Velo Antwerpen

Hans87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Velo Antwerpen

#1 , 22 feb 2018 08:27

Even wat raad graag:).

Omdat ik me weleens moet haasten (trein halen, kind ophalen in de crèche,...) scan ik niet altijd mijn kaartje bij het terugplaatsen van een velo fiets in Antwerpen. Ik wacht gewoon tot het groene lampje gaat branden.
Volledig mijn fout daar kan ik weinig tegen inbrengen, al is de procedure maar weinig gebruiksvriendelijk.
Maar goed, doordat de velo fiets niet correct geregistreerd werd bij het terugplaatsen zou ik hem 2d 4u hebben uitgeleend. Hiervoor rekenen ze een forfait kost aan van 150euro.
Nu vroeg ik me af of er geen wettelijke bepaling is op de hoogte van dergelijke boetes. Op een jaarabonnement van 50euro vind ik 150euro toch aan de hoge kant?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2018 10:15

Wees blij dat men een forfait aanrekent. Men had zich ook kunnen houden aan 5€ per uur.

De enige beperking die rechtbanken vaak opleggen ivm contractuele boetes is dat ze wederkerig dienen te zijn. Maar ik zie niet echt in in wat voor situatie deze wederkerigheid zou moeten gelden.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 22 feb 2018 10:17

De "boete" is dan de extra verbruiksduur denk ik? Dut niet echt een boete, maar een ontleningsprijs waar u mee akkoord gegaan bent.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 22 feb 2018 13:33

De 150€ forfait staat heel duidelijk vermeld in de algemene voorwaarden. Ook de werkwijze (inclusief AFMELDEN) staat er heel duidelijk in.

Zie https://www.velo-antwerpen.be/nl/pdf/general-conditions en https://www.velo-antwerpen.be/nl/gebruiksvoorwaarden

Persoonlijk vind ik het heel goed dat ze hoge tarieven handhaven voor wie de regels niet volgt. Enkel zo kan zo'n initiatief goed en goedkoop blijven functioneren.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Hans87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2018 18:08

Thanks, voor de snelle feedback! Inderdaad niet echt een boete, maar forfait voor de gebruiksduur. Al is dit ook goed door gerekend.

@milo72 moest het initiatief dan inderdaad ook goed werken...maar dat is een andere discussie:).

Terug een fiets voor aan het station aanschaffen lijkt me op dit moment een goedkopere en gebruiksvriendelijkere optie dan velo Antwerpen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”