Voorstel tot dading

humres
Topic Starter
Berichten: 21

Voorstel tot dading

#1 , 28 mei 2008 18:51

Nadat een syndicus zijn ontslag heeft ingediend , werd een audit uitgevoerd.Deze audit was negatief voor de syndicus en werd hem schriftelijk meegedeeld.
Nu stelt de syndicus voor dat hij akkoord is om een dading te doen.
Mijn vraag : wie kan een dading aangaan in een vereniging van medeëigenaars die tijdelijk zonder syndicus zit ?
Ik heb begrepen dat indien iemand een dading aangaat dat deze definitief is.
Jullie raad en mening is zeer welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 28 mei 2008 21:13

Een dading is inderdaad definitief met het oog op het afsluiten van een bepaald geschil. Beide partijen moeten dan ook toegevingen doen zodat er een onderling akkoord bereikt wordt. Wanneer de dading gesloten is, kan de één de andere partij niet meer voor het gerecht dagen voor dezelfde feiten als opgenomen in de dading.

De nieuwe syndicus zou deze dading kunnen sluiten.

humres
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 28 mei 2008 21:40

Beste YoeriS,
Als ik U goed begrijp kan er dus momenteel NIEMAND van de vereniging der medeëigenaars een dading afsluiten.Kan de meerderheid van een AV dit wel ?
Of dienen we te wachten op een nieuwe syndicus ?
Dank voor je antwoord.

Reclame

YoeriS
Berichten: 271

#4 , 28 mei 2008 21:52

U moet iemand hebben die de vereniging van mede-eigenaars kan/mag vertegenwoordigen, de algemene vergadering is slechts een besluitvormingsorgaan en kan in se de vereniging niet vertegenwoordigen.

U zou tijdelijk een mede-eigenaar kunnen aanduiden via de AV, met het oog op het afsluiten van de dading en wanneer er een nieuwe syndic is gevonden hem terug afzetten.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 29 mei 2008 00:14

U moet iemand hebben die de vereniging van mede-eigenaars kan/mag vertegenwoordigen, de algemene vergadering is slechts een besluitvormingsorgaan en kan in se de vereniging niet vertegenwoordigen.

U zou tijdelijk een mede-eigenaar kunnen aanduiden via de AV, met het oog op het afsluiten van de dading en wanneer er een nieuwe syndic is gevonden hem terug afzetten.
Hetgeen YoeriS zegt klopt. Alleen stelt zich de vraag wie gaat de vergadering bijeenroepen om voorlopig een eigenaar als syndicus aan te stellen? De wet schrijft voor dat ofwel (tenzij strengere bepalingen) één of meerdere eigenaars met 20% van de aandelen een vergadering kan/kunnen samenroepen. Binnen de wet op de mede-eigendom zegt de wet ook dat een eigenaar aan de Vrederechter mag/kan vragen om een voorlopig syndicus aan te stellen. Misschien is dit laatste het verstandigste want als er een dading door een mede-eigenaar zou worden getekend, dan draagt deze in zijn (op dat ogenblik) hoedanigheid als syndicus ook de volle verantwoordelijkheid.

humres
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 29 mei 2008 18:39

Pedro,
Zeer hartelijk dank voor uw bijdrage.
Nog een vraagje:de syndicus probeert nu via een schrijven een dading te forceren tegen een bepaalde datum.
Wij zijn dat evenwel niet van plan aangezien we nog verdere onderzoeken aan het voeren zijn naar het gevoerde financiële beleid,met meer dan waarschijnlijk nog meer onregelmatigheden die aan de oppervlakte zullen komen.
Hoe dienen wij als vereniging ME op dit schrijven te reageren ?
Dank bij voorbaat voor uw zeer gewaardeerd antwoord , evenals JoeriS.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 30 mei 2008 08:29

Pedro,
Zeer hartelijk dank voor uw bijdrage.
Nog een vraagje:de syndicus probeert nu via een schrijven een dading te forceren tegen een bepaalde datum.
Wij zijn dat evenwel niet van plan aangezien we nog verdere onderzoeken aan het voeren zijn naar het gevoerde financiële beleid,met meer dan waarschijnlijk nog meer onregelmatigheden die aan de oppervlakte zullen komen.
Hoe dienen wij als vereniging ME op dit schrijven te reageren ?
Dank bij voorbaat voor uw zeer gewaardeerd antwoord , evenals JoeriS.
Beste humres, jullie kunnen/moeten in se niet reageren op deze dading aangezien ze normaal dient te worden afgesloten tussen de VME en de ontslagen syndicus. Zolang er geen nieuwe syndicus is aangesteld kan er niemand de VME vertegenwoordigen. Het is immers de AV die een beslissing dient te nemen en dusdanig aan de syndicus een mandaat dient te geven om over te gaan tot het ondertekenen van de dading. Aangezien de eigenaars dit duidelijk niet wensen te doen, zou ik hier gewoon niet op reageren maar zo snel als mogelijk een syndicus laten aanstellen, al ware het vooreerst een voorlopige syndicus. Let ook op met de audit in die zin, zorg er voor dat deze zogenaamd op vraag en in opdracht van één of meerdere eigenaars in persoonlijke naam werd uitgevoerd en dus niet in naam en voor rekening van de VME want ook dit kan in principe niet zonder beslissing van de algemene vergadering. Indien jullie VME hulp wenst, dan kan u mij een privé mailtje sturen. Succes.

humres
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 30 mei 2008 10:43

Beste Pedro,
Ik ben U zeer erkentelijk voor het aangereikte advies.
Tevens een pluim voor uw altijd zeer gewaardeerde antwoorden die ik heb kunnen nagaan op dit forum.
U getuigt ongetwijfeld van een zeer hoge professionaliteit.
Een bericht wordt nog naar uw PB gezonden.
Nogmaals zeer hartelijk dank.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”