alcohol schenken in sportkantine

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

alcohol schenken in sportkantine

#1 , 03 jun 2019 21:36

Ik weet niet of dit hier de juiste plaatst is voor deze vraag.

Mijn vader is sedert enige tijd bestuurslid van een sportvereniging (VZW) nadat hij jarenlang vrijwillige medewerker was. Ikzelf ben nu ook vrijwillige medewerken.
Deze vereniging heeft uiteraard ook zijn kantine waar er voor of na de sport iets kan gedronken worden (sterke drank wordt niet geserveerd). Deze kantine is ook enkel open bij wedstrijden en af en toe op trainingsdagen.

Zoals overal zijn er ook in deze vereniging personen die "stevig" kunnen drinken en dan kan het soms wel voorvallen dat er soms te veel gedronken wordt.
Zolang deze personen zelf niet naar huis moeten rijden zou dit wel geen probleem zijn maar sommige rijden toch nog zelf.

Als ze dan onderweg zouden moeten blazen is dit uiteraard hun probleem maar wat als ze een ongeluk hebben.
Dan denk ik bvb aan
1) ofwel ongeluk waar bij enkel zij betrokken zijn (bvb tegen een boom gereden)
1a) enkel materiele schade
1b) lichamelijke schade
1c) dood
2) ofwel zijn er ook anderen bij betrokken
2a) enkel materiele schade (bij die anderen)
2b) lichamelijke schade bij de anderen
2c) dood van de anderen

Als ik het goed voorheb mag een cafébaas geen alcohol meer schenken aan iemand die er al te veel opheeft.
Maar hoe zit dit dan met de verantwoordelijkheid van de vereniging?
Sommigen kunnen goed doordrinken en zie je het nog niet en bij andere zie je het vrij vlug dat ze te veel ophebben.

Daarbij weet degene achter de bar ook niet altijd voor wie de bestelling is. Iemand trakteert en heeft een hele bestelling af aan de bar. De persoon achter de bar kan dus niet weten voor wie dit is.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding