minnelijke schikking bij autoschade - en de verzekeraar ?

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

minnelijke schikking bij autoschade - en de verzekeraar ?

#1 , 06 apr 2012 00:46

Minnelijke schikking bij kleine auto schade geaccepteerd door tegenpartij.
Aanrijdingsformulier opgemaakt door politie.
Wat indien aanrijdingsformulier toch terechtkomt bij verzekeraar . Mijn verzekeraar wil geen rekening houden met minnelijke schikking , en betaald tegenpartij uit ( gebeurt in het verleden ) .
Herstellingskosten betalen aan tegenpartij ( zonder garantie of bewijs herstel , uitsluitend op offerte) , OF pas betalen NA herstel en factuur garage ?
Heb ik sowieso de keuze als partij in fout ?
Wat indien tegenpartij alsnog niet akkoord gaat met deze voorwaarde.
Dank voor bruikbare raad.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 06 apr 2012 23:38

Wat bedoeld u met minnelijke schikking? rechtbank ???
Bij mijn weten wordt het aanrijdingsformulier opgemaakt door de partijen NIET door de politie.
U hebt getekend ( doet er niet toe wie de kadertjes heeft ingevuld)
Een EA-formulier gaat ALTIJD naar uw verzekering.
U dient altijd uw verzekering onverwijld in kennis te stellen ( max binnen 8 dagen na feiten dacht ik) indien niet zal UW verzekering niet meer tussenkomen.
Het is niet de taak van de politie om verzekeringsdocumenten naar uw verzekering te sturen

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

#3 , 07 apr 2012 12:05

[quote="Franciscus"]Wat bedoeld u met minnelijke schikking? rechtbank ???
Minnelijke schikking is tegenpartij uitbetalen , zonder rechtbank,zonder verzekering.Is bij mijn weten niet verboden.
Als een van beide partijen politie vraagt , komen die , en vullen desgewenst formulier in ( in welwillende gevallen , of bij niet akkoord gaan partijen).
als formulier niet opgestuurd wordt naar verzekering , hebben die daar geen weet van .
bedoeling is hogere premie vermijden ( die bij een zwaar bedrijfsvoertuig hoog kan oplopen , voor meerdere jaren ).
verzekering in kennis stellen max. 8 dagen staat mischien in contracten , maar in praktijk wordt daar meestal geen rekening mee gehouden.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 07 apr 2012 12:48

Herstellingskosten betalen aan tegenpartij ( zonder garantie of bewijs herstel , uitsluitend op offerte) , OF pas betalen NA herstel en factuur garage ?
Herstellen hoeft niet. De geschatte herstellingskosten dienen dan om de waardevermindering van het voertuig te compenseren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38738

#5 , 07 apr 2012 18:18

Op deze wijze kan het perfect dat beide partijen onderling regelen.... Op het EA-formulier wordt door beide partijen geschreven en getekend voor gelezen en goedgekeurd dat de schade volledig is betaald en er geen verdere gevolgen kan hebben voor de partijen.
Datum plaats en handtekening.

PS een minnelijke schikking ...term wordt oa door openbaar ministerie gebruik zodoende

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

#6 , 07 apr 2012 22:45

Reactie Oude Belg klinkt plausibel ( waardevermindering ) .Dank u . ( alhoewel meer dan 700 € waardevermindering mij wat veel lijkt voor een simpele kras zonder deuk ) .
Reactie Franciscus : uiteraard een bewijs van betaling zoals u schrijft , zoniet kan verzekering nog om de hoek komen ...haha...ook dank voor de moeite.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2012 15:49

Carrosseriewerken zijn duur. Hangt er van af waar de kras is. 700 € is best realistisch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”