Gevolgschade buur: wie is verantwoordelijk

nicolas2000
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gevolgschade buur: wie is verantwoordelijk

#1 , 29 nov 2019 09:42

Korte situatieschets.
Op 20 maart dit jaar werd mijn Ikea-keuken geïnstalleerd door [meubelwarenhuis] zelf, t.t.z. een onderaannemer die voor [meubelwarenhuis] werkt.

Vorige week kreeg ik bericht van mijn onderbuurvrouw (het gaat dus over een appartementsgebouw) dat ze vochtsporen op haar plafond zag. Vlak erboven is mijn keuken. Ik kijk in mijn keuken alles na en vind achter een kast een klein plasje water: de aansluiting van de vaatwas zat niet volledig vast en waarschijnlijk is dit al enkele weken of maanden heel langzaam aan het lekken. Dit was niet zichtbaar voor mijzelf.

[meubelwarenhuis] verwittigd en het installatiebedrijf is intussen langs geweest en het lek is hersteld.

Mijn vraag is nu: wie betaalt de gevolgschade bij de onderbuurvrouw? Het zou gaan over 650 EURO kosten (plafond opschuren, primen, opnieuw schilderen).

Ik heb onmiddellijk mijn brandverzekering (inboedel) op de hoogte gebracht maar deze komen niet tussen omdat ik zélf geen schade heb. Ik heb tevens de syndicus op de hoogte gebracht en deze heeft de blokpolis ingeschakeld. [meubelwarenhuis] heb ik natuurlijk ook gebeld maar de mevrouw aan de telefoon wist het precies niet goed; volgens haar moet de onderaannemer in gebreke gesteld worden. Volgens mijn syndicus heb ik helemaal geen contract met deze onderaannemer maar met Ikea en is het hun BA verzekering die moet betalen ... . De blokpolis (bij [VERZEKERAAR] , mocht dat was uitmaken) heeft intussen [meubelwarenhuis] in gebreke gesteld ... .

Wie is wettelijk gezien verantwoordelijk en wie betaalt? Ik weet dat een verzekering altijd een vrijstelling heeft maar zou het straf vinden moest ik die uiteindelijk zélf moeten ophoesten ... .

Wat is het worst case scenario voor mij? Alvast bedankt voor jullie antwoord en/of advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 29 nov 2019 11:01

Eigenlijk bent uzelf verantwoordelijk, als opdrachtgever.

U kan de schade verhalen op de uitvoerder, in uw geval waarschijnlijk [meubelwarenhuis] , die op hun beurt wel de onderaannemer kunnen en zullen aanspreken.

de schade is blijkbaar gedekt bij [verzekeraar] , die in uw plaats de meubelhandel in gebreke gesteld hebben.

De verzekeringsmaatschappij zal (zou moeten) de buren vergoeden in uw plaats, en de franchise normaal meevorderen bij de veroorzaker.

Dit als alles een beetje normaal verloopt dus... geen waarborg van mijnentwege !

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 29 nov 2019 13:13

Als [meubelwarenhuis] de schade niet vergoedt dan zie ik 2 mogelijkheden:

-de blokpolis vergoedt de onderbuur; uzelf past de franchise bij (die betaalt u aan de onderbuur) (1)
- de blokpolis vergoedt niets: u betaalt alles zelf aan de onderbuur

Het hangt af van de clausules van de blokpolis, die ken ik niet.

(1) is het meest voorkomende in de praktijk
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”