fouten van boekhouder: moet ik zijn factuur betalen?

laes
Topic Starter
Berichten: 4

fouten van boekhouder: moet ik zijn factuur betalen?

#1 , 16 apr 2015 06:56

Jarenlang had ik dezelfde boekhouder die ik vertrouwde. Bij laatste jaarverslag merk ik dat hij grote fouten maakte waardoor ik, in mijn ogen, veel geld bij verlies. (Belastingen, RSZ etc)
NIet enkel voor laatste aangifte, maar al jarenlang. Is er één of andere manier om dit recht te zetten? Kan ik die man aanklagen voor zijn onkunde? Moet ik zijn factuur betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2015 11:13

Je verliest IN JOUW OGEN veel geld. Kan je ook BEWIJZEN dat door de onkunde van uw boekhouder je geld verloren hebt? Als bewijzen hebt van grote fouten van uw boekhouder, heb je een punt. Wat zijn die grote fouten exact?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2015 13:17

Controleer je u boekhouder niet ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

laes
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 16 apr 2015 13:23

bewijzen heb ik: 1 afschrijvingsschijf overgeslagen en dus 1 jaar gewoonweg geen investeringskosten ingebracht. Veel te weinig auto-onkosten ingebracht alhoewel die er zwart op wit zijn (ik rij ong. 20.000km/jaar en hij heeft voor 65km/maand afgeschreven aan benzine afgeschreven). Over het algemeen veel te weinig onkosten ingebracht, zelfs niet de wettelijke minima. Ik had het volste vertrouwen in mijn boekhouder en had die dus ook al heel lang. tja te veel vertrouwen dus...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 16 apr 2015 13:25

Als er bijvoorbeeld BTW niet gerecupereerd werd of aangiftes manifest fout gebeurden, kan u de facturen inderdaad protesteren. Desgevallend kan u een vordering voor de rechtbank instellen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 apr 2015 15:38

Moeten boekhouders normaal niet verzekerd zijn voor beroepsfouten?

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2015 15:49

Moeten boekhouders normaal niet verzekerd zijn voor beroepsfouten?
Inderdaad, maar niet alles is een beroepsfout, men kan hier moeilijk oordelen hoe de vork hier juist aan de steel zit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

laes
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 17 apr 2015 06:26

een afschrijvingsschijf overslagen noem ik dan wel een grote fout, niet?! Nu is natuurlijk de vraag: hoe zou ik nu best te werk gaan; ineens de beroepsvereniging aanschrijven waar hij aangesloten is, of...

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2015 06:51

Eerst wat je moet doen is met de boekhouder gaan praten, en dan kan hij eventueel zijn verzekering inschakelen, als er degelijk grote fouten zijn gemaakt.

Normaal ziet men bij de belastingen zelf of men de afschrijvingen heeft vergeten, die houden dit ook zeer goed bij.

En dan eventueel een controle(herziening) aanvragen van de laatste 5 jaar, voor de eventuele fouten te herstellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 17 apr 2015 10:30

Klopt, contacteer de boekhouder en vraag of hij aangifte doet aan zijn verzekeraar.

Fouten die kunnen worden rechtgezet, moeten uiteraard niet worden vergoed. Fouten die niet meer kunnen worden rechtgezet, wel.

Als de verzekeraar tussenkomst weigert, kan u haar dagvaarden, da's steeds interessanter dan de boekhouder dagvaarden.

Let alleszins op de verjaring.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

laes
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 17 apr 2015 13:26

dank voor de goed raad allemaal!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 apr 2015 18:13

De risico’s inzake aansprakelijkheid voor boekhouders
http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_1673.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”