Ivm schade aan een gebouw

show
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ivm schade aan een gebouw

#1 , 29 mar 2019 19:39

Hallo,

Ik ben een verantwoordelijke van een show die in het doorging de voorbije week. Wij hebben een klein probleempje opgelopen tijdens deze show. Er is iemand met een sponsorcamionette tegen een soort garage-achtige deur gereden. We zijn een niet-feitelijke vereniging, maar hebben wel een burgerlijke aansprakelijkheid getekend in het begin van vorig jaar. Wat de camionette betreft, heb ik momenteel nog niet zoveel informatie, maar is er een familiale band tussen de bestuurder van de camionette en het bedrijf dat de camionette leende in ruil voor reclame.

Zou iemand kunnen helpen met de legale kant hiervan en vooral wat we nu eigenlijk moeten doen? Mijn medecollega's weten al wat meer over burgerlijke aansprakelijkheid en auto/camionetteverzekeringen, maar ik ben hier niet van op de hoogte en moet eerlijk bekennen dat als ik naar informatie zoek, het altijd wat moeilijker is uitgelegd.

Indien iemand kan helpen, zou dit echt fijn zijn want we zijn een beetje verdwaald in hoe we deze situatie moeten aanpakken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2019 20:08

U vult een europees aanrijdingsformulier met het voertuig en bestuurder als de ene partij en de eigenaar van het gebouw en brandverzekering als tweede partij. Ondertekenen en binnenbrengen bij de respectievelijke verzekeringen

show
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2019 20:43

U vult een europees aanrijdingsformulier met het voertuig en bestuurder als de ene partij en de eigenaar van het gebouw en brandverzekering als tweede partij. Ondertekenen en binnenbrengen bij de respectievelijke verzekeringen
Dus het is niet zo dat wij onze eigen verzekering moeten contacteren dan?
En waarom is het de brandverzekering als 2e partij?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 29 mar 2019 20:53

Brandverzekering van het gebouw zal wellicht de schade aan het gebouw vergoeden, en dat terugvragen aan de veroorzaker, de chauffeur dus, en die op zijn beurt vraagt aan de autoverzekering om de schade te vergoeden.

Eigen verzekering (hebt u toch getekend, als ik het goed begrijp) zou ik ook verwittigen.

show
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2019 22:28

Dus het maakt op zich niet uit dat het voertuig gesponsord is toch? Ik vroeg me af of de chauffeur nu moet betalen (en mogelijk uit eigen zak want wij zijn studenten en dat is niet echt evident) of dat dit gedekt wordt door het camionettebedrijf (en hun verzekering). Of hangt dit af van bedrijf tot bedrijf?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 mar 2019 08:47

. Of hangt dit af van bedrijf tot bedrijf?
Hangt af van soort verzekering. De veroorzaker (de chauffeur dus) zal altijd moeten betalen, tenzij hijzelf een verzekering heeft die hem voor dergelijke zaken dekt.
Hopelijk zijn jullie geen studenten rechten? Want dan ziet het er maar triestig uit voor de toekomst..

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 mar 2019 10:24

:D Een beetje praktijk ervaring kan nooit kwaad. Zoiets vergeet je niet, en deel je met je medestudenten.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2019 11:15

In de eerste plaats hangt het af hoe oud de bestuurder was en of hij een rijbewijs had.
Ten tweede de eigenaar van de wagen is verantwoordelijk, hij leent de wagen uit. Is voor zijn verzekering en hangt ook nog af of in dit geval de bestuurder misschien als occasionele bestuurder is aangegeven in zijn polis.
De schade aan de groenachtige soort deur; zal ten laste komen van ofwel de bestuurder of de eigenaar wagen. Ofwel jullie BA verzekering voor de show.
Een wagen uitlenen houdt steeds risico's in.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mar 2019 12:23

De autoverzekering (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen) moet de door het voertuig veroorzaakte schade vergoeden. Dus de schade aan het gebouw.
De bestuurder moet de schade aan de camionette vergoeden. Het kan zijn dat de door de vereniging afgesloten verzekering dit dekt. Doe dus daar aangifte.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mar 2019 13:45

#9 Show in ieder de aangebrachte raad volgen. En aangiften doen bij de verzekeringen.
En bij de volgende shows, jullie zijn jong, bezint eer ge begint en zeker eerst administratief alles in orde brengen.

show
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mar 2019 10:01

Hallo! We hebben dit intussen gedaan en alles wordt inderdaad gedekt door de verzekering!! Supermerci voor alle reacties

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”