Ziekte collega

jelle01
Topic Starter
Berichten: 3

Ziekte collega

#1 , 16 feb 2012 08:31

Ik heb een collega die recentelijk een open-hart-operatie heeft ondergaan.
Ondanks deze zware operatie is hij heel vlug terug komen werken maar door zijn antwoorden heb ik een vermoeden dat dit tegen advies is van zijn arts.
Hij beweegt zich traag, hij pijn bij het niezen, gebruikt over de middag een soort toestel om in te ademen, ...
Hij moet ook 3 keer per week naar het ziekenhuis voor oefeningen en, na slechts 2 weken terug op het werk, is hij daar onwel geworden waarbij hij op spoed is opgenomen.
De dag nadien was hij terug op het werk, wou er niet over spreken en zei zelf te beslissen wanneer hij werkt of niet.
Toen ik vermeldde dat ik toch niet wou hebben dat hij iets kreeg op het werk, zei hij dat hij het toch niet meer zou weten.
Ik heb hier echt serieus problemen mee omdat ik echt niet zou weten wat te doen, mocht er iets gebeuren. Ik zou het verschrikkelijk vinden, mocht er iets gebeuren ...
Kan ik hier iets aan doen als ik het maar om mijzelf te beschermen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 feb 2012 10:06

in eerste instantie uw baas aanspreken, gelet op de zware operatie en wat er bij komt kijken qua revalidatie zou men uw collega verplicht naar huis moeten sturen op ziekenverlof.

als er een vertrouwenspersoon is op uw werk kan deze eventueel ook eens met uw collega praten, misschien is hij bang voor inkomensverlies, maar niemand is gebaat moest hij op de werkvloer "doodvallen".

zelfs als hij later dan eventueel een dag of 2 per week zou komen werken, is het altijd handig om ergens op papier te hebben welke medicatie hij moet nemen ( indien toch de 100 dient te worden gebeld ) en de EHBO'er(s) op uw werk in te lichten ( voor zover die er zijn ).

Franciscus
Berichten: 38734

#3 , 16 feb 2012 11:54

Mocht hij terug komen werken van de arbeidsgeneesheer van de organisatie.
Bij ons moet je een toelating hebben van de arbeidsgeneesheer.

Reclame

jelle01
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 17 feb 2012 08:19

@Franciscus, @Drone :
Hij is goedgekeurd geweest door de arbeidsgeneesheer maar op de werkvloer zien wij veel signalen dat het eigenlijk niet goed gaat. Aan de andere kant heeft hij ook aangegeven dat hij niet rond kwam met zijn ziektevergoeding.
Nu gebruikt hij ook zijn hartaandoening om onder het werk uit te komen. Let op ! Het gaat hier over licht administratief werk.
Alles is zo tegenstrijdig. Ik heb een vermoeden dat hij nog helemaal niet in orde is maar dat hij komt werken omwille van het financiële aspect.
Ik begrijp dit wel volkomen maar als je een telefoontje krijgt van spoed dat hij onwel is geworden en is opgenomen en de dag nadien staat hij hier weer, wil over niets praten en is duidelijk niet in orde. Met de mededeling dat hij zelf beslist wanneer hij komt werken .... Ik krijg er toch serieus schrik van !
Ik vind het ook heel raar dat dokters ( spoed ) iemand die recent een open-hart-operatie heeft ondergaan en onwel is geworden, de dag opnieuw laten gaan werken ...
Ik heb hierover gesproken met mijn diensthoofd en hij zal de personeelsdienst inschakelen. Ik hoop enkel dat mijn collega niets krijgt ....

katwezel
Berichten: 375

#5 , 17 feb 2012 10:24

puur medisch probleem , dit valt dus onder het medisch geheim en hier zijn strikte procedure's over waar je zelf weinig mee kan doen , echter als je bedrijf groot genoeg is ( + 50 werknemers ) dan heb je een preventie adviseur , indien dit zo is mag je deze aanspreken en de problemen kenbaar maken, deze kan en mag contact nemen met de arbeidsgeneesheer , mogelijks heeft de arbeidsgeneesheer ( die trouwens ook de functie heeft van preventie adviseur ) een toelating gegeven tot werken mits aangepaste arbeid , hiervan zou de lokale preventie adviseur van moeten ingelicht zijn , let wel alles blijft onder het medisch geheim en de preventie adviseurs zijn niet verplicht ( zelfs verboden ) om een advies over een persoonlijk medisch probleem kenbaar te maken aan derden ( u dus )
zeker ook het antwoord van DRONE overwegen , bij ons in het bedrijf kennen de EHBO'ers de medicatie en eventueel mogelijke problemen van het personeel , dit heeft al meermaals zijn nut bewezen , spijtig genoeg is niemand verplicht om aangifte te doen van zijn medische toestand en eventueel medicijn gebruik omdat hier ook het medisch geheim telt

Merkava
Berichten: 41

#6 , 27 mar 2012 15:45

Valt volledig onder het medisch geheim en in principe zijn de enigen die daar weet van hebben de arbeidsgeneesheer van het werk en zijn cardioloog. Je kan altijd tegen het advies van de dokter gaan werken, maar dan zijn zij niet meer verantwoordelijk voor de gevolgen. Als je zelf de situatie niet kent is dat moeilijk te beoordelen. Alhoewel mijn vader heeft jaren geleden ook een open hart operatie gehad en hij mocht eigenlijk relatief snel gaan werken. In het begin was de motoriek ook wat minder maar dat raakte volledig opgelost. De cardioloog zal het wel weten neem ik aan hoe dat zit qua herstel.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”