Zonnepanelen en vochtproblemen op duoappartement

Yeshua
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen en vochtproblemen op duoappartement

#1 , 11 feb 2019 23:16

Hallo,

Mijn buurvrouw en ik wonen elk in ons appartement boven een handelspand dat verhuurd wordt. We zijn allemaal (alledrie) eigenaar en er is geen syndicus. Mijn vraag bestaat uit 2 delen:

1. Aan de achterkant van ons appartement hebben we een balkon, daarachter een plat dak (deel van het handelspand) en de rest van het handelspand. Het plat dak is slecht gemaakt; het water loopt niet goed af en er is ook maar één (erg kleine) afloop. Zelf heb ik geen problemen, maar de buurvrouw heeft last van vocht in haar hal. Bovendien trekt dit water muggen aan.

We hebben de eigenaar van het handelspand al aangetekende brieven gestuurd (met foto's van het water), maar deze reageert gewoon niet. Ook niet op klachten van de huurder van het handelspand, want die heeft eveneens regelmatig last van vocht. De buurvrouw heeft al verschillende keren telefonisch contact gehad, maar wordt telkens doorverwezen naar hun advocaat.

Wat valt hieraan te doen? Iemand liet me weten dat de wet hieromtrent nog maar pas veranderd is. (?) Dat we met ons tweeën de eigenaar van het handelspand kunnen "dwingen" om hier iets aan te doen. (Twee tegen één.)

2. Tweede vraag betreft het plaatsen van zonnepanelen. Het dak boven ons appartement is voor de helft van de eigenaar van het handelspand, voor 1/4e van mezelf en voor 1/4e van de buurvrouw. Dit staat duidelijk in de notariële akte. Stel dat ik zonnepanelen wil plaatsten, hoe gaat dit dan in zijn werk? De buurvrouw heeft een tijdje geleden een dakvenster geplaatst zonder overleg. Ik heb hier helemaal geen problemen mee, maar vraag me wel af hoe dit past in het plaatje. Ik maak me verder de bedenking dat zonnepanelen niet zomaar ergens op een dak geplaatst worden, maar dat ze geïnstalleerd worden, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van het zonlicht.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding