Autoverhuurder claimt schade

Mobil1313
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Autoverhuurder claimt schade

#1 , 17 mei 2019 08:58

Goedemorgen,

Kan U mij hier raad bij geven aub?

Firmawagen van leasing X gaat binnen in garage voor onderhoud.
Autoverhuurbedrijf Y zorg voor een vervangwagen.
(dit is de manier van werken van de leasing, een vervangwagen van de garage gebruiken is niet toegestaan)

Bij het afleveren van mijn wagen stond de vervangwagen al op de parking van de garage, de sleutels en papieren lagen bij de balie.
Formulier bij met gekende schade (krassen, blutsjes,...). Dit klopt en is ondertekend door het autoverhuurbedrijf.
Ook een formulier voor als er al schade moest zijn die niet door hun opgegeven was. Dit was niet het geval, dus dit heb ik blanco gelaten.

Volgende dag is mijn wagen klaar en wissel ik deze om met de vervangwagen.
Ik contacteer op voorhand verhuurbedrijf om te melden dat ik de vervangwagen terug inlever: zet hem maar terug op de parking en laat sleutels/papieren achter bij de balie van merkgarage.

2 dagen later krijg ik te horen van verhuurbedrijf dat er schade is bijgekomen.

Ben ik hiervoor aansprakelijk?
Bij mijn weten heb ik de wagen terug afgezet zonder nieuwe schade.

Volgens verhuurbedrijf ben ik ook aansprakelijk voor de schade in de periode tussen dat ik de wagen afzet en deze door hun wordt opgehaald.

ps: In onze carpolicy is er een clausule dat er 1x per lopende 12 maanden geen franchise is bij ongevallen in fout. (tenzij niet tijdig gemeld, vluchtmisdrijf, extreem rijgedrag, ...)
Als ik dus had geweten van eventuele schade door mij veroorzaakt, had ik dit wel eerlijk gemeld.

Alvast bedankt voor Uw info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 17 mei 2019 14:09

Waar en wanneer heeft de verhuurder die schadeopmeting gedaan?

Probleem de periode waarvoor niemand verantwoordelijkheid zal opnemen voor wat er mogelijk met die wagen is gebeurd, nl. vanaf het moment dat u de sleutels heeft overhandigd aan de balie tot de huurwagen weer werd opgehaald en u bovendien niet kan bewijzen dat u hem zonder bijkomende schade heeft achtergelaten.
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2019 14:28

Ik contacteer op voorhand verhuurbedrijf om te melden dat ik de vervangwagen terug inlever: zet hem maar terug op de parking en laat sleutels/papieren achter bij de balie van merkgarage.
Als u kan aantonen dat dit de instructies waren van het verhuurbedrijf, dan lijkt mij dat zij verantwoordelijk zijn vanaf dat u de sleutels aan de balie heeft achtergelaten. U gaat alleen een probleem hebben als dit enkel telefonisch is afgesproken (en niet opgenomen werd door u).

Reclame

Mobil1313
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2019 10:57

Waar en wanneer heeft de verhuurder die schadeopmeting gedaan?
Ze hebben mij 2 dagen later hiervan op de hoogte gebracht.
Volgens de garage is deze de ochtend nadat ik hem had afgezet opgehaald.
(papieren en sleutels gevraagd en onmiddellijk doorgereden)

Mobil1313
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2019 10:58

Ik contacteer op voorhand verhuurbedrijf om te melden dat ik de vervangwagen terug inlever: zet hem maar terug op de parking en laat sleutels/papieren achter bij de balie van merkgarage.
Als u kan aantonen dat dit de instructies waren van het verhuurbedrijf, dan lijkt mij dat zij verantwoordelijk zijn vanaf dat u de sleutels aan de balie heeft achtergelaten. U gaat alleen een probleem hebben als dit enkel telefonisch is afgesproken (en niet opgenomen werd door u).
Dit staat op mail.
Ze hebben mij een emailadres en telefoonnummer gegeven waarop ik kon "afmelden".

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 21 mei 2019 10:55

Verhuurbedrijf kan dus niet bewijzen dat de schade is ontstaan vóór ze de wagen hebben opgehaald. Voet bij stuk houden en de aansprakelijkheid afwijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”