aansprakelijkheid bij busreizen-organiseren van feesten

mede-eigenaar
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid bij busreizen-organiseren van feesten

#1 , 13 jun 2019 15:15

In onze mede-eigendom werd een intern "feestcomité" opgericht. Een lid van dit comité wil een reis organiseren naar Pairi Daiza. Hiervoor heeft hij een bus ingehuurd en worden de kosten van de busreis en de ingang door deze persoon ingezameld. De inschrijvingen worden niet beperkt tot de mede-eigenaars maar ook inwoners van andere gemeenten kunnen hierbij intekenen.
Mijn vraag: indien er zich een ongeval voordoet: hetzij bij de reis, hetzij in het recreatiedomein, hetzij tijdens een andere activiteit door hen georganiseerd, wie kan er dan aansprakelijk gesteld worden? De inrichtende persoon, het feestcomité of alle mede-eigenaars?
Onze mede-eigendom beschikt over een verzekering BA voor de RME. Kan deze hiervoor gebruikt worden vermits de leden van de RME ook de leden van het feestcomité zijn? Wat indien er tijdens ingerichte feesten vrijwilligers een handje komen helpen en/of deelnemers zich verwonden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 jun 2019 00:41

Lijkt me toch duidelijk dat zo'n busreis géén activiteit van de VME is, dat het bijgevolg niet gedekt wordt door de polissen die uw VME onderschreven heeft, en dat hij dit doet als eigen initiatief, of als feitelijke vereniging (feestcomité) van een aantal mensen die toevallig ook in uw VME zitten.

Als ik met mijn buren iets organiseer, is de stad waar wij wonen daarvoor niet aansprakelijk ...

Wat u wel moet doen, is zorgen dat de bezigheden van het "feestcomité" niet op de vergaderingen van of in de verslagen van de VME komt ...


Wat anders wordt het als het feestcomité een activiteit in / rond uw blok gaat organiseren vanuit en als (ttz goedgekeurd door) de VME

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”