Betaling ziekenhuisfactuur

Liesjevdb
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Re: Betaling ziekenhuisfactuur

#16 , 18 mei 2019 14:16

Dan moeten ze die inschrijvingsdocumenten eerst stelen.
Lijkt toch onwaarschijnlijk.

Waarom is uw vriend dat document dan wel gaan tekenen, op wiens vraag?
Ik heb gevraagd of hij naar beneden kon gaan aangezien ik niet goed te been was, vervolgens komt hij terug en zegt hij dat het allemaal geregeld is en dat hij de papieren ondertekend heeft met mijn handtekening. Toen ik vroeg om de papieren te zien zei hij dat hij geen dubbel had gekregen (vreemd?) Logisch zou toch zijn dat hij die papieren haalt en mij deze eerst laten lezen dat ik ze zelf kan ondertekenen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#17 , 18 mei 2019 14:49

Mevrouw de verzorging is aan u verleend, dus worden de kosten ook aan u verrekend. Ik lees nergens dat u aan uw vriend opdracht heeft gegeven om niets te tekenen en alle documenten aan u voor te leggen om te ondertekenen. De kosten werden volgens eigen zeggen betaald door de verzekering. Het ziekenhuis is dan ook niet meer in het geding. Ik begrijp echter niet goed waarom uw maatschappij de toeslag heeft betaald als u hier niet voor verzekerd bent. Ik heb het gevoel dat u niet het hele verhaal vertelt. Tenslotte zou ik zeggen, tracht tot en vergelijk te komen met uw verzekering, desgevallend met een afbetalingsplan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Liesjevdb
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 mei 2019 15:03

Mevrouw de verzorging is aan u verleend, dus worden de kosten ook aan u verrekend. Ik lees nergens dat u aan uw vriend opdracht heeft gegeven om niets te tekenen en alle documenten aan u voor te leggen om te ondertekenen. De kosten werden volgens eigen zeggen betaald door de verzekering. Het ziekenhuis is dan ook niet meer in het geding. Ik begrijp echter niet goed waarom uw maatschappij de toeslag heeft betaald als u hier niet voor verzekerd bent. Ik heb het gevoel dat u niet het hele verhaal vertelt. Tenslotte zou ik zeggen, tracht tot en vergelijk te komen met uw verzekering, desgevallend met een afbetalingsplan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik heb een hospitalisatieverzekering via mijn werk maar voor een 1 pers kamer moet ik wel een opleg betalen. Ik heb inderdaad niet gezegd dat hij niets moest tekenen, maar ik heb ook niet gezegd dat hij WEL alles moet tekenen in mijn naam. Mag men er daarom vanuit gaan dat ik met alles akkoord ga en en dat het ok is om mijn handtekening ergens onder te plaatsen wat ik zelf nooit gelezen heb? Daarbij zie ik niet in waarom ik niet de volledige waarheid zou vertellen, het zou immers nutteloos zijn om juridisch advies te vragen als ik het volledige verhaal niet vertel

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 18 mei 2019 15:31

Ik mis de vraag aan de geneesheer of verpleegkundige die u deze eenpersoonskamer heeft toegewezen. Indien alles is verlopen zoals u stelt, kan het toch geen probleem zijn dat een verpleegkundige uw verhaal bevestigt en dat is volgens mij alleszins voldoende reden om de ombudsdienst nogmaals aan te spreken met de nodige bewijsstukken. Een discussie over een factuur moet u niet met de rekendienst voeren maar met de ombudsdienst. De facturen worden immers enkel opgemaakt op basis van de documenten die voorliggen. Ik heb nergens gesteld dat u liegt. Ik mis schakels in uw verhaal.

Liesjevdb
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 mei 2019 16:07

Ik mis de vraag aan de geneesheer of verpleegkundige die u deze eenpersoonskamer heeft toegewezen. Indien alles is verlopen zoals u stelt, kan het toch geen probleem zijn dat een verpleegkundige uw verhaal bevestigt en dat is volgens mij alleszins voldoende reden om de ombudsdienst nogmaals aan te spreken met de nodige bewijsstukken. Een discussie over een factuur moet u niet met de rekendienst voeren maar met de ombudsdienst. De facturen worden immers enkel opgemaakt op basis van de documenten die voorliggen. Ik heb nergens gesteld dat u liegt. Ik mis schakels in uw verhaal.
De verpleegkundige zei tegen mij dat er geen 2pers kamer vrij was dus dat ze mij op een 1 pers kamer moesten leggen, de ombudsdienst van het ziekenhuis zegt dat ik geen stappen heb ondernomen om verder te vragen of er geen 2 pers kamer vrij is. Als de verpleegkundige mij dit meedeelt lijkt het mij toch logisch dat ik hier niet verder achter vraag?

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 mei 2019 16:38

Beste

Indien u geen 1 pers kamer heeft gevraagd en men u wegens plaatsgebrek toch op dergelijke kamer legt mag het ziekenhuis enkel de prijs van een 2 pers kamer aanrekenen. U heeft niet voor akkoord getekend en een andere persoon kan niet zonder volmacht handelen.

U kan een aantal zaken ondernemen om de factuur te betwisten:

1. De factuur van het ziekenhuis gemotiveerd betwisten via een aangetekend schrijven.
2. De gemotiveerde betwisting overmaken aan uw hospitalisatie verzekering en vragen dat ze zelf ook druk zouden uitoefenen op het betreffende ziekenhuis.
3. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering uw verzekeringsmaatschappij vragen om juridische bijstand te verlenen.
4. Uw dossier bezorgen aan de juridische dienst van uw ziekenfonds, als men geen ondersteuning zou bieden gewoon overstappen naar een ander ziekenfonds (= gratis).
5. Klacht indienen bji de dienst voor geneeskundige evaluatie en controle van het RIZIV.
https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/stru ... trole.aspx

Uit ervaring weet ik dat enkel dreigen met een gemotiveerde klacht bij de dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (liefst tijdens een persoonlijk onderhoud met de algemeen directeur) voldoende is om dit snel op te lossen. Directies blijven graag onder de radar, als er echt een controle door het RIZIV volgt zitten ze vaak met veel meer dossiers waar ze in overtreding zijn...

Liesjevdb
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 mei 2019 16:52

Beste

Indien u geen 1 pers kamer heeft gevraagd en men u wegens plaatsgebrek toch op dergelijke kamer legt mag het ziekenhuis enkel de prijs van een 2 pers kamer aanrekenen. U heeft niet voor akkoord getekend en een andere persoon kan niet zonder volmacht handelen.

U kan een aantal zaken ondernemen om de factuur te betwisten:

1. De factuur van het ziekenhuis gemotiveerd betwisten via een aangetekend schrijven.
2. De gemotiveerde betwisting overmaken aan uw hospitalisatie verzekering en vragen dat ze zelf ook druk zouden uitoefenen op het betreffende ziekenhuis.
3. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering uw verzekeringsmaatschappij vragen om juridische bijstand te verlenen.
4. Uw dossier bezorgen aan de juridische dienst van uw ziekenfonds, als men geen ondersteuning zou bieden gewoon overstappen naar een ander ziekenfonds (= gratis).
5. Klacht indienen bji de dienst voor geneeskundige evaluatie en controle van het RIZIV.
https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/stru ... trole.aspx

Uit ervaring weet ik dat enkel dreigen met een gemotiveerde klacht bij de dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (liefst tijdens een persoonlijk onderhoud met de algemeen directeur) voldoende is om dit snel op te lossen. Directies blijven graag onder de radar, als er echt een controle door het RIZIV volgt zitten ze vaak met veel meer dossiers waar ze in overtreding zijn...
Bedankt! mijn verzekering heeft de opleg wel reeds betaald aan het ziekenhuis en eist nu dat ik deze aan hun terugbetaal.. is het dan nog nodig dat ik een aangetekend schrijven naar het ziekenhuis doe?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 18 mei 2019 17:07

Laat je vriend die meerprijs betalen en de kous is af en zaak afgesloten

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 18 mei 2019 17:15

Het blijft een feit dat uw handtekening op een document staat.
Het is dan ook aan u om aan te tonen dat het uw handtekening niet is.
Aangezien de ombudsdienst ook niets wil doen staat u machteloos.
Tenzij u wil dagvaarden en een grafologisch onderzoek betalen.
Maar dan riskeert uw vriend een straf wegens handtekeningfraude.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 mei 2019 18:45

Ik zie verder het probleem niet meer : de vriend tekende met uw handtekening, stel hij tekende effectief met zijn handtekening. Gaat u uw vriend opoffferen ondanks zijn goede wil.

Ik weet natuurlijk niet wat zijn vriendschap u waard is; hij deed het enkel om u te helpen.

artemis
Berichten: 3293

#26 , 18 mei 2019 19:57

In mijn ervaring moet het ziekenhuis je altijd de keuze geven tussen een 1- 2- of meerpersoonskamer bij opname, zelfs al zijn ze niet alle beschikbaar.
Dat je vriend je handtekening heeft nagebootst is een heikel punt, dat had hij niet mogen doen. Hij had in eigen naam moeten tekenen als 'partner van'. Talloze mensen worden gehospitaliseerd in een toestand waarin ze onbekwaam zijn om het opnamecontract te tekenen, dus moet iemand anders dat in hun plaats doen...

Ik denk dat je best je mutualiteit inschakelt om je hieruit verder te helpen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#27 , 19 mei 2019 10:13

Ik mis de vraag aan de geneesheer of verpleegkundige die u deze eenpersoonskamer heeft toegewezen. Indien alles is verlopen zoals u stelt, kan het toch geen probleem zijn dat een verpleegkundige uw verhaal bevestigt en dat is volgens mij alleszins voldoende reden om de ombudsdienst nogmaals aan te spreken met de nodige bewijsstukken. Een discussie over een factuur moet u niet met de rekendienst voeren maar met de ombudsdienst. De facturen worden immers enkel opgemaakt op basis van de documenten die voorliggen. Ik heb nergens gesteld dat u liegt. Ik mis schakels in uw verhaal.
Volg de goede raad op die er reeds is gegeven. Maar ga wel persoonlijk met uw dossier naar de ombudsdienst of sociale dienst van het ziekenhuis.
Ik heb reeds aangehaald dat dit tot succes kan leiden ( gezien ik het zelf voor enkele personen reeds in orde heb gekregen ).
Ik kan mij ook niet voorstellen dat u uw relatie met uw vriend te grabbel wilt gooien.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”