Ik opdrachtgever, factuur aan ander. Wie moet betalen?

m_maarten
Topic Starter

Ik opdrachtgever, factuur aan ander. Wie moet betalen?

#1 , 16 okt 2013 10:11

Hallo!

Ik zit met het volgende "probleem", dat toch over enkele 1000 euro's gaat maar een ingewikkelde situatie is.
Vanuit mijn GCV heb ik opdracht gegeven aan een externe partij voor een dienst uit te voeren.
Hiervan bestaat echter geen contract. Via email heb ik wel de opdracht gegeven.
De factuur is gericht aan een 3e partij waarmee ik voordien een contract
had dat al deze soort uitgaven door hen zouden betaald worden (maar deze termijn is verstreken)
Deze partij heeft trouwens ook nog steeds een contract met mijn externe partij voor van deze
soort zaken (voor andere GCVs zoals die van mij).

Dus, wie dient dit te betalen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2013 20:42

Uw GCV zal dit uiteindelijk moeten betalen mits er uiteraard een juiste factuur komt. De derde partij zal er goed aan doen om de factuur tijdig te protesteren.

Het hangt natuurlijk ook wat af van hoe de zaken in het verleden met externe partij werden afgehandeld en of hij er door de handelswijze van kon uitgaan dat de derde zou betalen. In ieder geval zou u dan aansprakelijk zijn ten opzichte van de derde, door de externe partij niet te melden dat de facturatie aan uw GCV diende te gebeuren.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 17 okt 2013 16:41

Beste Maarten

Waarom werd de factuur opgemaakt aan de derde partij? Gaf u hiertoe de opdracht? Werd deze factuur door die derde betwist?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

m_maarten
Topic Starter

#4 , 19 okt 2013 08:51

@zertyx: Bedankt voor het antwoord, al is het geen positief antwoord voor mij :-)

@AdvoDanck: De factuur werd opgemaakt aan de 3e partij omdat dit in het verleden ook steeds zo gebeurde. Ik
heb zelf helemaal nergens een overeenkomst met de externe partij. De situatie is eerder dat ik met de 3e partij
een contract had dat ik gebruik mocht maken van de diensten van de externe partij (waarmee zij wel een contract
hebben) waarvan zij dan de kosten zouden dragen. Het is dus logisch dat de externe partij er vanuit ging dat de factuur
naar de 3e partij diende te gebeuren. Dit alles echter maar voor een bepaalde periode, en de factuur die de 3e
nu betwist valt na deze periode.

Als ik het goed begrijp ben ik eraan voor de moeite?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”