Beste,
Ik ben eigenaar geworden van één appartement op 01.10.2017 (ongeveer datum authentieke akte). Hierbij werd door de syndicus een afrekening gemaakt voor de toenmalige eigenaar, deze heeft het openstaande bedrag betaald. Verder heeft de syndicus gemeld dat de eigenaar geen resterende schulden heeft.
Halverwege 2018 blijkt dat de syndicus grove fouten heeft gemaakt, zwaar nalatig is geweest. Nooit antwoord gekregen van de syndicus na ik eigenaar ben geworden. De syndicus heeft nooit definitieve afrekeningen meer opgemaakt vanaf 2016... & blijkt dat de syndicus een domiciliëring had lopen om zijn erelonen te betalen per maand tot en met 30.06.2018.
Halverwege 2018 heeft de nieuwe syndicus een afrekening opgemaakt vanaf 2016 aan de hand van alle betaling, te zien op de bankuittreksels. Hierbij heeft ze mij als één van de eigenaars gezet ook voor alle schulden van de vorige eigenaars.
Op vandaag is uitgekomen dat waterfacturen betaald werden met geld van een andere VME, ook laattijdig want een gerechtsdeurwaarder is tussengekomen met bijkomende schuld bovenop. Dit voor waterfacturen van 2015, 2016 en 2017 (2.500,00€). De andere VME vraagt logischerwijze hun geld terug van onze VME.
Nu vraag ik aan jullie:
1) Kom ik zomaar in de plaats van vorige eigenaars i.v.m. hun niet-betaalde schulden/afrekening. Ben ik diegene die moet gaan aankloppen bij vorig eigenaars van nog openstaande schulden? Ik heb nochtans een attest bij de akte zitten waaruit blijkt dat er geen openstaande schulden zijn.
2) Wat raden jullie aan als aanpak van onze residentie? We zijn van plan om klacht neer te leggen bij de balie van advocaten, maar om een burgerlijke rechtszaak te starten brengt nogal wat kosten met zich mee... Bestaat zoiets als een interne commissie bij syndicus of advocaten die kan tussenkomen bij een geschil.
Alvast bedankt voor jullie opinie.
Mvg.