Kostenverdeling

Logi12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kostenverdeling

#1 , 18 feb 2019 20:58

Beste,

Ik ben eigenaar geworden van één appartement op 01.10.2017 (ongeveer datum authentieke akte). Hierbij werd door de syndicus een afrekening gemaakt voor de toenmalige eigenaar, deze heeft het openstaande bedrag betaald. Verder heeft de syndicus gemeld dat de eigenaar geen resterende schulden heeft.

Halverwege 2018 blijkt dat de syndicus grove fouten heeft gemaakt, zwaar nalatig is geweest. Nooit antwoord gekregen van de syndicus na ik eigenaar ben geworden. De syndicus heeft nooit definitieve afrekeningen meer opgemaakt vanaf 2016... & blijkt dat de syndicus een domiciliëring had lopen om zijn erelonen te betalen per maand tot en met 30.06.2018.

Halverwege 2018 heeft de nieuwe syndicus een afrekening opgemaakt vanaf 2016 aan de hand van alle betaling, te zien op de bankuittreksels. Hierbij heeft ze mij als één van de eigenaars gezet ook voor alle schulden van de vorige eigenaars.

Op vandaag is uitgekomen dat waterfacturen betaald werden met geld van een andere VME, ook laattijdig want een gerechtsdeurwaarder is tussengekomen met bijkomende schuld bovenop. Dit voor waterfacturen van 2015, 2016 en 2017 (2.500,00€). De andere VME vraagt logischerwijze hun geld terug van onze VME.

Nu vraag ik aan jullie:
1) Kom ik zomaar in de plaats van vorige eigenaars i.v.m. hun niet-betaalde schulden/afrekening. Ben ik diegene die moet gaan aankloppen bij vorig eigenaars van nog openstaande schulden? Ik heb nochtans een attest bij de akte zitten waaruit blijkt dat er geen openstaande schulden zijn.
2) Wat raden jullie aan als aanpak van onze residentie? We zijn van plan om klacht neer te leggen bij de balie van advocaten, maar om een burgerlijke rechtszaak te starten brengt nogal wat kosten met zich mee... Bestaat zoiets als een interne commissie bij syndicus of advocaten die kan tussenkomen bij een geschil.

Alvast bedankt voor jullie opinie.
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 feb 2019 21:16

U moet de kosten betalen vanaf het verlijden van de notariële akte.
Dat blijkt duidelijk uit:

Art. 577-11. (Burgerlijk Wetboek): De gewone lasten worden gedragen door de nieuwe mede-eigenaar vanaf de dag waarop hij gebruik kan maken van de gemeenschappelijke delen.

Men kan die lasten van de periode van voor het verlijden van de akte van eigendomsverwerving NIET bij u innen!
De VME moet maar trachten de kosten van voor die datum te innen bij de vorige eigenaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 feb 2019 09:04

De VME kan de syndicus altijd dagvaarden voor de rechtbank.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”