hoe lang blijft een vonnis geldig dat nooit is betekent

apolinarisje
Topic Starter
Berichten: 5

hoe lang blijft een vonnis geldig dat nooit is betekent

#1 , 06 jul 2008 11:23

hallo

In 1998 werd ik door een paard getrapt en liep daarbij een dubbele onderarmbreuk op.De eigenaar was niet verzekerd en dus begon ik een gerechtelijke procedure om mijn schade te verhalen op de eigenaar.
Na jaren procederen kreeg ik een schadevergoeding van +/- 26000 euros toegekend.Het probleem is echter dat de eigenaar naar frankrijk is verhuisd en ik het vonnis niet kan laten betekenen.(Ik heb al van alles geprobeerd)Dus mijn vraag is :hoelang blijft het vonnis geldig? Als iemand nog een ideetje heeft om aan mijn centen te geraken alle hulp is welkom.


mvg
apolinarisje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 jul 2008 11:24

‘Het arrest van veroordeling van 28 oktober 1985 deed een rechtsvordering ontstaan tot tenuitvoerlegging van de veroordeling. Deze rechtsvordering, actio judicati, luidens artikel 2262 (oud) van het Burgerlijk Wetboek, verjaart pas door verloop van dertig jaren te rekenen vanaf het vonnis. Deze verjaringstermijn werd door de wet van 10 juni 1998 weliswaar op tien jaren gebracht (artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek), doch artikel 10 van deze wet bepaalt dat wanneer de rechtsvordering is ontstaan voor de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van deze wet, de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts beginnen te lopen vanaf haar inwerkingtreding‘[Cass. 7 maart 2003(impliciet)].

Is de rechtsvordering tot tenuitvoerlegging ontstaan vóór 27 juli 1998 dan verjaart ze op 27 juli 2008.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen.Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Vraag daarvan een kopie aan de gemeente waar hij ingeschreven was bij zijn verhuis naar het buitenland.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek).

Die uitgifte dient gevraagd aan de griffie van de betrokken rechtbank.De Belgische gerechtsdeurwaarder kan uw vonnis in het buitenland (laten) betekenen en uitvoeren.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”