eikelsvergiftiging

proske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

eikelsvergiftiging

#1 , 19 okt 2018 22:10

Beste,
Ik heb een weide waarin schapen grazen.
Op het naastgelegen perceel staan grote eiken bomen met heel lange takken, deze takken komen tot 10 meter in mijn weide.
Dit jaar zijn er zeer veel eikels en als gevolg van de droogte zijn de eikels beginnen afvallen in onrijpe toestand.
Mijn schapen zijn ziek geworden van het eten van deze onrijpe eikels.
Bijgevolg heb ik mijn schapen moeten laten behandelen door de dierenarts en ik heb mijn schapen moeten verplaatsen naar een andere weide.
De zone waar de eikels dik bezaaid liggen kan ik niet meer benutten, het betreft 20 are weiland.
Ik heb een supplementaire afsluiting van 170 meter moeten plaatsen om te beletten dat de dieren de besmette zone zouden betreden et van de eikels eten.

Kan ik de geleden schade terug vorderen van de eigenaar van de eikenbomen.

Met vriendelijke groeten
Proske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6836

#2 , 19 okt 2018 22:35

Hmm
Goede avond goede huisvader :D

Hier moet ik toch een vraagje stellen : wie was er eerst, de schapen of de eik?

eigenlijk bedoel ik dat je er wel rekening moet mee houden dat een eik ook .... eikels geeft, en als je schapen er niet tegen kunnen, inderdaad, voorzorgen nemen.

mbbs1024
Berichten: 472

#3 , 20 okt 2018 09:23

Is het niet zo dat je aan je buur kan vragen/verplichten dat hij de overhangende takken snoeit ?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6836

#4 , 20 okt 2018 09:57

Dat is één van de mogelijke oplossingen. Voor de toekomst althans.

proske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2018 22:21

Goede avond mijn zoon.

De eiken bomen staan er inderdaad veel langer dan de schapen.
Al dertig jaar eten de schapen van de vallende eikels en nooit problemen gekend.
Dit jaar zijn de eikels echter een maand eerder zijn beginnen afvallen als normaal.
Als gevolg van het eerder afvallen zijn deze eikels nog niet rijp en bevatten ze een giftige stof.
Hiervan was ik echter niet op de hoogte, ik ben dan ook geen veearts.
Bijgevolg is de schade aan mijn schade veroorzaakt buiten mijn wil.
Het veldwetboek zegt :indien grensoverschrijdende wortels schade berokkenen aan de buur, is de eigenaar hiervoor verantwoordelijk!!!!
Volgens mij is er een hiaat in de wetgeving betreffende overhangende takken, namelijk indien overhangende takken schade veroorzaken buiten de wil of buiten de mogelijkheid van de buur deze schade te voorkomen
is blijkbaar de eigenaar niet verantwoordelijk.
Begrijpen wie kan.
Groetjes
Proske

Franciscus
Berichten: 38479

#6 , 21 okt 2018 23:33

Gelet dat het niet in de wetgeving staat kan u er zich dus ook niet op beroepen.
De buur kan er ook niet aan doen.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 okt 2018 08:48

Hiervan was ik echter niet op de hoogte,
Van iets niet op de hoogte zijn is geen wettelijke reden om iemand anders de schuld te geven.
Als je dieren wil houden, moet je van alle risico's op de hoogte zijn

jef007
Berichten: 1679

#8 , 22 okt 2018 17:04

kan je geen fazanten gaan houden? die eten wel eikels!

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#9 , 26 okt 2018 10:33

De buur kan er ook niet aandoen dat de eikels dit jaar vroeger vallen en kan zich alleszins beroepen op overmacht. Ook het feit dat u er al 30 jaar geen problemen van gemaakt hebt dat de takken overhangen en de eikels dus bij u vallen, spelen in het voordeel van uw buur.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”