schade aan gehuurde container: verhuurder eist bedrag nieuwe

sieglinde
Topic Starter
Berichten: 9

schade aan gehuurde container: verhuurder eist bedrag nieuwe

#1 , 27 jun 2015 14:00

Beste,

Mijn man heeft een paar weken geleden een heel stomme fout gemaakt van houtafval te verbranden in een gehuurde container. De container werd op enkele plaatsen zwart.
De container stond op een weide van onze buren. Onze buren gingen hiermee akkoord.
Na enkele uren passeerde een vriend van de firma waaraan we deze container huurden. Deze waarschuwde de firma waarop die de politie verwittigde. De politie vroeg het vuur meteen te doven, er werd geen pv opgemaakt. Als we het vuur onmiddellijk doofden zou er geen boete volgen. We wisten nog niet wie hiervoor had gebeld (we vermoedden eerst buren)
We hebben de container opnieuw geschilderd. Er was verder niks aan te zien.

Enkele dagen later belden we de firma dat de container mocht worden opgehaald. Een uurtje later kreeg mijn man telefoon dat er een schadeclaim werd ingediend vanwege de schade aan de container. Er zouden ook foto's gemaakt zijn. We weten niet door wie. Er is in ieder geval iemand hiervoor op privé-terrein gekomen (weliswaar van de buren)
Mijn man werd ook uitgenodigd voor verhoor. Dit neemt volgende week plaats.

We kregen deze week een brief in de bus met twee facturen. De factuur voor het huren van de container én een factuur van een nieuwe container die de firma besteld heeft ter waarde van 3500 euro ongeveer. In de brief stond dat de container die we gehuurd hadden volledig vervormd was door de hitte en onderaan was hij doorgebrand. Dit hebben wij nooit gezien maar helaas hebben wij geen bewijzen. Het zou me verwonderen dat we staal van 30 cm dikte kunnen doorbranden.

Mijn vraag: dienen wij de prijs van een nieuwe container te betalen aan de firma of de prijs van de waarde van de container die we toen huurden ? Wat zijn de eerste stappen die we moeten ondernemen? Mijn man heeft een aansprakelijkheidsverzekering als zelfstandige, maar helaas was dit een privé-aangelegenheid, dus niet werk gerelateerd. Is er een andere verzekering die we kunnen aanspreken ? Heeft deze firma de juiste procedure doorlopen ? Als wij zien dat zij deze container nog gewoon gebruiken, kunnen wij dit dan tegen hen gebruiken ? Mij lijkt het niet logisch dat we een ganse nieuwe container moeten betalen, terwijl we de container die we gehuurd hebben al vol blutsen en builen zat en vanbinnen volhing met aangekoekte beton...

groetjes
Sieglinde

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 618

#2 , 27 jun 2015 14:10

Staal van 30cm dikte?

Los hiervan: die container is inderdaad voor het schroot. De warmte vervormt niet alleen, maar verandert de structuur van het staal, en bijgevolg is de integriteit en stevigheid van de container niet meer te garanderen.

Familiale verzekering aanspreken?

P.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 27 jun 2015 14:41

Container is contractueel overeenkomst - de meeste familiale verzekeringen dekken geen contractuele overeenkomsten. kijk dat na.

Reclame

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jun 2015 16:14

Staal van 30cm dikte?


P.
Was die gepantserd? Het plaatstaal zal hooguit 5 mm zijn.

Door de hitte kan de stevigheid van de container in het gedrang gekomen zijn. Dat kan enkel getest worden met bepaalde proeven, maar mogelijks vallen die duurder uit dan een nieuwe.
Als je echter een nieuwe betaald, heb je wel recht op de oude, die je dan op uw beurt kan verkopen als oud ijzer. Gezien het gewicht, recupereer je zo toch nog een deeltje.

sieglinde
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 27 jun 2015 18:51

Aan de onderkant heb je dikkere stukken, maar ja het is misschien geen 30 cm. Is er geen enkele andere mogelijkheid ? Zal eens kijken naar de prijs van oud ijzer. Indien nog tips, laat maar komen. Bedankt

sieglinde
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 27 jun 2015 19:03

Moeten wij eigenlijk een nieuwe betalen ? Waarom niet de waarde van de container die we gehuurd hebben ?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 27 jun 2015 20:33

Tuurlijk moet u geen nieuwe betalen. U betaalt de waarde die deze container nog zou hebben op de 2e-hands markt, mocht hij niet beschadigd zijn. Daarna zijn er nog 2 mogelijkheden, oftewel krijgt u dan die container, oftewel mag u er nog de waarde in oud ijzer aftrekken (die de firma zeker zou krijgen als ze hem niet meer kunnen gebruiken).

U betwist aangetekend de 2e factuur, waarin u stelt dat u weliswaar de container beschadigd heeft, en hier voor wil instaan, maar dat u niet akkoord kan gaan met het betalen van de prijs van een nieuwe container, maar wel de waarde van een gelijkaardige container op de 2e hands markt. Dat u tevens er van uit gaat, aangezien de container volledig vernielt blijkt te zijn, dat ze deze zullen verkopen als oud ijzer, en dat ze de opbrengst hiervan uiteraard in mindering zullen brengen bij hun schadeclaim (en u hiervan natuurlijk ook de verkoopsfactuur zullen voorleggen). Dat u, om uw goede wil te tonen, al wel 1000€ zal betalen, en de rest zodra men u een redelijke en correcte schadeclaim bezorgd.

Grote kans dat, nadat u betaald heeft en men uw brief ontvangen heeft, u hier niets meer van zal horen.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 jun 2015 20:37

Normale waarde is nieuwwaarde - waardevermindering door gebruik - schrootprijs die men er nog voor krijgt


Vraag me af waarom er geen PV opgesteld is
Vuurkestook nabij bewoning is verboden in (zo ongeveer ?) alle politiereglementen , opstoken van afval is bovendien een milieu overtreding

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 27 jun 2015 20:43

Vraag me af waarom er geen PV opgesteld is
Lokale politie lost zo veel mogelijk zaken op zonder PV op te stellen (toch in landelijk gebied). Een oplossing zonder gevolgen is voor iedereen goed (TS zal bijvoorbeeld nooit meer brand stichten in een container), en papierwerk is iets dat men toch graag vermijd (in landelijk gebied zal er maar zelden een PV opgemaakt worden voor opbranden van takken of ander afval op plaatsen waar dit niet mag).

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jun 2015 22:56

Tuurlijk moet u geen nieuwe betalen.
Zal er toch vanaf hangen of vandalisme niet per ongeluk is opgenomen in de algemene voorwaarden van het containerbedrijf.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 27 jun 2015 23:07

Tuurlijk moet u geen nieuwe betalen.
Zal er toch vanaf hangen of vandalisme niet per ongeluk is opgenomen in de algemene voorwaarden van het containerbedrijf.
Dat zal dan toch niet erkend worden in een rechtszaak. Een beperkte schadevergoeding voor de last om de aankoop van een nieuwe container te regelen, ok, maar de volle prijs van een container? Ruikt toch sterk naar rechtsmisbruik.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 jun 2015 23:11

Zou zo'n container een grote waardevermindering kennen na enkele jaren?

eylis
Berichten: 8852

#13 , 28 jun 2015 07:12

enne....helaas dus ook een moraal van het verhaal, gebruik best zaken daar waar voor ze bedoeld zijn. Een container huren om er dingen in te verbranden lijkt me goed fout...Het is en kassieke truck om iemand die de regels niet volgt, ook maar te bedotten.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 jun 2015 11:31

Vraag me af waarom er geen PV opgesteld is
Lokale politie lost zo veel mogelijk zaken op zonder PV op te stellen (toch in landelijk gebied).
En lost daarmee een hoop zaken dus niet op, maar verergert ze integendeel of doet ze langer aanslepen dan nodig ...

Eerder een deel van het probleem van de straffeloosheid dan een deel van de oplossing.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 28 jun 2015 11:35

Zou zo'n container een grote waardevermindering kennen na enkele jaren?
Cosmetische schade of ouderdom is echt geen punt bij een container.
Die doet zijn ding nog even goed als ééntje zonder krasje.

Structurele schade - die men hier doelbewust probeerde te verdoezelen - is wél een probleem

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”