Ramen geleverd op stoep: wie aansprakelijk bij diefstal?

lloerdy
Topic Starter

Ramen geleverd op stoep: wie aansprakelijk bij diefstal?

#1 , 03 okt 2013 15:32

Volgende week komt een rameninstallateur al mijn ramen vervangen. Toen ik gisteren thuis kwam zag ik dat alle ramen (28 stuks...) al geleverd waren en overdag werden achtergelaten vlak voor mijn huis.

De aannemer zegt dat het normaal is dat de fabrikant die op voorhand komt leveren, wat ik best wil aannemen, maar ik maak me toch ongerust.
Die ramen staan daar immers nog tot na het weekend open en bloot en ik kan ze moeilijk (ver)plaatsen.
Ik stel me dus ernstig de vraag wie ervoor moet opdraaien als de ramen zouden gestolen of beschadigd worden.

Ben ikzelf verantwoordelijk? Of komt dat toch op rekening van de aannemer/fabrikant?
Indien ikzelf verantwoordelijk ben: wat doe ik best? Ik kan ze immers niet verplaatsen en ik kan er, zelfs als ik thuis ben, moeilijk 24u op 24 bij blijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2013 15:54

Ik denk dat de aannemer verantwoordelijk voor zijn ramen blijft totdat ze geplaatst zijn in uw pand. Je kan dus gerust gaan slapen.

lloerdy
Topic Starter

#3 , 03 okt 2013 20:17

Ik zal inderdaad een stuk geruster kunnen slapen :-)
Bedankt!

Reclame

j.demoor

#4 , 05 okt 2013 09:04

“Art.525.De eigenaar wordt geacht roerende voorwerpen blijvend aan zijn erf verbonden te hebben, wanneer zij daaraan met gips, kalk of cement zijn bevestigd, of wanneer men deze voorwerpen niet kan losmaken zonder die zelf of het gedeelte van het erf waaraan zij verbonden zijn, te breken of te beschadigen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Toen ik gisteren thuis kwam zag ik dat alle ramen (28 stuks...) al geleverd waren en overdag werden achtergelaten vlak voor mijn huis.’

“Art.1606.De levering van roerende goederen geschiedt : Of door de werkelijke overgave...Of zelfs door de enkele toestemming van de partijen, indien de overgave niet kan geschieden op het ogenblik van de koop...”(B.W.).
Vermits het hier gaat om onroerende goederen geschiedt de levering mijns inziens wanneer de roerende voorwerpen blijvend aan uw erf verbonden worden en blijft het risico tot dan bij de verkoper-aannemer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#5 , 10 okt 2013 10:34

Volgens mij zijn die ramen roerend tot de incorporatie (="blijvend verbonden"), dan worden ze onroerend.

De aannemer verbindt zich tot levering en plaatsing van x aantal ramen. Als er gebreken zijn voor de oplevering, bv. grote krassen, geen raam wegens gepikt..., dan heeft u nog steeds verhaal tegen uw aannemer. Hij moet zijn verbintenissen immers nakomen. U heeft geen uitstaans met een fabrikant, hij is een derde. De aannemer mag de ramen in beginsel laten leveren waar hij wil, zoals hij dat afgesproken heeft met de fabrikant. Dat maakt u nog niet verantwoordelijk voor de ramen als ze geleverd worden op het openbaar domein voor uw woning. Als het raam in zijn vrachtwagen zou staan en ze pikken het is hij toch ook aansprakelijk?

Jef 007

#6 , 10 okt 2013 16:23

is het van belang of ze al dan niet al betaald zijn?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”