Kapotte fiets

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Kapotte fiets

#1 , 23 mei 2024 20:18

Beste forumleden

ik ben officieel gescheiden, en mijn vrouw heeft de kinderen ten laste. Ik heb voor mijn dochter haar 12e verjaardag een mooie 28 inch fiets gekocht om ermee naar de middelbare school te rijden. De fiets is volledig door mijzelf betaald, mijn ex-vrouw wou niet bijdragen in die kost.

Nu is mijn dochtertje gevallen met haar fiets in de week dat ze bij haar mama (mijn ex-vrouw) is. Een vriendelijke mijnheer uit de buurt heeft haar op weg willen helpen na die val, en heeft bij het rechtzetten van haar stuur het tussenstuk van de stalen vork gebroken. Mijn ex-vrouw weigert mij te zeggen waar mijn dochtertje gevallen is, om eventueel iets te regelen met die man qua familiale verzekering. Hij wou inderdaad helpen, maar heeft het euvel enkel erger gemaakt. De kosten voor een nieuwe vork, opgespoten en geplaatst bedragen +200€.

Mijn ex-vrouw weigert ook de helft te betalen van dat bedrag moest ik die behulpzame man aanspreken hierover. Wat zijn opties? Iemand een nuchtere kijk op deze zaak aub?

LeenW
Berichten: 12968

#2 , 23 mei 2024 21:39

Iemand die bij een ongeval probeert te helpen gaan vervolgen, vind ik persoonlijk ook not done. Die gaat de volgende keer ook twee keer nadenken voor hij nog iemand gaat helpen.

Inhoudelijk dan: U gaat een oorzakelijk verband moeten aantonen. Tegenpartij gaat ongetwijfeld beweren dat de vork al door de val beschadigd kan zijn en vervolgens door een zeer kleine druk gebroken is.

Omwille van beide redenen stel ik voor het hierbij te laten, de schade zelf te betalen en blij te zijn dat uw dochter ongedeerd is.

Franciscus
Berichten: 38771

#3 , 23 mei 2024 22:03

Mijn kleinkind van ook 12 jaar heeft dat voor de winter ook meegemaakt. Ten val gekomen van school naar huis. Bewoonster van een van de huizen daar heeft mijn dochter opgebeld die de fiets en kind is gaan halen. Heeft daarna een bos bloemen naar die dame gebracht met een bedanking.

Reclame

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2024 11:22

@LeenW ik wil u absoluut niet aanvallen, maar iemand helpen in nood is de persoon zelf helpen. Van die fiets had men af moeten blijven. Ik sta zelf in de zorg te werken, en krijg regelmatig de vraag over mankementen in huis van patiënten. Maar dit dient men over te laten aan vakmensen, niet aan een toevallige helpende hand.

Men heeft mijn 13 jarige dochter knap verder geholpen na haar val, en de enige correcte stap nadien was om met de gsm de ouders te verwittigen. De kapotte fiets was voor de fietsenmaker.

Zo vertelde een alleenstaande patiënt van mij dat de vriendelijke buurman haar eens geholpen had met een lekkende kraan in de kelder. Uren nadat de buurman 'geholpen' had, stond er 200.000 liter water in de kelder. De kraan was afgebroken volgens de brandweer doordat eraan gewrongen was.

Verder lees ik ook niets over het feit dat mijn ex-vrouw weer een controle drang (de reden van de scheiding) probeert uit te oefenen op het feit dat zij enkel wil meedelen in de kosten als ik niets onderneem tegen de helpende hand. Zij heeft geen zeggenschap over zaken die niet door haar aangekocht zijn, noch over mijn doen en laten.

Inazuma
Berichten: 9869
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 mei 2024 18:15

Als u beweert dat de man de schade veroorzaakte, gaat u dat ook moeten bewijzen.
Plain and simple.

Als je door een fietsstuur proberen recht te zetten de boel breekt, was het
- ofwel al stuk, enkel niet zichtbaar en deed de man u / uw dochter er een groot plezier mee zonder dat u het beseft, want dit had tot een quasi-zeker ongeval in de toekomst geleid
- geen beste kwaliteit om te beginnen


Voor 200€ is de vork gerepareerd
200€ kan ook het uurloon zijn van een advocaat ...

Drone
Berichten: 3042
Locatie: st-niklaas

#6 , 24 mei 2024 19:49

kopserie kapot krijgen door er aan te "wringen" is zo goed als onmogelijk

kan wel kapot gaan als er bij een ongeval een ernstige "klop" opkomt, tegen te hoge snelheid op een borduur rijden is al voldoende

Franciscus
Berichten: 38771

#7 , 24 mei 2024 19:49

De man had dus beter de 100 en de 101 kunnen bellen en die hadden dan de nodige vaststellingen gedaan en dochter naar ziekenhuis gebracht en fiets door de BW / technische dienst laten overbrengen naar Centraal magazijn of politiebureau.
Ongeval op de openbare weg is een zaak van politie om de oorzaak te zoeken en de verantwoordelijke te laten vervolgen.

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2024 11:46

Ik lees hier spijtig nogal wat bombastische reacties. Batavus is kwaliteit, 100 / 101 bellen voor een val in het gras bij iemand zonder verwondingen? Mijn dochter rechthelpen na de val, afblijven van de fiets en één van de ouders opbellen is zo moeilijk toch niet. Bij ophaling door één van de ouders, had de fietsmaker de fiets nadien kunnen nakijken en dan had me dat 25€ gekost, in plaats van nu minstens het 8 tot 10 dubbele.
Fietsmaker heeft ook bevestigd dat de brug op de vork kapot gemaakt is door wringwerk.
Ik kan inderdaad niets bewijzen, maar dit bewijst nogmaals dat het gezond verstand bij mensen tegenwoordig zoek is. De hulp aan een medemens primeert, de hulp aan het materiële is voor vakmensen.

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2024 12:23

Nu ja, u doet ermee wat u wil.

Iemand die dit topic leest, laat volgende keer misschien uw dochter liggen uit schrik een schadeclaim te krijgen. Ook bij lichamelijke schade kan een handeling die in de meeste gevallen de beste is (bv. ademhalingswegen vrijmaken, bloeding stelpen) in sommige andere gevallen schade toebrengen.

Eens dat het not done om dit aan te rekenen bij iemand die probeert te helpen naar best vermogen.

lukasi
Berichten: 1185

#10 , 25 mei 2024 15:06

Ik al zeker
Forget it dat ik die dame haar band ga helpen vervangen want die bout moest er maar eens afbreken.
Of die oude man die zijn boodschappentas laat vallen want misschien is zijn soepblik opengebarsten.

Djezus man
heb je enig besef van wat je zegt ????
Je moest blij zijn dat je dochter hulp heeft gekregen en alle begrip voor je exvrouw die weigert in jouw schadeclaim mee te gaan.

Inazuma
Berichten: 9869
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 25 mei 2024 16:45

Fietsmaker heeft ook bevestigd dat de brug op de vork kapot gemaakt is door wringwerk.
De vraag is dan wringen door wat ?

Door het stuur weer recht proberen te zetten ?
(zeer, zeer onwaarschijnlijk)

Of doordat het stuur bij de val al verwrongen is ?
Want anders moest het ook niet weer goed gezet worden ...

Bij val gaat het verwringen zeer plots gebeuren tegenover wanneer je dat zelf probeert terug recht te zetten, en is de kans op het ontstaan van schade bij de val veel waarschijnlijker

Predatorian_be
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mei 2024 08:24

Wat een kinderlijke reacties lees ik hier. Van bouten tot soepblikken. Een kennis van me heeft een paar jaar geleden een collega in panne geholpen door hem naar de garage te slepen. Kostenplaatje: 500€ voor de motorproblemen. 1500€ voor de verwrongen carrosserie want de sleepkabel was niet correct aangehangen om zo een auto te slepen. Maar die extra kosten van die vriendelijke hulp zijn blijkbaar doodnormaal. Die neem je er gewoon bij. Wat is het volgende? Een man valt, breekt een heup (vermoedelijk de reden van de val) en gelijk als barmhartige Sameritaan ter plaatse opereren, want helpen gaat hier boven alles qua logica en kosten als je die reacties leest.

En als de fietsmaker zegt dat het afgebroken is doordat eraan gewrongen en gehamerd is, dan geloof ik de fietsmaker daarin. Iedereen zijn vak.

LeenW
Berichten: 12968

#13 , 26 mei 2024 10:16

Als u in de zorg staat, zou u net de "Good Samaritan" principes moeten kennen. Het is heel moeilijk om een toevallige hulpverlener te vervolgen als deze met de beste bedoelingen probeert te helpen. Anders zou niemand nog reanimatie en dergelijke durven uitvoeren. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat dat principe ook voor goederen geldt, maar toch, iemand dat uw dochter helpt na een ongeval vervolgen, vind ik wel heel kil.

De (verzekering van de) tegenpartij gaat zonder enige twijfel een fietsenmaker vinden die zegt dat het afbreken een gevolg is van eerdere beschadiging door de val.

Tenslotte ook de bedenking maken dat u de fiets niet kan later herstellen tot de tegenpartij de schade ook heeft kunnen bekijken. Is het niet beter om hier gewoon de fiets te laten maken en de 200 euro met uw ex te regelen?

lukasi
Berichten: 1185

#14 , 26 mei 2024 10:25

Inderdaad die ontploffende blik soep ( meegemaakt ) is een kinderachtige reactie op jouw kinderachtige aktie.
Meer niet.

Inazuma
Berichten: 9869
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 26 mei 2024 13:48

Wat een kinderlijke reacties lees ik hier.
Waarom komt u eigenlijk iets vragen als u denkt het allemaal toch al te weten ?
En als de fietsmaker zegt dat het afgebroken is doordat eraan gewrongen en gehamerd is, dan geloof ik de fietsmaker daarin. Iedereen zijn vak.
Nu is er al aan gehamerd :?:

Dan gaat u moeten bewijzen dat dit hameren de schade veroorzaakte én dat dit door die persoon gebeurde.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”