Schade aan een persoon

de_jos
Topic Starter
Berichten: 2

Schade aan een persoon

#1 , 01 dec 2011 18:19

Beste

Gisteren heb ik in een zatte bui iemand van zijn stoel geduwd.
Deze persoon is zeer slecht neergekomen(op zijn rug) en de logica zelf zegt dus dat ik dit moet betalen.
Ikzelf ben 21 jaar, schoolgaand en inwonend bij mijn ouders. De andere persoon heeft geen ziekteverzekering en kan niet gaan werken.
Kosten voor een osteopaat kunnen die op onze familiale verzekering worden verhaald?
Alsook wat als deze persoon blijvende schade heeft?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 01 dec 2011 18:33

Zatte bui dus opzettelijke slagen en verwondingen wat strafrechtelijke vervolging mogelijk maakt. Zatte bui is GEEN grond voor verzachtende omstandigheden integendeel.
Indien werkonbekwaamheid kan de rekening flink oplopen zeker met blijvende letsels aan ledematen of organen.
Familiale verzekering zal NIET tussenkomen gezien u meerderjarig bent en verondersteld bent tot de jaren van verstand te zijn gekomen.Sommige verzekeringen dekken wel opzettelijke feiten voor minderjarigen vb -14.
Normaal is een verzekering voor onopzettelijke feiten.
Een rechtsbijstandsverzekering mogelijk wel (indien opgenomen in polis) deze kan dan een advocaat voorzien voor uw verdediging voor (correctionele) rechtbank.
De schadevergoeding wat iets anders is dan de bestraffing wordt geregeld door art 1382 ev Burgerlijk Wetboek, maar kan indien de zaak voor strafrechter komt ook daar bepaald worden.

de_jos
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 dec 2011 19:01

Beste, alvast bedankt voor het antwoord.
Indien de persoon mij niet wens te vervolgen maar akkoord is met betaling van dokterskosten kan ik het beste gewoon de dokterskosten betalen dus?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 01 dec 2011 19:19

Wel, indien je zo'n regeling kan treffen is dit aangewezen.
Maar als die persoon op dit forum zou vragen wat te doen krijgt hij als antwoord aangifte bij politie voor vervolging.
Maar zeker is dat het betalen van de schade ook in dat geval zal helpen om een 'betere' uitspraak te krijgen.
Ik raad wel aan iemand met juridische scholing te raadplegen uit uw omgeving.
Betaling zou erkennen van schuld kunnen inhouden......

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 dec 2011 20:00

Tijdens mijn middelbare schooltijd, heeeel lang geleden, trok een mede-leerling een stoel achteruit in de refter, net op het moment dat er iemand wilde gaan opzitten. Deze persoon kwam zeer ongelukkig terecht, met gebroken ruggegraat als gevolg. Amper 17 jaar, en deze jongen zit vandaag de dag nog steeds in een rolstoel. Het is dus steeds gevaarlijk een stoel onder iemand uit te trekken of hem eraf te duwen.
Als die persoon blijvende klachten heeft, kan dit voor u een zeer dure (zatte) grap worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2011 14:22

Bijkomende vraag: komt de familiale tussen indien het hier niet om opzet zou gaan? Stel dat de topic starter zich ongelukkig omdraait of iets dergelijks en daarbij per ongeluk iemand van een stoel duwt die zich ernstig bezeert. Ik vermoed dat dit dan een zaak is van "onopzettelijke slagen en verwondingen"? Staat de familiale verzekering van de "dader" in zo'n geval in voor de kosten van het "slachtoffer"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 02 dec 2011 18:19

Bijkomende vraag: komt de familiale tussen indien het hier niet om opzet zou gaan? Stel dat de topic starter zich ongelukkig omdraait of iets dergelijks en daarbij per ongeluk iemand van een stoel duwt die zich ernstig bezeert. Ik vermoed dat dit dan een zaak is van "onopzettelijke slagen en verwondingen"? Staat de familiale verzekering van de "dader" in zo'n geval in voor de kosten van het "slachtoffer"?
Dan is het een ongeval en gedekt door de verzekering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 02 dec 2011 23:52

Heeft iemand anders u zat gemaakt?
Is dat een toestand die vanzelf komt? Of is daar enige bewuste activiteit voor nodig?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”