Dekt een BA verzekering advocaatskosten

Jeroen1000
Topic Starter
Berichten: 20

Dekt een BA verzekering advocaatskosten

#1 , 19 jul 2019 09:39

Hallo iedereen,

Het lijkt een simpele vraag maar toch vind ik geen duidelijk antwoord in BA-polissen.

Wanneer iemand je burgerlijk aansprakelijk zou proberen te stellen via een procedure voor de burgerlijke rechtbank, dekt een BA-verzekering dan de kosten van je verdediging zoals experten, honoraria van de advocaat enzoverder? bv. Autoverzekering, familiale, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, ...

In veel BA-polissen zie ik nog een component voor burgerlijk verhaal en soms ook strafrechtelijke verdediging, maar dat is mijn inziens niet hetzelfde als burgerlijke verdediging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2019 12:43

De verzekering beslist of zij de door u veroorzaakte schade vergoed. Als zij de vordering van de tegenpartij betwist, betaalt zij de gerechts- en advocatenkosten.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 19 jul 2019 23:30

De rechtsbijstand in een schadeverzekering is doorgaans beperkt in die zin dat ze enkel tussen komt bij een verzekerd schadegeval.
Dus als dit het gevolg is van een eerder aangegeven schadegeval normaal wel.
Als dit kadert in een contractueel geschil (bvb geschil met uw garagist), dan is dit enkel gedekt indien voorzien in de polisvoorwaarden. Bij sommige maatschappijen wel, bij vele anderen niet.
Een meer concrete vraag en vermelding welke verzekering u heeft laat mogelijk een concreter antwoord toe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Jeroen1000
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 25 jul 2019 21:34

De rechtsbijstand in een schadeverzekering is doorgaans beperkt in die zin dat ze enkel tussen komt bij een verzekerd schadegeval.
Dus als dit het gevolg is van een eerder aangegeven schadegeval normaal wel.
Als dit kadert in een contractueel geschil (bvb geschil met uw garagist), dan is dit enkel gedekt indien voorzien in de polisvoorwaarden. Bij sommige maatschappijen wel, bij vele anderen niet.
Een meer concrete vraag en vermelding welke verzekering u heeft laat mogelijk een concreter antwoord toe.
Bedankt voor je reactie. Om wat meer context te geven ik heb het over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid: Ik heb een familiale verzekering bij AXA en een rechtsbijstand bij DAS. Nu staat er in de polis van DAS volgende:

"Wij komen aanvullend / suppletief tussen op de burgerlijke verdediging van de verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid indien
er van u schadeloosstelling wordt gevorderd op basis van een extracontractuele aansprakelijkheid.
Er is geen tussenkomst indien:
- een verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de burgerlijke verdediging ten laste neemt en er geen belangenconflict met deze
verzekeraar optreedt, of;
- er geen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid onderschreven werd, maar wel had kunnen onderschreven worden in het
kader van de vordering tot schadeloosstelling gericht tegen u, of;
- de betrokken verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de waarborgen heeft geschorst wegens wanbetaling van de premies, of;
- de schade lager is of gelijk is aan de vrijstelling voorzien in de verzekeringspolissen burgerlijke aansprakelijkheid.
Alle andere burgerlijke verdedigingen die niet vallen onder de omschrijving hiervoor voorzien, zijn uitgesloten."

Die laatste zin, door mij in het vet gemarkeerd, baart mij wat zorgen: als de BA verzekeraar AXA zegt "niet gedekt schadegeval" vrees ik dat de rechtsbijstand zich ook terugtrekt. Als ik je antwoord goed begrijp, heb ik bij een niet gedekt schadegeval effectief dubbele pech...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2019 10:37

De rechtsbijstand in een schadeverzekering is doorgaans beperkt in die zin dat ze enkel tussen komt bij een verzekerd schadegeval.
Dus als dit het gevolg is van een eerder aangegeven schadegeval normaal wel.
Als dit kadert in een contractueel geschil (bvb geschil met uw garagist), dan is dit enkel gedekt indien voorzien in de polisvoorwaarden. Bij sommige maatschappijen wel, bij vele anderen niet.
Een meer concrete vraag en vermelding welke verzekering u heeft laat mogelijk een concreter antwoord toe.
Bedankt voor je reactie. Om wat meer context te geven ik heb het over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid: Ik heb een familiale verzekering bij AXA en een rechtsbijstand bij DAS. Nu staat er in de polis van DAS volgende:

"Wij komen aanvullend / suppletief tussen op de burgerlijke verdediging van de verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid indien
er van u schadeloosstelling wordt gevorderd op basis van een extracontractuele aansprakelijkheid.
Er is geen tussenkomst indien:
- een verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de burgerlijke verdediging ten laste neemt en er geen belangenconflict met deze
verzekeraar optreedt, of;
- er geen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid onderschreven werd, maar wel had kunnen onderschreven worden in het
kader van de vordering tot schadeloosstelling gericht tegen u, of;
- de betrokken verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid de waarborgen heeft geschorst wegens wanbetaling van de premies, of;
- de schade lager is of gelijk is aan de vrijstelling voorzien in de verzekeringspolissen burgerlijke aansprakelijkheid.
Alle andere burgerlijke verdedigingen die niet vallen onder de omschrijving hiervoor voorzien, zijn uitgesloten."

Die laatste zin, door mij in het vet gemarkeerd, baart mij wat zorgen: als de BA verzekeraar AXA zegt "niet gedekt schadegeval" vrees ik dat de rechtsbijstand zich ook terugtrekt. Als ik je antwoord goed begrijp, heb ik bij een niet gedekt schadegeval effectief dubbele pech...
Jeroen,
Rechtsbijstand DAS verzekering is afhankelijk van welke dekkingen u zelf onderschrijft en premie voor betaald. U moet uw Das polis eens goed nakijken, welke dekkingen u onderschreven heeft. Alle dekkingen hebben hun prijskaartje.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 27 jul 2019 11:34

Beste

U heeft een rechtsbijstandsverzekering DAS onderschreven. Dus vermoed ik dat er binnen uw AXA polis geen rechtsbijstand is onderschreven (bekijk uw bijzondere voorwaarden bij AXA) en dat die rechtsbijstand door de makelaar bij DAS is ondergebracht.
Mogelijk is dat onderstaande polis. Maar bekijk dit. DAS heeft verschillende polissen..
https://www.das.be/C12575670042A839/0/A ... éleven.pdf

Burgerlijk verhaal is doorgaans inbegrepen.

Nogmaals vraag : kan u wat concreter zijn in de vraag.

'Wanneer iemand je burgerlijk aansprakelijk zou proberen te stellen via een procedure voor de burgerlijke rechtbank' is een behoorlijk vage omschrijving.

Onze antwoorden zullen accurater worden als de vraag dat ook is....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”