Dierenleed

YvesM
Topic Starter

Dierenleed

#1 , 08 feb 2013 13:33

Mijn buren hebben een poetsvrouw die haar hond één keer meebracht en in de tuin naast onze tuin zette.
Deze is onder de omheining gekropen en heeft 3 van de 8 kippen doodgebeten, twee hebben we nog een dag in leven kunnen houden maar hebben we toch verder moeten afmaken.

Nu heb ik ook om een burenruzie te vermijden daar niet moeilijk over gedaan, ik heb ten slotte niet echt een emotionele ban met de kippen, mijn vrouw die deze onderhoud en verzorgt wel maar soit.

Mijn vraag zou wel zijn, stel dat ik die hond betrapt had en had afgemaakt ter plekke, wat ik zeer waarschijnlijk had gedaan indien ik hem had betrapt, kan ik daar voor aansprakelijk gesteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2013 16:37

Dan was u aansprakelijk gesteld voor een opzettelijk misdrijf.
Dierenmishandeling zou ik zo denken.
De eigenares is wel gehouden de drie dode kippen en het verlies in eieren te betalen.
U zou de vergoeding voor het verlies van de hond, de morele schade en een strafrechtelijke vervolging voor dierenmishandeling te verwachten hebben.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 12 feb 2013 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Kingfisher

#3 , 11 feb 2013 10:51

Het moet proportioneel zijn. Dus als u een hond betrapt bij uw kippen, dan mag u die met dwang weg houden van die kippen (een stok: ja, een jachtgeweer is alweer een twijfelgeval). Als de hond zich tegen u zou richten, mag u zich verdedigen. Maar eerst de hond van de kippen wegtrekken en hem daarna uit woede afmaken, is een stapje te ver.

Reclame

YvesM
Topic Starter

#4 , 18 feb 2013 15:43

Ik had dit origineel in een thread geplaatst waar een kat werd doodgebeten door de hond des huizes, daar wordt mi terecht gesteld dat dit het risico van de kat was om buitenshuis te zijn en de eigenaar van de hond niet kan verantwoordelijk worden gesteld omdat haar hond een kat die zich in hun tuin bevond had doodgebeten.

Dus ik kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor het uitschakelen van een hond om mezelf en mijn kippen te verdedigen?
Volgens mij is een hond die drie kippen doodbijt geen klein hondje dat je even vriendelijk wegduwt en lijkt het mij bij gevolg proportioneel te zijn deze met alle mogelijk middelen te verwijderen, als hij daarbij sterft is dat spijtig maar het risico dat een loslopende hond heeft die anderen aanvalt.

mvg

ganapathi tantre

#5 , 18 feb 2013 18:15

ik heb al poezen kippen zien doodbijten dus moet je als hond zeker ook niet echt veel groter zijn. Poezen hebben echter nog voldoende killerinstincten in tegen stelling tot honden. Poezen grijpen direct naar de keel terwijl onze gedomestikeerde viervoeter overal en ergens begint tot hij/zij het doorheeft dat de keel het doeltreffendste is
Sommige honden doen het wel direct goed. Grootte heeft er trouwens niks mee te zien maar wel wat in het beestje zijn kop zit. Al eens een jack russel bezig gezien in een konijnenleger ?
Maar ik ga er vanuit dat gezien de wet een hond nog altijd beschouwd als een goed en dat je dat niet zomaar mag beschadigen. Zeker als dat niet in proportie is
Voor u zelven wel maar voor de kippen en ik niet dat dat opgaat

YvesM
Topic Starter

#6 , 20 feb 2013 10:06

inderdaad zelfs konijnen kunnen kippen doodbijten, als ik het goed begrijp wordt een kip en een kat als een "ding" beschouwd en een hond als een goed en ligt daar het verschil?

Of het proportioneel is is natuurlijk een opinie, als ik mij bedreigd voel door de hond is het zelfverdediging, als de hond gaat lopen ibij mijn aanwezigheid dat is het geen zelfverdediging en leeft hij verder.

Franciscus

#7 , 20 feb 2013 13:58

Dieren zijn voor de wet 'zaken ...goederen'

Gebruiker21

#8 , 21 feb 2013 11:14

Of het proportioneel is is natuurlijk een opinie, als ik mij bedreigd voel door de hond is het zelfverdediging, als de hond gaat lopen ibij mijn aanwezigheid dat is het geen zelfverdediging en leeft hij verder.
Moest je de hond doodgeschoten hebben, zal je voor een rechter toch moeten kunnen bewijzen dat dit uit wettige zelfverdediging was. Ik vrees dat je met de uitleg "hij ging mijn kippen aanvallen, dus ik hem hem maar doodgeschoten" niet zal wegkomen (= schadervergoeding betalen aan de eigenaar van de hond).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”