Hond overleden in het pension

Mambo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hond overleden in het pension

#1 , 18 aug 2022 12:13

Beste mensen,

Ik schrijf dit bericht met een krop in de keel vanaf Kreta. We hebben gisteravond vernomen dat onze gezonde hond van 9 is overleden in het (erkende) dierenpension waar hij verbleef.
Wij betaalden het pension volledig bij inchecken. Vorige week belde ik op en alles was ok. Toen ik gisteren belde kreeg ik geen antwoord, noch op de telefoon noch op de berichten.

Gisteravond ontving ik in navolging van ons bericht aan hen telefoon van de eigenaar dat onze hond zondag al is overleden.
De eigenaar had zelf de afweging gemaakt dat hij ons hiermee niet wou lastig vallen op onze vakantie.
Hierover werd niets afgesproken en er staat ook niks over in hun huisreglement op de website.

Onze vriend heeft zondag laatst eten en voldoende water gehad en ze hebben hem dood gevonden. Ik veronderstel maandag. De hond zou overleden zijn aan een maagtorsie.
Wij blijven met veel vragen zitten maar krijgen geen gehoor via messenger (berichten worden gelezen) of telefoon over de verdere omstandigheden en de nodige stappen die we dienen te nemen.

Wij kunnen van hieruit weinig doen tot onze thuiskomst maar ik wou me graag eens bevragen betreffende de aansprakelijkheid. Ik veronderstel dat bij het inchecken zij de verantwoordelijkheid opnemen over ons huisdier. Wat met extra kosten die werden gemaakt? Opslag, dierenarts, crematie... zijn zij verplicht om een verslag van de dierenarts te voorzien voor ons? Heeft iemand hier ervaring mee?

Begrijp me niet verkeerd. Het gaat ons niet over het geld. Wij zijn ook niet rancuneus naar de eigenaars van het pension. Dir brengt onze hond ook niet terug. Maar ik weet me even geen raad en zou me graag wat bevragen voor ik daar verder verhaal ga halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 18 aug 2022 12:46

Sterkte voor het verlies van uw hond. Als u een autopsie wenst, hoort u dat eerst zelf te betalen. Immers een huisdier kan ten allen tijde overlijden. Indien de autopsie geen doodsoorzaak door slechte verzorging aantoont, zijn alle kosten voor u. Maagtorsie is geen doodsoorzaak door slechte verzorging. Enkel als uw hond middelgroot tot erg groot is verhoogt de kans op torsie bij voeding, maar dan behoort het nog steeds tot uw verantwoordelijkheid om de pensionhouder te verzoeken verhoogde voederbakken (op standaard) te voorzien. Dat is niet echt vanzelf voorzien. Toont de autopsie aan dat de doodsoorzaak wel ligt aan slechte verzorging, kan u de pensionhouder in gebreke stellen om kosten en mogelijke waarde van de hond te verhalen.

Mambo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2022 13:01

Dank voor je snelle antwoord. Ik zou denken dat bij een overlijden toch een dierenarts zou moeten worden geconsulteerd? Of ben ik hier mis in. Ik wil graag een bevestiging van hun verhaal. Is dit iets wat ik kan eisen?

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 18 aug 2022 14:58

Als onderzoek door dierenarts bij overlijden niet in de contractvoorwaarden staat, is zoiets niet verplicht.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 18 aug 2022 15:05

Sterkte in deze moeilijke periode.

Een maagtorsie is inderdaad steeds een gevaar bij grote rassen, maar ook bij grote rassen op korte poten (zoals Basset Hounds). Dit gebeurt plotseling en kan binnen een paar minuten dodelijk zijn.
Als het inderdaad om een maagtorsie ging, wat enkel kan vastgesteld worden door een dierenarts, dus dat rapport hebben ze, is het een jammerlijk toeval dat dit gebeurd is tijdens het verblijf in het pension.

P.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 18 aug 2022 18:48

Niet-juridisch advies: Laat het even bezinken. Ongeacht hoeveel kosten u hier nog voor wil maken, uw hond gaat jammer genoeg niet terugkomen.

Juridisch advies: Om de pension aansprakelijk te stellen, gaat u moeten aantonen dat zij een ernstige fout gemaakt hebben en dat het overlijden van uw hond aan die fout te wijten is.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 19 aug 2022 00:14

Sterkte bij je verlies.

Werd de maagtorsie vastgesteld door een dierenarts? Hoekomen ze anders bij die diagnose?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 19 aug 2022 00:42

Kan evengoed hartfalen zijn. temperaturen van afgelopen dagen zijn zeer zeer belastend voor een hondenlichaam. Vergeet niet dat een hond niet kan zweten en zijn/haar enige afkoeling is hijgen. Maar ook dat kost massa's energie van een hondenlichaam. Reeds 2 x voorgehad in mijn roedel en niks aan te doen. En uw hond was "al" negen jaar dus in honden jaren als iets meer dan gemiddelde leeftijd. Maar ongeacht wat het is steeds een nare ervaring.Ik weet niet hoelang u nog weg bent maar een afgestorven lichaam bij deze temperaturen bewaren ....... Me dunkt dat je juridisch moeilijk iets zal kunnen bereiken. Het is een spijtig voorval. Moeilijk aan te nemen dat de bewaarder in een paar dagen tijd uw hond dusdanig heeft behandelt dat hij er aan overleden is tenzij geweld of zo.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”