wanneer ben je precies eigenaar van een kat?

kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

Re: wanneer ben je precies eigenaar van een kat?

#31 , 02 dec 2011 14:15

Het teveel aan zwerfkatten is ook wel ontstaan omdat mensen met een nestje dit niet meer mogen publiceren en dan maar de katjes in de natuur loslaten na een bepaalde leeftijd?

Sterelizatie is duur, de kattenpil moet tegenwoordig op voorschrift van de dierenarts !

Men maakt het hoe langer hoe eenvoudiger om katten als zwerfdieren uit te zetten, ipv zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
Mariette, dat kan ik moeilijk geloven. Je ziet nog steeds regelmatig 'gratis' poesjes aangeboden worden aan vensterramen, krantenwinkels, supermarkten en zelfs op internet. En dan zijn er ook nog de asiels. Mensen die bewust een kitten willen aanschaffen hebben meer dan voldoende aanbod en een surplus is er altijd geweest.
Het probleem is dat die gratis poesjes teveel tot impulsaanschaffen leiden met als gevolg dat er vaak niet aan de prijs van de castratie wordt gedacht (want poezen worden tegenwoordig ook gecastreerd) met alle gevolgen vandien.
Als mensen hun oepsnestjes morgen terug mogen adverteren denk ik niet dat dat tot minder zwerfkatten zal leiden, zeker niet op termijn omdat er dan weer meer mensen zonder nadenken een kitten in huis gaan nemen die dan op hun beurt weer gaan schrikken van de prijs van de sterilisatie.

Sterilisatie is idd niet goedkoop maar op termijn goedkoper dan de pil. Terecht dat de poezenpil op voorschrift moet want ze is ontzettend ongezond en elke DA zou het moeten afraden en sterilisatie als enig gezond alternatief moeten aanraden.
Een huiskat neem je voor pakweg 15 jaar, anders moet je er niet aan beginnen. Een sterilisatie van een poes kost zo'n 120€ :15 jaar = 8€ per jaar : 12 = 67 cent per maand. Dat is een luttel bedrag in verhouding met wat je sowieso aan voeding zal uitgeven.
Er zijn zelfs gemeentes waar je een subsidie krijgt voor sterilisatie en castratie van je huiskat.
Ge kunt u ook afvragen wat die mensen die een sterilisatie al te duur vinden, gaan doen als de kat ziek wordt.
Ik heb iedere maand ongeveer 30 euro kosten aan één van m'n katten. In het begin, toen ik nog niet wist wat er mankeerde, liep ik de deur van de DA plat. Dure zaak. Een andere kat, helaas overleden ondertussen, kostte me iedere 6 weken 15 euro aan medicatie. Daar zijn alle kosten van de consultaties nog niet bijgerekend. Ik denk niet dat ik wakker lig van de kostprijs van een sterilisatie dan eh.

Nu, castratie en sterilisatie zorgt er voor dat je kat minder snel gezondheidsproblemen krijgt (mits een beetje doordacht voederen, toch), dus in the long run ga je je geld uitsparen door de kat te steriliseren.

En als je je kat goedkoop wil laten steriliseren, dan neem je er best eentje uit het asiel dat al gesteriliseerd is. De prijzen variëren van asiel tot asiel, maar een bedrag van 80 euro voor een kattin die gevaccineerd, gesteriliseerd, ontwormd en ontvlooid is normaal, en dat is nu toch niet duur...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

#32 , 02 dec 2011 14:29

Kiwi, je hoeft mij niet te overtuigen hoor ;-) Ik weet heel goed dat niet alle zwerfkatten verwilderd zijn.
Ik heb zelf 7 jaar geleden zo een zwerfkater in huis gehaald en hij is intussen 10 à 11 jaar. Vermoedelijk werd hij gedumpt vanaf dat hij begon te sproeien en wilden ze niet betalen voor zijn castratie.

Ik reageerde vooral op je
Mensen die hun eigen kat goedkoop willen laten steriliseren, lopen dus het risico op m'n lijst te komen. Ik vang zelf zwerfkatten op, met een beetje 'tegenslag' voor die mensen komt hun kat zelfs niet terug maar neem ik ze meteen in opvang om te plaatsen.
Zou je daar geen problemen mee kunnen krijgen?

Ik heb hier in het verleden ooit een zeer heftige discussie gehad met iemand die haar kater bewust niet wilde castreren. De prijs zal het probleem niet geweest zijn maar ze geloofde dat hij dan zijn 'werk' niet meer naar behoren zou doen (lees: op muizen jagen) wat natuurlijk een belachelijk argument is.
Hier zie
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=18177
Trouwens, ik bedoelde vooral op situaties waarin mensen me zeggen van kijk, dit is een zwerfkat, kan je ze laten steriliseren, terwijl het eigenlijk HUN kat is. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, als die kat tam is kan het een huiskat zijn, of een zwerfkat. Ik heb ook geen tijd om een week die kat te gaan observeren, of om voor iedere individuele melding een heel buurtonderzoek te voeren. Vooraleer ik die meeneem vertel ik sowieso aan de mensen dat er, indien ze tam is, op termijn een thuis voor gaat gezocht worden. Of dat ze meteen na sterilisatie bij mij blijft. Die mensen kunnen dan nog steeds opteren om het toch maar op eigen kosten te laten doen. Het budget dat voor een kattenbeleid voorzien wordt is helaas beperkt, en ik heb echt geen zin om dat te spenderen aan katten die een baasje hebben. De katten die ik opvang en ter adoptie aanbiedt zijn ook niet gratis, ze worden eigenlijk overgedragen naar het asiel, waar ik dan weer thuisopvang voor doe. Er wordt dan ook een adoptiebijdrage gevraagd om de verdere kosten te dekken (vaccinatie, ontworming, ontvlooiing...). Die bijdrage gaat niet naar mij, maar naar het asiel.

Mariette
Berichten: 2507

#33 , 02 dec 2011 14:56

Ge kunt u ook afvragen wat die mensen die een sterilisatie al te duur vinden, gaan doen als de kat ziek wordt.
Ik heb iedere maand ongeveer 30 euro kosten aan één van m'n katten. In het begin, toen ik nog niet wist wat er mankeerde, liep ik de deur van de DA plat. Dure zaak. Een andere kat, helaas overleden ondertussen, kostte me iedere 6 weken 15 euro aan medicatie. Daar zijn alle kosten van de consultaties nog niet bijgerekend. Ik denk niet dat ik wakker lig van de kostprijs van een sterilisatie dan eh.

Nu, castratie en sterilisatie zorgt er voor dat je kat minder snel gezondheidsproblemen krijgt (mits een beetje doordacht voederen, toch), dus in the long run ga je je geld uitsparen door de kat te steriliseren.
Een kennis van me woonde aan een drukke baan. Telkens ze een poes liet sterelizeren liep die binnen het jaar onder een auto. Toen stopte ze ermee en had uiteraard binnen de kortst mogelijke tijd een tiental poezen.

Dat de pil slecht is, is me bekend. Dit wordt echter niet opgelost door er nog een dierenartsvisite aan vast te knopen: verbiedt gewoon die dingen .

Reclame

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#34 , 02 dec 2011 15:31

Toen mijn wij klein waren (tussen 1950 en 1965) hebben wij verschillende katten gehad (ik denk 5)
Hiermede is nooit naar een dierenarts geweest. De katten waren ook gezond, en nooit ziek. Ze konden lopen waar ze wilden. Er is nooit ook maar 1 blikje of potje kattenvoeding voor gekocht. Ze aten de restjes van de tafel, en voor de rest gingen ze zelf jagen in bossen en velden. Ze zijn bijna allemaal gestorven van ouderdom, buiten die 2 die door een auto werden overreden.
Ik vraag me af of de huidige troetelcultuur, met veelvuldige bezoeken aan dierenartsen, niet wordt instand gehouden door de fablikanten van dierenvoeding.

Mariette
Berichten: 2507

#35 , 23 dec 2011 12:39

Toen mijn wij klein waren (tussen 1950 en 1965) hebben wij verschillende katten gehad (ik denk 5)
Hiermede is nooit naar een dierenarts geweest. De katten waren ook gezond, en nooit ziek. Ze konden lopen waar ze wilden. Er is nooit ook maar 1 blikje of potje kattenvoeding voor gekocht. Ze aten de restjes van de tafel, en voor de rest gingen ze zelf jagen in bossen en velden. Ze zijn bijna allemaal gestorven van ouderdom, buiten die 2 die door een auto werden overreden.
Ik vraag me af of de huidige troetelcultuur, met veelvuldige bezoeken aan dierenartsen, niet wordt instand gehouden door de fablikanten van dierenvoeding.
volledig akkoord. Daarom voor mij geen kat meer. Ze geven mekaar de hand. Katteneten van 1.5 euro voor een potje van 80 gram vind ik decadent. Nochtans wordt dit voorgeschreven door de dierenarts.

artemis
Berichten: 3297

#36 , 23 dec 2011 13:08

Toen mijn wij klein waren (tussen 1950 en 1965) hebben wij verschillende katten gehad (ik denk 5)
Hiermede is nooit naar een dierenarts geweest. De katten waren ook gezond, en nooit ziek. Ze konden lopen waar ze wilden. Er is nooit ook maar 1 blikje of potje kattenvoeding voor gekocht. Ze aten de restjes van de tafel, en voor de rest gingen ze zelf jagen in bossen en velden. Ze zijn bijna allemaal gestorven van ouderdom, buiten die 2 die door een auto werden overreden.
Ik vraag me af of de huidige troetelcultuur, met veelvuldige bezoeken aan dierenartsen, niet wordt instand gehouden door de fablikanten van dierenvoeding.
volledig akkoord. Daarom voor mij geen kat meer. Ze geven mekaar de hand. Katteneten van 1.5 euro voor een potje van 80 gram vind ik decadent. Nochtans wordt dit voorgeschreven door de dierenarts.
Een dierenarts zal in principe geen bepaalde voeding 'voorschrijven' tenzij het speciaal dieetvoer is en de kat dit nodig heeft en brok is veel goedkoper dan blik.

Als je katten gezond zijn dan heb je geluk. Ik heb momenteel een zorgenkat die wij doodgraag zien en dan ben je blij dat er goede dierenartsen bestaan. Het begon met blaasgruis. Als dat niet behandeld wordt dan ziet je kat vreselijk af en gaat die vroeg of laat dood aan acute niervergiftiging door plasbuisverstopping. Een pijnlijke en vreselijke dood. Met een gruisdieet (in mijn geval brok) is herval in de meeste gevallen perfect te voorkomen en mijn kater doet het er al 7 jaar prima op.
Nu heeft hij een andere ernstige aandoening (gisteren pas de diagnose gekregen), een te snel werkende schildklier. Als ik niet behandel gaat hij dood omdat de nieren en het hart dan schade zullen oplopen en het snel zullen begeven, en ja hij zal waarschijnlijk medicatie moeten krijgen voor de rest van zijn leven. Dat hebben wij er graag voor over.

Ik heb een oudere poes van bijna 15 jaar die kerngezond is. Ik kan me dan ook niet meer herinneren wanneer ik het laatst met haar bij de dierenarts geweest ben, dat moet al minstens 6 jaar geleden zijn.

Als er iets mis is met de kat, als ze ziek is, dan ga ik naar de dierenarts. Ik vind dat geen troetelcultuur maar een verantwoordelijkheid als je ervoor kiest een huisdier te houden.
Als je dat er niet voor over hebt dan kan je inderdaad maar beter geen kat houden.
Vreemd hoeveel mensen meer voor een hond willen doen dan voor een kat, nog steeds.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”