Burengeschil

Datrax
Topic Starter

Burengeschil

#1 , 27 apr 2015 13:49

Het is niet eerlijk! Iemand die binnen de lijntjes loopt bereikt minder dan iemand die er buiten loopt!

Onze buurman maakt daar gretig gebruik van, zo heeft hij verschillende inbreuken en als we er hem over aanspreken dan is dat allemaal ons probleem. We voelen ons constant aangekeken en we kwijnen meer en meer weg in ons huisje.

Zijn inbreuken zijn:
- opslag van regenwater op mijne grond, maw regenput gedeeltelijk op mijn grond
- afsluiting op de grenslijn zonder akkoord
- en gebruik van eigendom, ik kom maw grond te kort volgens plan +/- 30 cm

Momenteel proberen we via minnelijke schikking, maar dat zal waarschijnlijk op een flop uitdraaien.

Welke weg kunnen we dan inslaan en vooral wat kunnen we bereiken? Verwijderen van regenput en afsluiting. Tegemoetkoming voor het aantal jaren gebruik van mijn grond?

Zal ik een advocaat onder handen moeten nemen? En zal dit een procedureslag worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 27 apr 2015 13:53

In eerste instantie eens proberen via verzoening op het Vredegerecht. Kost aanzienlijk minder en de kans bestaat dat de spreekwoordelijke pedagogische tik op de vingers van de buurman hem tot betere gedachten brengt.

Xenophon

#3 , 27 apr 2015 14:10

Rust niet op uw rechten want dat moedigt verder grensoverschrijdend (no pun intended) gedrag aan. Probeer eerst bij de vrederechter in bemiddeling, dat gaat via een eenvoudige brief aan de griffie waarin u de problemen uiteenzet en vraagt hem op te roepen in bemiddeling. Zeer eenvoudige procedure en u hoeft geen advocaat te nemen. Nadeel: hij kan zijn kat sturen en dan bent u terug bij af maar kan u een formele procedure opstarten. Advocaat niet verplicht (u mag gerust zelf uw zaak verdedigen en zelfs uw echtgenote vertegenwoordigen indien gewenst) maar warm aanbevolen indien de discussie technisch wordt + om de procedure vlot te laten lopen, het kan intimiderend zijn de eerste keer.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2015 15:08

Zorg er evenwel voor dat je al uw beweringen kan staven met bewijzen; documenten; plannen; foto's.
Hoe weet je dat uw buur 30 cm grond van u gebruikt?
Staat de afsluiting wel degelijk op de grenslijn, of juist ernaast?
Hoeveel cm staat die regenwaterput op uw grond?
Hoelang duurt deze situatie al? recent of al meer dan 30 jaar.

Datrax
Topic Starter

#5 , 27 apr 2015 15:51

Bemiddeling is al van start, komende woensdag zitten we bijeen. Tenminste als hij of zij komt opdagen.
Zorg er evenwel voor dat je al uw beweringen kan staven met bewijzen; documenten; plannen; foto's.
Hoe weet je dat uw buur 30 cm grond van u gebruikt?
Staat de afsluiting wel degelijk op de grenslijn, of juist ernaast?
Hoeveel cm staat die regenwaterput op uw grond?
Hoelang duurt deze situatie al? recent of al meer dan 30 jaar.
Onze grond is afgebakend met grenspalen in de grond. Echter achteraan links blijkt de grenspaal verdwenen te zijn. Als ik meet met een landmeter vertrekkend van mijn rechter grenspaal zou de linkse grenspaal 30 cm verder moeten staan, maw op zijn grond. Een landmeter zou dit kunnen staven.
Zijn regenputten zitten een meter op onze grond. Ik denk dat hij wat grond heeft genomen zodoende dat het deksel van de regenput op zijn grond kwam. Anders kwam die op de grenslijn. Waarschijnlijk een fout van de aannemer!!
Eigenlijk staat zijn afsluiting op mijn grond!! Zoals ik al zei een landmeter kan dit staven.

Kan ik dit nu al laten opmeten door een onafhankelijke landmeter, of zal die later aangesteld worden door de vrederechter?

roharro

#6 , 27 apr 2015 15:53

Blijkbaar is er discussei over de scheidingslijn en zal een landmeter ingeschakeld dienen te worden.
Vermoedelijk zal vrederechter daar opdracht voor geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#7 , 27 apr 2015 15:54

Beter overlaten aan vrederechter om een landmeter in te schakelen. Een landmeter die opdracht kreeg van u heeft geen waarde in dit geschil (tenzij buurman akkoord gaan met opmetingen).

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”