Nieuwbouw buur

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

Nieuwbouw buur

#1 , 04 mar 2019 08:45

Goeiedag,
Mijn buurvrouw is naast een een appartement aan het bouwen. Niets op tegen natuurlijk alles is verlopen via een bouwaanvraag. Maar nu heb ik wel problemen:
* er zijn nog geen regenbuizen voorzien waardoor mijn gevel nat wordt;
* tussen mijn muur en deze van de nieuwbouw zit er nog een opening (die zij moeten dichten) van +/- 5 cm (wel al isolatie tussen) waardoor bij regen het water tussen deze muren loopt;
* er hangen aan de muren nog resten van plastiek (lichte en zware) die verschrikkelijk veel lawaai maken, het lijkt alsof ze mijn huis afbreken, slapen zit er gewoon niet in;

De eigenaar (bouwer) denkt dat hij/zij alles mogen en daar is echt niet met te spreken, ik ken wel de architect.
Wat zijn mijn rechten/plichten?
Met vriendelijke groeten, Wellbeing

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2019 09:11

Breng uw verzekering op de hoogte, en wel nu! Mijn collega heeft een zeer gelijkaardig geval gehad en zij heeft heel haar keukenopstelling mogen afbreken door het insijpelend vocht. Alle achterkanten van de kasten waren naar de vaantjes.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 mar 2019 09:26

En stuur een AS naar de bouwheer (uw buurvrouw dus). Zij is voor u het enige aanspreekpunt in deze. Zij moet het dan doorgeven aan de aannemer.
Werd er voor aanvang van de werken een plaatsbeschrijving opgemerkt van alle aan de werken aanpalende plaatsen van uw woning?

Reclame

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 05 mar 2019 09:09

Dank voor jullie reacties.
Buurvrouw (Bouwheer want zij gaat hier nooit wonen) werkt in het buitenland en is zelden in België. Er is niets opgemaakt van onze woning. Wij denken zelfs dat de originele bouwplannen achteraf zijn gewijzigd. Maar hoe kunnen we dat bewijzen? Hebben ondertussen contact (proberen) op te nemen met de architect daar we die wel kennen. Gelukkig was er deze nacht minder wind en was het lawaai dus ook iets minder. Ik ben foto's aan het nemen en zal naar onze verzekering gaan.
Nogmaals dank en tot verdere info, Wellbeing

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2019 09:57

de bouwplannen moeten uitgevoerd worden zoals ze goedgekeurd zijn in de gemeente. Op eenvoudig verzoek kan je die dan ook gaan inkijken op de desbetreffende gemeente. (let op, inkijken betekent niet kopiëren!)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mar 2019 10:27

werkt in het buitenland en is zelden in België.
Speelt helemaal geen enkele rol. Stuur haar een aangetekende brief, met kopie via gewone post , en verwijs is beide brieven naar elkaar. Zij moet haar plan maar trekken en opdracht geven aan mensen hier in ons land om de hinder te doen stoppen.
Stap naar de gemeente en kijk de plannen in.

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 07 mar 2019 07:19

Ondertussen zijn ze gestart met het afwerken van het dak waardoor de zware, lawaairige plastiek verdwenen is. Het vochtprobleem van de gevels heb ik overgemaakt aan onze brandverzekering. Zij hebben actie ondernomen en er zou vandaag iemand langskomen om dit te bekijken en een oplossing te zoeken. natuurlijk dient eerst de oorzaak opgelost te worden (dak en regengoten) maar daar zijn ze aan bezig. Dus ik reken op een positieve oplossing voor beide.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 mar 2019 09:34

Zonder PB kan tegenpartij altijd zeggen dat uw muren al altijd nat geweest zijn bij regenweer. Bewijs dan maar dat het niet zo was.

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#9 , 08 mar 2019 09:32

Heb de architect gisteren aan de telefoon gehad, hij was aan onze deur geweest om dit te melden :) maar wij waren in verlof. De buurvrouw is op de hoogte en ze zullen het nodige doen op alles in orde te brengen. Buurvrouw wil vooral geen woorden met de buren (ook al woont ze hier niet). En gelukkig is het hier een klein dorpje waar iedereen iedereen kent en ook de politie inspecteur uw vriend is (van ons zeker).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”