Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje i.v.m. burgerlijk recht.
Ik heb een hond en deze is door een onoplettendheid op straat gekomen net op het moment een andere buurman ook met zijn hond buiten was. Of de andere hond aangelijnd was is onduidelijk, volgens de eigenaar was de hond aangelijnd maar heeft hij hem los gelaten op het ogenblik dat hij onze hond zag afkomen. De 2 honden ( aan elkaar gewaagd qua grote en ras ) zijn elkaar in de haren gevlogen om hun dominantie te beslechten.
Op dat ogenblik duikt er een derde partij op ( persoon die niets met de honden te maken heeft ) die zich geroepen voelde de honden uit elkaar te halen, hierbij is deze persoon gebeten door de andere hond. Resultaat is dat beide honden ongeschonden uit de strijd gekomen zijn en dat de derde partij met bijtwonden naar het ziekenhuis moest overgebracht worden.
Nu is de vraag :
1. Ben ik volledig aansprakelijk omdat mijn hond aan de basis ligt … ook al heeft hij niemand gebeten ?
2. Is de buurman aansprakelijk omdat op het moment van de feiten beide honden los waren en zijn hond de beten heeft toegebracht ?
3. Is de derde partij zelf aansprakelijk omdat hij op eigen houtje tussenbeide komt ?
4. Of is ieder voor een deel verantwoordelijk ?
Graag jullie reacties.
.