Wil U zo vriendelijk zijn om het verdere verloop mede te delen (inclusief mogelijk vrederechter). Dank.
Hoe kan je hier eigenlijk over twijfelen?
Stel je eens volgende situatie voor. (Los van alle wetgevingen die erover bestaan. (Want die begrijpt u duidelijk niet))
Ik plant een boom in mijn tuin. Allemaal volgens de voorschriften. Dus perfect legaal.
Na enkele tientallen jaren groeien de wortels van die boom onder de tuinafsluiting door onder de fundering van uw tuinhuis. Hierdoor is uw tuinhuis niet meer stabiel en moet de funderingsplaat hersteld worden.
In wat voor een wereld zouden we leven indien u de kosten zou moeten dragen om de schade te herstellen die de wortels van mijn boom aangericht hebben aan uw tuinhuis?
Dit is ondenkbaar.
Ik twijfel helemaal niet als het over een boom gaat (zoals ik hierboven reeds vermeldde). In dat geval staat de plant (boom) nog steeds in de tuin van buurman Franske.
Zelf ben ik toevallig in een situatie waarbij een boom van de achterburen vervaarlijk dicht bij de scheiding staat en vermits het een kerselaar is met wijduitspreidende oppervlakkige wortels bestaat het gevaar weldegelijk dat dit mijn tuinhuis onstabiel zullen maken. Ik hou dit zeer goed in het oog.
Echter - en ten treure - is bamboe géén boom, noch een struik. Bamboe is een grassoort. Als de buurman de kerselaar velt is mijn probleem opgelost en zullen de wortels niet meer verdergroeien. Als de buurman zijn bamboe verwijdert blijven de uitlopers in mijn perceel gewoon verder floreren en woekeren.
Ik ben daarom dan ook overtuigd dat het standpunt dat ik vond op een ander forum veel logischer is, en dus buurman Franske ontslaat van verantwoordelijkheid indien de uitlopers van het door hem aangeplante sprietje na ettelijke jaren hun opritten en terrassen beschadigde ( waarbij de buren de scheuten lieten groeien of niet correct verwijderden)-
Ik citeer:
Van toepassing is boek 5 van het burgerlijk wetboek:
Artikel 44
1 Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.
2 Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen.
Als het gaat om overhangende takken, dan moet de buurman die zelf verwijderen. Als hij dit niet doet, dan kun je ook niet zomaar op zijn kosten de takken laten verwijderen. Daar gaat een procedure aan vooraf. Als je zelf met een snoeischaar die takken af kunt knippen, dan hoef je geen hovenier in te schakelen. Bovendien mag je met je snoeien de boom niet ernstig beschadigen of verminken.
Met wortels in de grond is dat anders. Je kunt niet van de buurman verlangen dat hij een of meerdere keren per jaar in uw tuin de wortels van zijn planten gaat uitgraven en uw planten, gazon of tegelpad op eigen kosten herstellen.
Omgekeerd zou u dat dan ook bij de buren moeten doen als uw struiken daar wortelen.
Het is dus ook veel praktischer om op eigen tuin te letten dat er geen stekken of wortels groeien die je daar niet wilt hebben. Maar ook dan mag je niet zover gaan dat de struiken van de buren de wortelkap niet overleven.
Onkruid in uw tuin verwijdert u toch ook zelf?
Het wordt anders als de wortels uw muur of woning ernstig beschadigen en u kunt de wortels zelf niet kappen omdat uw huis op de erfgrens staat(*).
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... e-bamboe-t
(*)Zo weet ik vb. dat op een braakliggend stuk grond klimop groeide. Die plant groeide ook tegen de muur van een (leegstaande) woning pal op de grens, was naar binnen gegroeid en had de zolder/dak beschadigd. De nieuwe kopers werden verplicht om de klimop te verwijderen en de schade te betalen. Dit omdat het huis dus op de scheiding stond.
Ik betwijfel het tenzeerste dat indien die klimop zich verder over de grond had verspreid en de muren van een verdere buur had beschadigd dat zij dan ook nog eens zouden verantwoordelijk geweest zijn.
(dit gebeurde in Belgie).
Ik weet heel goed wat voor smerigheid bamboe is, en ik zou in geen honderd jaar beginnen om de doorgeschoten bamboewortels van mijn buur te verwijderen in mijn tuin. Ik spendeer mijn vrije tijd liever anders... Ik zou mijn buur aanmanen die te verwijderen. En dit is hij juridisch gezien ook verplicht.
Volgens u niet dus. Goed voor u dat wij geen buren zijn, het zou u een flinke duit kosten met dergelijke mentaliteit.
U hebt duidelijk ook geen kennis om zich op te baseren. Uit mijn beroepservaring kan ik tientallen zoniet honderden exact dezelfde voorbeelden halen. Die mag ik hier uiteraard niet openbaar maken.
Maar als wortels doorschieten en ze doen schade aan nabijgelegen constructies, dan moet de eigenaar van de plant hiervoor opdraaien.
Dit is al vele jaren zo, en zal altijd zo blijven...
Vorige week heeft een rechter nog uitgesproken dat persoon A de ganse scheidingsmuur van persoon B (de buur) mag herstellen omdat die aan het verzakken door een boom die persoon A in zijn tuin geplant had.
Eén van de honderden uitpsraken gebaseerd op de aansprakelijkheidswet. Ik begrijp echt niet wat daar zo moeilijk aan is.
Gisteren: Eigenaar van overhangende takken mag schade aan auto's van de buur betalen die onder de overhangende takken geparkeerd stonden...
Nochthans waren die takken heel goed zichtbaar voor de "slachtoffers". Rechter oordeelde dat die mensen het recht hadden op hun auto op hun oprit te parkeren en hun eigendomsgenot niet moesten inperken door de overhangende takken van de buur.
Het is gewoon lachwekkend dat op een juridisch forum deze discussie gaande is.
In dit geval:
Wortels bamboe van de buur van TS doen schade aan haar terras
Moet vergoed worden door de buur... heel logisch in een rechtstaat.
Maar goed, TS zal ongetwijfeld iets laten weten...
P.S. Waarom u artikels plaatst uit het nederlands wetboek blijft mij een raadsel... imv de klimop... antwoord heb ik reeds gegeven hierover. Uiteraard moeten de nieuwe eigenaars de schade van hun plant vergoeden. Dan zeg ik toch al constant. Begrijp niet goed wat je hiermee wil duidelijk maken buiten uw eigen punt tegenspreken...