schadegeval automatische poort

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

schadegeval automatische poort

#1 , 03 jul 2019 17:17

net schadegeval gehad en niet duidelijk wie hier de schuld draagt


wij hebben een gemeenschappelijke sectorale poort welke toegang geeft tot een aantal garages. mijn vrouw komt thuis met de fiets en bedient de poort die open blijkt te staan.De poort begint te sluiten. op dat moment beseft ze dat die actie niet nodig was en drukt ze nogmaals op de knop van de bediening zodat de poort weer opengaat.

natuurlijk op dat moment rijdt er iemand achteruit uit de garagepoort en schuurt met haar achterkant en dak de poort. Mijn vrouw had op geen enkel moment de wagen gezien of aanstalten zien maken om de garage uit te rijden.

wie is hier in fout en aan welke verzekering dienen we dit aan te geven? Er is enkel schade aan de wagen. Poort is zo goed als onbeschadigd buiten paar krassen

mijn vrouw voor het bedienen van de poort of de persoon die de garage uitreed en de hindernis niet zag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 jul 2019 17:24

Inderdaad geen eenvoudige vraag. Mijn eerste gedacht is: poort stond open dus plots sluitende poort is geen te voorziene hindernis en de schade is te wijten aan de actie van uw vrouw.

Ook een geweldig dom systeem dat je meerdere bedieningsknoppen hebt die enkel dezelfde actie doen. Dat zal niet het laatste ongeval geweest zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 jul 2019 17:30

Het voorval aangeven bij familiale polis met de omschrijving die u hier hebt gegeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#4 , 03 jul 2019 18:33

aangeven aan de familiale zal morgen gebeuren

toch kan ik leen niet volgen betreft schuld. Mijn vrouw heeft op geen enkel moment de wagen gezien laat staan deze zien vertrekken. Zij heeft gewoon de poort willen open doen (wat ze al was en dus sloot) en daarna weer open gedaan. op dat moment rijdt de auto achteruit de garage uit. bestuurder zegt ook door de hoge achterkant van de wagen niet naar de poort hebben kunnen zien.

is dat trouwens niet voor elke gedeelde poort dat iedereen een afzonderlijke zender heeft, zo raar lijkt dat systeem me toch niet

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 jul 2019 20:04

Mijn vrouw had op geen enkel moment de wagen gezien of aanstalten zien maken om de garage uit te rijden.
Uw vrouw heeft de poort "geopend" zonder te zien dat ze al open was :?:
Dan gaat het weinig indruk maken als ze zegt dat ze ook die auto niet zag ... just saying'

Of wat ook zou kunnen: gedrukt voor ze zicht op de poort had ?


Effect is hetzelfde: uw vrouw heeft de poort gesloten
Waardoor een bestuurder die de poort open gezet had om buiten te rijden, en niet verwachte dat ze terug gesloten zou worden, er tegenaan gereden is ...

Daarvoor dient de familiale verzekering hé ...

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#6 , 03 jul 2019 20:37

ik ben van mening dat mijn vrouw weinig te verwijten valt en dat de bestuurder deze hindernis had moeten zien. bestuurder geeft ook aan niets te kunnen zien door de hoge auto en gesloten dak en er gewoon van uit ging dat de poort openstond.

er is ook verder niets van papieren opgemaakt onderling

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 03 jul 2019 21:17

Blijft een niet te voorziene hindernis voor mij. Stel dat de poort door een of ander defect plots was dichtgegaan en daardoor de auto beschadigd had, dan lag de verantwoordelijkheid toch ook bij de firma?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 jul 2019 21:20

Waarom moet er op een knop worden gedrukt terwijl de titel van de vraag zegt dat het een automatische poort is?
Automatische poorten sluiten automatisch, zo niet is het een handbediende poort.
Dan is degene die door verkeerde handeling onbedoeld de poort sluit toch in fout?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#9 , 03 jul 2019 21:46

is automatische poort die je met afstandsbediening open en dicht doet.

maar dan nog ,men bedient de poort zoals men normaal doet. dus ik zie niet in wat mijn vrouw fout deed. daarenboven zag mijn vrouw de wagen niet staan van buiten. dus had ze totaal geen weet dat er iemand ging uitrijden. feit dat andere persoon zonder kijken achteruit rijdt en niet ziet dat de poort in beweging is is toch niet mijn vrouw haar schuld.

vergelijk het met het niet zien van een aankomende fietser als je je oprit uitrijdt. dan is de auto toch ook in fout.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 03 jul 2019 22:14

Het is een gemechaniseerde poort met draadloze handbediening.
De vergelijking met de fietser en de auto gaat niet op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#11 , 11 jul 2019 18:53

Meeboo


Je vraagt hier advies maar begint dan over en weer te argumenteren.
Als je besluit al vast staat, waarom vraag je dan advies?

Het aangeven aan je familiale is toch geen probleem?

Aansprakelijkheidsrecht is een complexe rechtstak met ook tal van precedenten.
De juristen van jouw verzekering zullen je argumentatie zeker bekijken, maar tegelijk rekening houden met rechtspraak.

Op die wijze zal dit schadegevallen correct behandeld worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

katwezel
Berichten: 375

#12 , 12 jul 2019 07:05

Toch eenvoudig , autobestuurder dient zich te vergewissen of de poort volledig open staat alvorens te rijden , dat hij/zij dat niet of moeilijk kan zien door de bouw/model van zijn wagen heeft er niets mee te maken ,

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#13 , 12 jul 2019 08:05

zowel aangifte gedaan door chauffeur aan autoverzekering als ik aan mijn familiale.

we zullen zien wat er uit de bus komt...

job
Berichten: 86

#14 , 16 jul 2019 10:52

Autobestuurder opent poort en heeft de intentie om achteruit de garage uit te rijden. Op het moment dat deze autobestuurder achteruit rijdt, rijdt hij/zij de poort aan. Deze poort heeft niet meer dezelfde stand als diegene waarin ze eerst geplaatst werd door de chauffeur voor hij/zij de garage wilde uitrijden. Zonder de handeling van je vrouw was de chauffeur zonder schade uit de garage kunnen vertrekken. De handeling van je vrouw heeft gemaakt dat de auto schade opliep. Schade, Oorzaak, Verband. Mij lijkt het dat je vrouw aansprakelijk is en dat de schade aan de auto door je vrouw (i.c. dus je gezinspolis) vergoed dient te worden.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”