familiale verzekering aansporen uw rechten te verdedigen en (in uw plaats) de aannemer aan te schrijven.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”