kosten gemeenschappelijke delen zonder nut voor iedereen

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

kosten gemeenschappelijke delen zonder nut voor iedereen

#1 , 17 feb 2019 10:36

Op de AV is beslist dat alle eigenaars collectief zullen overstappen op condensatieketels, omdat een gemengd gebruik op dezelfde schouw met ketels van het oude type problemen zou kunnen opleveren. Hiervoor worden alle gemeenschappelijke schouwen aangepast.

Nu blijkt mijn ketel over een individuele dakvoer te beschikken waardoor hij dus niet op een gemeenschappelijke schouw aangesloten is. Ik hoef daarom niet mee collectief over te stappen. De syndicus verplicht me wel om mee te delen in de kosten van de aanpassing aan de gemeenschappelijke schouwen. HIj argumenteert dat het gemeenschappelijk karakter van een schouw bevestigd wordt van zodra hier 2 of meerdere appartementen op aangesloten zijn.

Nu is mijn ketel ook aan vervanging toe wat dus betekent dat mijn individuele schouw ook aangepast moet worden. De syndius wil echter deze werken niet meenemen in de algemene aanpassingswerken omdat het geen gemeenschappelijke schouw betreft. Ik moet dus meebetalen aan de gemeenschappelijke schouwen waar ik niet op aangesloten ben en tegelijkertijd de kosten van de schouw waar ik wel op aangesloten ben alleen dragen. Dat lijkt me toch niet fair. Kan ik hier iets tegenin brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2019 10:53

Is die individuele schouw origineel? Staat ze al op de originele plannen van de bouwaanvraag, of werd ze later door u of een vorige eigenaar aangebracht, met akkoord van de AV?
Indien ze origineel is, wat staat hierover dan in de basisakte? Moest jij al meebetalen in het onderhoud/vegen van deze schouw?

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 17 feb 2019 14:38

Bedankt voor je reactie. De schouw is origineel. Ik zal nakijken of er in de basisakte iets over staat.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 17 feb 2019 20:53

Indien u de mogelijkheid had/hebt om op die gemeenschappelijke schouw aan te sluiten moet u meedelen in de kosten, ook als u van die mogelijkheid geen gebruik maakt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”