verantwoordelijkheid werknemer

mjers
Topic Starter

verantwoordelijkheid werknemer

#1 , 24 mar 2015 16:01

Voor mijn beroep ontwerp ik groene energie centrales.

Ik vroeg mij af of ik persoonlijk aansprakelijk kan gesteld worden mocht er zich ooit een ongeval voordoen ten gevolge van ontwerpfouten?

vb: als een loopplatform in een staalstructuur het begeeft en er zijn gewonden.
Ben ik dan verantwoordelijk of mijn bedrijf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 mar 2015 16:09

De cliënt zal daarvoor het bedrijf moeten aanspreken, niet u, ze hoeven u zelfs niet te kennen.
Het bedrijf zal zich dan wel tot u richten met het dringende verzoek ander werk en andere werkgever te zoeken.
Als duidelijk blijkt dat u de berekeningen opzettelijk hebt vervalst met als enige bedoeling mensen te laten verongelukken of te doden is het een andere zaak uiteraard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 24 mar 2015 17:12

Bent u werknemer van het bedrijf of bent u zelfstandige?

Reclame

mjers
Topic Starter

#4 , 24 mar 2015 17:17

werknemer

eylis

#5 , 24 mar 2015 18:02

mjers, ik vind dat wel vreemd dat je als ingenieur (ontwerper groene energie-centrales) niet weet wat je wettelijke aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden zijn mbt je ontwerpen.....Dat is toch leerstof uit je masteropleiding.

mjers
Topic Starter

#6 , 24 mar 2015 18:04

mjers, ik vind dat wel vreemd dat je als ingenieur (ontwerper groene energie-centrales) niet weet wat je wettelijke aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden zijn mbt je ontwerpen.....Dat is toch leerstof uit je masteropleiding.

Eylis, dit heeft niets te maken met een masteropleiding in de techniek... Ik heb nooit een juridisch vak van dichtbij gezien.

Ook tal van mijn collega's moesten het antwoord op mijn vraag schuldig blijven.

Waar haal je deze info? Juridische vakken worden niet gegeven in een technische opleiding.

eylis

#7 , 24 mar 2015 18:12

mjers, nu breekt mijn klomp...je kreeg toch wel een aantal studie-uren mbt professionele rechten en plichten? Neefje studeert archtiect/burgerlijk ingenieur en die kreunt nu al onder zijn vak juridische vraagstukken en aansprakelijkheid. Ik vind het ook erg raar dat je collega's het niet wisten. Zijn er dan zoveel verschilen tussen de verschillende (bouw)technische masteropleidingen?

mjers
Topic Starter

#8 , 24 mar 2015 18:25

mjers, nu breekt mijn klomp...je kreeg toch wel een aantal studie-uren mbt professionele rechten en plichten? Neefje studeert archtiect/burgerlijk ingenieur en die kreunt nu al onder zijn vak juridische vraagstukken en aansprakelijkheid. Ik vind het ook erg raar dat je collega's het niet wisten. Zijn er dan zoveel verschilen tussen de verschillende (bouw)technische masteropleidingen?
Ja tuurlijk wel!

Architect kan je toch niet vergelijken met een master opleiding.

Maar goed daar draait dit forum niet om.
Je kan dat trouwens allemaal terugvinden op de infusies van hogescholen of univ.

eylis

#9 , 24 mar 2015 19:46

mjers, een architectopleiding IS een masteropleiding. Burgerlijk ingenieur ook. Ik heb de indruk dat je een andere opleing bedoelt.Wat voor een technische opleiding heb je gevolgd? Ik heb overigens nog nooit gehoord van infusies van hogescholen...wat zijn dat?

roharro

#10 , 24 mar 2015 19:51

Een infuus dat is zo een naald in je lichaam die via een slang met een zak vloeistof is verbonden.
Soit. Dit wordt het zoveelste welles niets spelletje.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#11 , 24 mar 2015 19:53

infosessies.

Het is me nog altijd niet duidelijk wat de opleiding is van mjers. Is hij architect en/of ingenieur (en welke ingenieursstudie dan)?

Mjers, zie ook pm.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”