Aansprakelijkheid autokeuring?

Elkevandamme
Topic Starter
Berichten: 2

Aansprakelijkheid autokeuring?

#1 , 10 feb 2011 20:48

Midden december 2010 gingen we met onze auto (Skoda Octavia) naar de autokeuring, en geraakten zonder veel problemen aan onze groene kaart. Sindsdien echter, maakte onze auto een raar geluid, schakelde hij moeilijk maar wij vonden dit niet echt abnormaal wegens de ijskoude dagen en de sneeuw (en we zijn ook écht geen autokenners). Maar begin deze week gingen we dan toch naar onze garagist want het schakelen werd moeilijker met de dag. Probleem: vliegwiel is stuk en volgens de garagist is dit een rechtsreeks gevolg van de autokeuring (roetdeeltjes/diesel). Meer nog, hij beweert dat dit de laatste tijd meer en meer voorkomt bij auto's die net gekeurd zijn. Een dure grap (+- 1200 euro) en niet onze fout! We zijn altijd stipt met groot/klein onderhoud en hebben in het verleden nog geen kosten aan onze wagen moeten doen.

Maar wat kunnen we beginnen tegen de autokeuring, 2 maand later?

Wat is jullie advies? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 10 feb 2011 21:58

Bad luck. Zelfs al zou uw garagist gelijk hebben, het valt ONMOGELIJK te bewijzen.

Elkevandamme
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 feb 2011 22:11

Bad luck. Zelfs al zou uw garagist gelijk hebben, het valt ONMOGELIJK te bewijzen.
En zou ik hiervoor mijn familiale verzekering kunnen aanspreken? Of de rechtsbijstand via mijn autoverzekering inroepen?

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 10 feb 2011 22:26

Probleem: vliegwiel is stuk en volgens de garagist is dit een rechtsreeks gevolg van de autokeuring
Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
En als het wel waar is zou je toch op zijn minst verwachten dat de zoekopdracht "schade na autokeuring" bij Google enig resultaat moet opleveren.
Google vind echter geen enkele pagina die aan die zoekopdracht voldoet.
Ik zou allereerst maar eens voor een second opinion gaan
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2011 10:27

@EvilFreD: "schade autokeuring" (zonder de quotes) levert nochthans verschillende hits op.

@TS: Zelfs indien U zou kunnen bewijzen dat de schade is opgelopen bij de autokeuring, dan zal U nog moeten bewijzen dat de schade een gevolg is van een fout die men daar heeft gemaakt. Als de schade enkel een gevolg is van de wettelijk verplichte testen die de autokeuring moet uitvoeren, dan heeft U geen poot om op te staan tov het keuringscentrum.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#6 , 11 feb 2011 23:14

Men trap het gaspedaal helemaal in, het toerental van de motor gaat op de toerenteller in het rood!
Maar ja, die private kontroledienst mag dat, uiteindelijk is een toerenteller gewoon waardeloos.
Best bij alle autocontrukteurs vragen om de toerenteller, wegens waardeloos, uit alle voor de belgische markt bestemde auto's te verwijderen, dan is hij iets minder duur en zijn ze op de techn. controle weeral geruster. :evil:

vtec
Berichten: 170

#7 , 13 feb 2011 14:58

autokeuring is zeker nuttig/nodig voor remmen, banden, schokdempers, corrosie etc. maar die roettest is een marteling voor een automotor; al meermaals kippevel gekregen en jeukende vuisten gevoeld als zo'n keurder zonder een greintje gevoel voor mechanica lompweg meermaals een motor van stationair toerental in de toerenbegrenzer jaagt, dan even gas lost en het pedaal weer tegen de vloer duwt :twisted:
de kans dat uw schade daaraan gelinkt is, is zeer reeël, de bewijslast daarentegen...

fantaflesdopke
Berichten: 14

#8 , 25 feb 2011 15:20

Veel geluk daarmee, ik betwijfel ten zeerste of je de autokeuring aansprakelijk kan stellen voor dergelijk defect.
Je hebt trouwens een garagist die je ook niet alles vertelt denk ik, want er sneuvelen heel wat vliegwielen ...

Is het een dubbel massa vliegwiel? Dan kan ik u bijna garanderen dat het niets met de keuring te maken heeft.
Heb er al genoeg zien passeren die na pakweg 30.000km stuk gaan. Het is een echt probleem, en de meeste garagisten weten daar wel wat van, maar toegeven dat je een gebrekkig product (of toch onderdeel daarvan) verkoopt is niet leuk.

Dit probleem beperkt zich trouwens niet tot één of een paar merken, de meesten hebben er last van.

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#9 , 08 mar 2011 17:25

In onze praktijk hebben wij een aantal dergelijke zaken gehad waarbij wij optraden voor de KM, en telkens weer werd de keuring vrijgesproken voor dergelijke zaken, om u maar een beeld van slaagkans te geven....

cdelahaye
Berichten: 34

#10 , 18 mei 2011 19:15

@ ignace, daar verschiet ik niet van; in België wordt het krapuul beschermd en de hardwerkende Belg bestraft. Leve de rechtspraak. Dit is toch slim bekeken van de overheid; als de keuring de boel kapot maakt is dat driedubbel kassa, keuring betaalt BTW en voor de herstelling betaalt de klant ook BTW en de garagist belastingen.
Waarom zou de rechtbank de klant moeten gelijkgeven ? Laat eens alle Belgen hun auto verkopen aan een buitenlander, ze zouden daar in Brussel wel anders Piepen.

Franciscus
Berichten: 38730

#11 , 18 mei 2011 22:28

Laatste poster geloof je dat nu zelf - de grote autoverenigingen en zelfs TA zouden hier anders al lang hebben op gereageerd.
Als en ik herhaal ALS het een probleem zou zijn dat gerelateerd was was daar al lang een reeks van gewonnen processen geweest.
Voor de rest ... ********

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”