art. 1382

DaveBlack
Topic Starter
Berichten: 5

art. 1382

#1 , 14 mar 2012 02:10

In 2007 stond ik te werken op een evenement als bewakingsagent.

In de loop van de avond wilt een dronken man binnenkomen, deze wordt door de stewards niet binnengelaten omdat zijn naam niet op de lijst stond.

Eventjes later dringt deze persoon toch binnen waarop ik en mijn collega hem vriendelijk naar buiten begeleiden.

Nog wat later komt deze persoon binnengestormd. Hij neemt de 2 stewards met zich mee en komt uiteindelijk bij mij en mijn collega terecht (wij stonden ongeveer 5-6 meter van de inkom). Wanneer hij agressief in het rond begint te slagen neem ik de beslissing om hem vast te nemen om hem te bedaren. Ik stond op dat moment achter hem en heb gewoon mijn armen rond hem gehouden. We zijn toen beide op de grond gevallen, ik op mijn rug en hij bovenop mij. Wanneer ik mij wil omdraaien op mij zijde neemt de dronken man mijn arm en bijt hij in mijn pols, tot bloedens toe. Ik lig op dat moment op hem en ik krijg mijn pols niet gelost.

Mijn collega besluit hem dan een tik of 2 te geven in het gezicht zodat deze persoon zijn beet zou lossen. Wanneer dit inderdaad lukt na 2 tikken is mijn collega hier dan ook mee gestopt. De politie was ondertussen ook al gecontacteerd en stonden direct ter plaatse. Zij hebben de persoon in de boeien geslagen maar toen ze hem van de grond wilden nemen begon hij tegen te werken met als resultaat dat hij vanaf ongeveer 1 meter hoogte op zijn slaap is gevallen. Politie heeft hem terug vast genomen en hebben hem mee naar buiten genomen.

Ik heb toen eerst de wonde laten verzorgen door het rode kruis en heb daarna een verklaring van deze feiten afgenomen bij de politie, de dag later ben ik naar mijn huisarts gegaan om bloed te laten nemen voor eventuele ziektes en de wonde te laten vaststellen. Mijn collega heeft ook een verklaring laten afnemen bij de politie.


Ik heb hier jaren niets meer van gehoord tot ik vorige week een dagvaarding in de bus kreeg van deze dronken persoon waarop hij mij volgens art. 1382 wilt laten voorkomen. Zijn versie van het verhaal is volledig uit de lucht gegrepen. Hij zegt dat we hem met 5-6 man hebben toegetakeld tot hij het bewustzijn verloor en zelfs dan hebben we volgens hem nog verder op hem ingeslagen en geschopt met als resultaat dat hij 10 dagen werkonbekwaam is geweest. Hij eist nu een serieuze vergoeding, mijn toenmalige collega heeft trouwens niets in de bus gekregen.

Mijn vraag is nu, kan dit zomaar... en wat kan ik het beste doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mar 2012 10:45

Kan dit zomaar: ja. Het enige wat hij doet is een vordering stellen wegens slagen en verwondingen. Dat recht heeft hij. Dat wil niet zeggen dat iemand anders gelooft dat je effectief ook schuldig bent aan wat hij je aanwrijft.

Was jij als werknemer in dienst? Heb je hieromtrent al contact opgenomen met je werkgever? Had je toen alle vereiste vergunningen om als bewakingsagent te werken? je bent nooit later je vergunning afgenomen of door je werkgever gesanctioneerd?

Art. 18 van de arbeidsovereenkomst:
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.

Jij zal je moeten verdedigen tegen "zware schuld" die je waarschijnlijk aangewreven wordt. Vraag zeker de verklaringen van jezelf op bij de politie indien je daar niks meer van zou hebben. De persoon die jou nu aanklaagt, zal sowieso de feiten die hij claimt moeten bewijzen. Gezien het feit 5 jaar geleden gebeurt, zal het voor hem in de praktijk moeilijker zijn om alles te bewijzen (zowel jouw daden als de letsels).

DaveBlack
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 mar 2012 12:52

Ja, ik was daar als werknemer in dienst en had toen al de nodige vergunningen om de job te mogen doen.

Ik heb zowel contact opgenomen met de vakbond als met mijn toenmalige werkgever. Van de vakbond heb ik nog niets gehoord en mijn toenmalige werkgever ging het intern bespreken en mij dan op de hoogte houden.

Mijn verklaring heb ik evenals een attest van de huisarts van het letsel dat hij mij toen heeft aangebracht. Ik heb dan ook nog een getuige, mijn collega die er toen bij was.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 14 mar 2012 16:23

Politie heeft toch PV opgesteld van de feiten.
Daarin staat u vermeld als slachtoffer.
Eens contact opnemen met de griffie van het parket... vragen hoe het zit met die feiten.
Is dit enkel voor de burgerlijke rechtbank of voor de strafrechter dat tegenpartij u wil dagvaarden?
Waarom heeft uw werkgever toen niet meer actie ondernomen? Zij hadden toch ook kosten? eventuele werkonbekwaamheid?

DaveBlack
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 mar 2012 16:38

Dit is enkel voor de burgerlijke rechtbank, ik weet niet waarom mijn werkgever er niet verder op in is gegaan.

Ik ben wel blijven werken, simpelweg omdat ik het niet de moeite vond om daar voor thuis te blijven. Ik had toen enkel schrik voor eventuele ziektes.

Mijn toenmalige werkgever wilt mij nu ook niet bijstaan.

Franciscus
Berichten: 38734

#6 , 14 mar 2012 16:40

Dan is de vraag is er een strafzaak geweest want die gaat voor de burgerlijke.
Dus zeker navragen vermoedelijk geseponeerd en dus ziet de man zijn kans om u nu aan te spreken gezien niet veroordeeld.
Is dat indertijd gemeld als arbeidsongeval??? had zeker moeten gebeuren.

DaveBlack
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 14 mar 2012 16:48

Ik denk niet dat dat toen is gemeld als arbeidsongeval aangezien ik niet werkonbekwaam ben geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 mar 2012 16:58

Al dan niet werkonbekwaam zijn, maakt niets uit. je had een letsel (de beet), dat was eigenlijk voldoende.

Als de zaken zijn zoals je beschrijft, kan je er wegens de burgerrechtelijke immuniteit imho niks verweten worden. Maar raadpleeg toch een advocaat om je te verdedigen. Ga eens met al je stukken (PV, medische stukken, ...) naar een eerstelijnsjuridische dienst.

Franciscus
Berichten: 38734

#9 , 14 mar 2012 22:20

Wat doet uw vakbond?
Blijkbaar u alleen en niet de vorige collega's?
Heb je het PV nr nog ( copie van uw verklaring?)
Indien telefoontje naar de politiedienst ( zone) die indertijd PV heeft opgesteld.
Vraag hen het PV nr .... ga eventueel eens langs en vraag copie van uw verklaring ... zijn NIET verplicht het te geven. Je kan hier ook het PV nr eens opgeven.
ziet er als volgt uit TU(arrondissement). 37(vb zedenfeiten).L1(code zone politie.nr/jaar nr en jaar heb ik niet direct nodig.
Maar met het nr kan je bij griffie vragen wat er met PV gebeurd is ... dus de gevolgen door het parket gegeven.
Ook bij het justitiehuis kan je info bekomen.
http://www.just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; daarna bij publicaties .... zoeken op dagvaarding en gedagvaard
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -138683-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar kan ik bepaalde publicaties niet meer doorgeven :roll:

In elk geval .... zijn verhaal zoals hij het nu brengt zal vermoedelijk NIET in het PV staan.
Partij in het geding is ook uw werkgever van toen gezien feiten gebeurd tijdens uw arbeidsactiviteit.
U zal ook moeten trachten iedereen die toen aanwezig was op te sporen.
Dus uw collega's, andere getuigen, personeel van de hulppost enz...
Wanneer wordt u verondersteld voor te komen?

DaveBlack
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 15 mar 2012 07:09

Bij de vakbond weten ze blijkbaar nog niet goed wat doen..

Enkel ik heb iets in de bus gekregen de andere collega van mij heeft niets aangekregen.

Pv nr. is BR.43.L3.014089/2007

Mijn toenmalige werkgever staat inderdaad ook op die dagvaarding. De enige persoon die ik ken die er bij was, was mijn collega die heb ik dan ook al gecontacteerd.

8maart heb ik het in de bus gekregen, 24 maart is de zitting.

Straks ga ik eens langs de wetswinkel gaan voor nog extra advies.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 15 mar 2012 10:23

Uit de dagvaarding door de ‘dronken man’ zelf op grond van art.1382 Burgerlijk Wetboek(=B.W.) leid ik af dat de zaak strafrechtelijk geseponeerd werd.

“Art.1382. ELKE daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

JASSOGNE,C.,Réflexions à propos de l'erreur,T.B.B.R. 1994,102-113.Les articles 1382 et 1383 du Code civil incluent,en effet,la ‘culpa levissima’,Brussel 92/AR/528,4 november 1998.Ook de geringste fout komt dus in aanmerking.

‘Hij zegt dat we hem met 5-6 man hebben toegetakeld tot hij het bewustzijn verloor en zelfs dan hebben we volgens hem nog verder op hem ingeslagen en geschopt met als resultaat dat hij 10 dagen werkonbekwaam is geweest’

Het is aan de eisende partij om uw fout,zijn schade en het oorzakelijk verband tussen beide te BEWIJZEN.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38734

#12 , 15 mar 2012 13:30

Daarom is het belangrijk dat er een afschrift van het aanvankelijk PV ( en de navolgende is).
Deze zullen een andere kijk op de zaak geven.
Het is misschien nog mogelijk de zaak voor de strafrechter te trekken.
Gezien ex-werkgever ook gedagvaard is... kan zijn advocaat misschien PV al dadelijk opvragen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”