Aansprakelijkheid syndicus

JimmyG
Topic Starter
Berichten: 15

Aansprakelijkheid syndicus

#1 , 08 aug 2008 09:43

Geachte,

Ik heb een vraagje over volgende situatie. Omdat ik niet goed weet tot wie ik me kan wenden voor dit probleem (BIV of standaard boekhandel) en ik gelezen heb op uw site dat u ook syndicusbeheer doet, had ik graag vernomen of u bereid bent me verder te helpen met onderstaande situatie;

Sinds ongeveer 2 maanden ben ik aangesteld tot syndicus. Nu zit ik als mede-eigenaar al bijna 2 jaar met vochtplekken in mijn muur. Onlangs constateerde mijn huurster alsook de buurman vochtplekken in het plafond. Volgens de architecte in opdracht van de bouwheer zou het water te wijten zijn aan een lekkage in een bloembak van de bovenverdieping.
Na het terras alsook de bloembak laten vrij te maken voor inspectie, is de architecte nog niet geweest omwille van haar verlof. Wel is de bouwheer samen met de aannemer die de terrassen ook geplaatst heeft komen kijken en zou er waterophoping zitten onder de bloembak. Dien ik als syndicus een extern persoon aan te stellen voor dit water te laten weghalen? Hoewel dit nog niet bevestigd is geweest door de architecte?
De bouwheer wijst er mij op dat ik het gebouw moet vrijwaren van schade, maar heb ik in deze vergevorderde zaak van wie aansprakelijk kan worden gesteld het recht alsook de plicht een extern persoon dit water te laten weghalen totdat de architecte of gerechtsexpert de oorzaak kan achterhalen? Per slot van rekening zullen 12 appartementen hier hun aandeel volgens de tienduizensten moeten in betalen voor de gemaakte kosten. Kan ik dit op eigen houtje beslissen aangezien het een hoogdringende zaak is?

Kan ik ergens terugvinden wat ik wettelijk als syndicus dien te doen? De geschreven rechten en plichten zoals de wet het voorziet? Of kan u me vertellen of ik dit water MOET laten weghalen voor de vrijwaring en me achteraf ook geen schuld in de schoenen geschoven kan worden dat de oorzaak te wijten valt doordat ik een extern persoon een snede heb laten maken in de bloembak om het water weg te zuigen.

Alvast bedankt voor uw antwoord en nog een prettige dag verder,

Jimmy

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding