Scheefgezakte gemeenschappelijke afsluiting

Kellie
Topic Starter
Berichten: 5

Scheefgezakte gemeenschappelijke afsluiting

#1 , 30 mei 2008 14:56

Situatieschets: We hebben een huis van bouwjaar 1963. In onze tuin hebben we met beide buren een afsluiting in betonplaat van ongeveer een halve meter hoog.

Aan de ene kant hebben we een buur die vlak tegen die afsluiting een rij coniferen heeft staan. Dit zijn serieus grote bomen (een 6-tal meter hoog). Hoelang deze er al staan, dat weten wij uiteraard niet, en de buren ook niet (hebben hun huis ook pas enkele jaren geleden gekocht, en die coniferen stonden er al).

Het probleem is dat die bomen in de loop der tijd de afsluiting hebben scheefgedrukt zodat deze nu overhelt naar onze tuin. Onderaan staan de betonplaten dus nog op de scheidingslijn, maar bovenaan hellen ze erg over naar onze kant, zodat wij daar in conreto enkel plaats hebben voor een border met wat bodembedekkin. Maar het is de bedoeling dat we daar leibomen gaan plaatsen. We zouden deze bomen dan op een halve meter van de afsluiting moeten zetten omwille van de overhelling. En dat is al een serieus stuk tuin dat we dan kwijt zijn (willen net fruit leibomen om zo compact mogelijk onze niet al te grote tuin in te richten).

De buren willen niet horen van een vervanging waarbij zij mee opdraaien voor de kosten. Wat hen betreft voldoet de betonplaat afscheiding perfect en is ze niet aan vervaning toe. Maar volgens ons moet die afscheiding worden uitgegraven en terug recht worden gezet. Wie heeft er hier gelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 30 mei 2008 18:16

Geen van beide heeft gelijk...

Uw buurman moet zo'n bomen normaal 2 meter van de afsluiting plaatsen, wanneer er schade ontstaat door de bomen dan is hij op zijn beurt verantwoordelijk om deze te vergoeden.

U op uw beurt, dient, wanneer de boom ook zo'n 3 meter hoog is, ook op 2 meter afstand van de scheidingslijn te plaatsen. Wanneer de boom lager is, en laag blijft, dan mag u hem slechts op 0,5m van de afsluiting plaatsen.

Indien u niet tot een akkoord komt wordt dit een zaak voor het vredegerecht.

Kellie
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 31 mei 2008 10:31

Hm, voor zover ik het al heb opgezocht en het me door kenners verteld werd, zijn leibomen de uitzondering op de 0,5m regel. Die zijn namelijk bedoeld om als afscheiding te gebruiken (cfr haag).

Reclame

roadie
Berichten: 216

#4 , 31 mei 2008 10:38

Leibomen kunnen een uitzondering vormen. Indien ze gemeenschappelijk worden geplaatst, dienen ze als afscheiding.
@YoeriS: zijn de coniferen a fortiori hoogstammigen?

Naar mijn bescheiden mening een zaak voor de Vrederechter. Probeer eerst in verzoening, procederen kan later dan nog.

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 31 mei 2008 13:11

ik ben geen bomenkenner mijn beste, ik ging enkel af op de lengte van de bomen ;)

roadie
Berichten: 216

#6 , 31 mei 2008 22:26

@YoeriS: er wordt voor het bepalen van de afstand waarop bomen, struiken, heggen dienen te worden geplaatst rekening gehouden of dit hoog- of laagstammigen betreft.

Wat zegt de wetgever?

Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant. Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen. Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken. (Veldwetboek, art 35).

Ik denk dat Kellie fruitbomen verwart met leibomen (linden bvb).

Kellie
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 01 jun 2008 10:34

Neen roadie, je bevestigt dus gewoon dat ik het bij het rechte eind heb. Wij willen wel degelijk lei-fruitbomen aanplanten vlak tegen de gemeenschappelijke afsluiting. Volgens de hierboven gegeven uitleg van jezelf is dit dus wolledig wettelijk in orde. Enkel kunnen we niet tot vlakbij de gemeenschappelijke afscheiding aangezien die wordt omvergedrukt naar onze kant door de buur zijn hoogstammen.

roadie
Berichten: 216

#8 , 01 jun 2008 10:55

Beste Kelly,
volgens mijn bronnen zijn coniferen laagstammen. Wat de snoeihoogte betreft is een andere zaak. Het onderhoud van de afsluiting is, gezien zijn gemeenschappelijke aard, ook gemeenschappelijk.

Punt 1: Herstelling van de afsluiting
Punt 2: Snoeien van de coniferen tot een aanvaardbare hoogte (opgelet met verjaring!)
Punt 3: Toelating tot het planten van leibomen

Start een procedure tot verzoening voor de Vrederechter met plaatsbezoek.
Indien buurman niet reageert, dan wordt het een procedure.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”