Verantwoordelijk voor kleinzoon?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Verantwoordelijk voor kleinzoon?

#1 , 19 apr 2019 18:58

Mijn kleinzoon woont al bijna 4 jaar bij ons, ooit gedropt en niet meer naar om gezien, vader soms eens een weekend per maand en de moeder 1 keer een weekend per jaar.
Zijn domicilie staat bij de vader en die wilt dit niet veranderen.

We krijgen van de vader geen enkele financiële compensatie, heeft niks dan schulden, zelfde verhaal van de moeder.
Aan dat financiële aspect kunnen we niks doen, dus daar leggen we ons bij neer.



Maar wat als de kleinzoon iets uitspookt?
Zijn wij dan verantwoordelijk en kunnen we voor de eventuele schade opdraaien, want zowel de vader als de moeder hebben enkel schulden.

Wij hebben wel een familiale, maar die zal denk ik niet tussenbeide komen daar de domicilie van de kleinzoon bij de vader is!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 apr 2019 19:27

Als de kleinzoon bij u is, en hij dan dus iets "uitspookt" , bent u m.i. aansprakelijk ; familiale moet normaal tussenkomen.

Vergelijkbaar met de situatie waarin hij een weekend op bezoek zou zijn, en u hem "bewaakt".

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 apr 2019 20:00

Vader pleegt domiciliefraude. Laat de kleinzoon bij u domiciliëren.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2019 20:10

U kan in de polis uitdrukkelijk laten voorzien dat de kleinzoon mee verzekerd is. Bespreek dit met uw agent / makelaar.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 19 apr 2019 20:25

Bedankt voor de antwoorden.

Domicilie bij ons wilt de vader niet, krijgen enkel verwijten enz, in feite staan we met de rug tegen de muur ook wat de financiële kant betreft, kunnen daar niets aandoen.

Kan begrijpen dat een familiale wel zal tussenbeide komen als er een kleine schade is.

Maar je hoort soms van 15-16 jarigen die iets uitspoken en de ouders voor alle financiële gevolgen mogen opdraaien, zoals bv verkoop huis om de schade terug te betalen.

Dat is eerder onze zorg als de kleinzoon binnen 5 jaar ouder is en dan zoiets zou kunnen uitsteken!

Ik denk niet dat bij zulke gevallen een familiale niet tussenbeide komt?

Als er bij zowel vader als moeder niks te rapen valt kunnen ze toch bij ons komen aankloppen, tis geen tijdelijke situatie, het blijft voorts slepen en zien in feite dit nooit goed komen dat vader of moeder voor hun zoon eens zelf gaan zorgen.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat de kleinzoon niet van de makkelijkste is, wat ook de reden was dat die bij ons gedropt is.

Is dan tijdelijk gebeterd maar nu begint die terug moeilijk te doen, de beruchte "Apenjaren"

Maar al bij al wij hadden ons "Pensioen" wel helemaal anders voorgesteld.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 19 apr 2019 21:01

Tijd om eens een 'klapje' te gaan doen met de sociale dienst (jeugdpolitie) van uw lokale politiezone.

U kan uw kleinzoon bij u domiciliëren en het kindergeld opeisen.
Tegelijkertijd zullen de nodige vaststelling door politie gedaan worden gestaafd mogelijk door mails - opgenomen gesprekken ( neem vanaf nu elk gesprek op) en sms jes enz

Hoe oud is kleinzoon en wie heeft hem in school ingeschreven. Jullie of vader en moeder?

Bedoeling is dat jeugdrechtbank zo snel mogelijk een bewarende maatregel uitspreekt over verblijfplaats en grootouderlijk gezag. (ipv het ouderlijk gezag).

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#7 , 19 apr 2019 21:14

Vader heeft zijn zoon enkele jaren zelf ingeschreven in de school.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2019 22:12

En wie gaat naar de oudercontacten?
JurecaBE moderator

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#9 , 20 apr 2019 10:02

En wie gaat naar de oudercontacten?
Ik, ze kennen daar de situatie, we hebben dan ook 5€ korting gekregen op de maandelijkse factuur.

Vader of moeder hebben nog nooit op een oudercontact geweest.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#10 , 20 apr 2019 10:23

Onze familiale er eens op nagekeken en daar staat volgende;

"Wie?
Uzelf, maar ook iedereen die tijdelijk of definitief deel uitmaakt van uw gezin, en uw huisdieren.
Ons productgamma is enkel bestemd voor personen die wettelijk gedomicilieerd zijn in België. "

Uitsluitingen;
"- de schade die voortvloeit uit de persoonlijke burgerlijke aansprakelijkheid van een verzekerde die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt als gevolg van een opzettelijk daad"

Dus denk ik dat we gedekt zijn, natuurlijk buiten de vrijstelling van 255.40€

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 apr 2019 12:17

En wie trekt het kindergeld op?

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 20 apr 2019 12:41

Lees grondig alle antwoorden, vooral #6 van Franciscus. Die domiciliefraude is er helemaal over.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#13 , 20 apr 2019 13:14

En wie trekt het kindergeld op?
De vader.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 20 apr 2019 13:48

Als het kindergeld aan de vader betaald wordt, waar de zoon dus niet verblijft, gaat dat geld toch alleen maar naar schulden. Een bodemloze put dus.

Zorg dat het kindergeld bij u terecht komt, en als je het echt niet nodig hebt, zet het opzij voor de kleinzoon, op een rekening van u.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#15 , 20 apr 2019 13:56

Wilt de vader niet, en we gaan dat niet meer vragen.
Bij de financiële kant hebben we ons neergelegd, is enkel maar ruzie over maken zonder resultaat, we krijgen het kindergeld niet.



Het gaat me enkel om de verantwoordelijkheid als de kleinzoon iets uitsteekt of we verantwoordelijk zijn. Al de rest was informatie die daar misschien een rol zou kunnen inspelen!

Kan me inbeelden dat al fietsend een kras op een auto of een ruit intrappen bij voetballen een heel andere koek is voor de uitbetaling van de schade aan derden door de verzekering-familiale dan bv vuurke stook spelen en een heel industrie complex brand af!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”