Ontslag syndicus

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

Ontslag syndicus

#1 , 18 mar 2006 18:09

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:


Geachte,

Ik heb een zeer dringende vraag...

We wensen onze syndicus ontslaan.
Nu donderdag komt de vergadering voor. Hij kan echter niet aanwezig zijn. Hij zegt nu dat, wanneer hij niet aanwezig is, dat de beslissing niet rechtsgeldig is. Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 18 mar 2006 18:13

Beste,
Hoe werd die vergadering samen geroepen ? Heeft de beheerraad dat eenzijdig beslist ? Heeft een meerderheid der mede-eigenaars dat beslist ? Werd de uitnodiging tot die vergadering verstuurd door de syndicus ?

Dank

ginov
Berichten: 5

#3 , 18 mar 2006 22:54

De vergadering werd samengeroepen door mezelf, een mede-eigenaar. alle mede-eigenaars wensen de vergadering bij te wonen en wensen de syndicus te ontslaan. De uitnodiging werd door mezelf verstuurd.

Hjj zegt ook dat hij voor 5 jaar is verkozen, wat niet waar is, wij hebben geen contract getekend. Er is wel een eerste vergadering geweest, maar we hebben niets getekend. Hij zegt ook dat hij een schadevergoeding wenst, doch dit werd niet overeengekomen.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Reclame

Ratione Legis
Berichten: 76

#4 , 18 mar 2006 23:08

De vergadering werd samengeroepen door mezelf, een mede-eigenaar.
In principe moet dat via de syndicus gebeuren. U heeft wel een initiatiefrecht, doch in principe moet de syndicus de BAV samen roepen.
alle mede-eigenaars wensen de vergadering bij te wonen en wensen de syndicus te ontslaan. De uitnodiging werd door mezelf verstuurd.
U roept de syndicus best ook op voor de bijzondere algemene vergadering, zorg desnoods reeds voor de aanwezigheid van een nieuwe syndicus. Zorg dat er nauwkeurig verslag opgemaakt wordt.
Zorg dat de syndicus zijn "verdediging" kan voorbereiden, zoniet riskeert u dat de vrederechter jullie bijeenkomst niet zal erkennen.

Hij zegt ook dat hij een schadevergoeding wenst, doch dit werd niet overeengekomen.
Wanneer jullie op een onrechtmatige wijze de bijeenkomst abrupt verbreken, dan kan art 1382 BW ingeroepen worden als de syndicus effectief schade lijdt daardoor. Daarom mijn voorstel: zorg dat hij zijn verdediging kan voorbereiden. Laat hem desnoods zelf een datum voorstellen.
Laatst gewijzigd door Ratione Legis op 19 mar 2006 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ginov
Berichten: 5

#5 , 19 mar 2006 11:32

Ik zal dus een vergadering bij elkaar roepen via de syndicus.
Nu, we zijn slechts een blok van 5 personen, geen lift, geen ondergrondse garage etc... Ik zal mezelf voordragen als syndicus van de blok, daar is trouwens iedereen mee akkoord. Hoe zit het dan met meestemmen in de vergadering?

Ratione Legis
Berichten: 76

#6 , 19 mar 2006 11:56

Ik zal dus een vergadering bij elkaar roepen via de syndicus.
Dat is het verstandigste en d? manier om ervoor te zorgen dat je geen problemen krijgt.
Jullie hebben overigens als mede-eigenaar het recht om dergelijke Bijzondere Algemene Vergadering bijeen te roepen.
Rechtsgrond: art 577-6 ?2 BW dat stelt dat elke mede-eigenaar de BAV samen kan roepen indien hij 20% van de stemmen bezit.
Nu, we zijn slechts een blok van 5 personen, geen lift, geen ondergrondse garage etc... Ik zal mezelf voordragen als syndicus van de blok, daar is trouwens iedereen mee akkoord. Hoe zit het dan met meestemmen in de vergadering?
U mag in principe deelnemen aan de beraadslagingen.
Rechtsgrond: art. 577-6 ?5 "De syndicus kan niet als lasthebber van een mede?igenaar tussenkomen op een algemene vergadering, niettegenstaande zijn recht, wanneer hij mede?igenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering."


PS: Ik had gisteren een fout gemaakt aangaande de termijn van 5 jaar voor aanstelling van de syndicus. Gelieve met die opmerking dan ook geen rekening te houden. Aanstelling voor 5 jaar is wel mogelijk, doch, syndicus mag op elk moment ontslagen worden indien dit rechtmatig gebeurt.

Laat ons misschien eens weten hoe het afloopt. Succes.

ginov
Berichten: 5

#7 , 19 mar 2006 13:00

Dus, om samen te vatten:

Wij roepen een vergadering , een BAV, samen via de syndicus met als agendapunt, "het ontslag van de syndicus". De syndicus bepaalt zelf de vergaderingsdatum ter voorbereiding. Op de BAV stemmen we over het ontslag en de aanstelling van een nieuwe syndicus, ik dus.
Binnen de 10 dagen ga ik de boeken halen van onze vereniging van mede-eigenaars.
Daarmee is er dus een rechtsgeldige vergadering?

ginov
Berichten: 5

#8 , 28 mar 2006 16:26

De syndicus belde mij om te zeggen dat hij sowieso recht heeft op een verbrekingsvergoeding. Ik heb hem toen gezegd dat hij nog steeds een voorlopige syndicus is. Hij zei me dat dit niet waar is. We hebben geen contract getekend, maar hij heeft de eerste vergadering voorgezeten en nadien betaald voor zijn diensten. Hij vindt dit voldoende om aan te tonen dat wij hem hebben verkozen als syndicus. Morgen komt de vergadering voor.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”