Een bijkomstige vergetelheid in het vergaderingsverslag?

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Een bijkomstige vergetelheid in het vergaderingsverslag?

#1 , 11 feb 2019 09:17

Beste,

Stel, dat een agendapunt gestemd wordt. Er staat in het verslag duidelijk wie voor en wie tegen gestemd heeft en met hoeveel aandelen. Wat er niet staat is of we het agendapunt nu als goedgekeurd of verworpen moeten beschouwen. Een bijkomstige vergetelheid? :shock:

Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2019 15:34

Mijn vraag is geen fantasietje, ik merkte het gisteren pas op, terwijl ik het al meerdere keren gelezen had. :wink:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 11 feb 2019 21:33

En wat is het probleem?
Als het stemresultaat gekend is kent men ook de uitslag...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2019 07:08

Beste asperger,

Het stemresultaat is inderdaad bekend, het is dus bekend hoeveel aandelen pro en contra waren voor het ingediende agendapunt, maar, en dat is helemaal gek, voor de andere gestemde agendapunten staat er of het al dan niet verworpen of aangenomen werd, bij het desbetreffende agendapunt staat niets. M.a.w. hadden de pro stemmen een voldoende meerderheid of hadden ze die niet?

adsummam
Berichten: 581

#5 , 12 feb 2019 12:14

B.W. Art. 577-6 § 10
Het gaat hier inderdaad om een vormfout maar contextueel wordt deze zonder twijfel opgeheven door de vermeldingen voor andere punten.

Lijdt u een dergelijk persoonlijk nadeel in de stemming over dit agendapunt dat een rechter het stemresultaat ongeldig zal verklaren?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 feb 2019 13:04

Dit noemt men dan: "Spijkers op laag water zoeken!".
De vormfout schept hier immers geen rechtsonzekerheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 feb 2019 14:37

adsummam en asperger bedankt,

Het is niet mijn bedoeling om die vormfout in te roepen om het agendapunt als verworpen te moeten bestempelen, maar het gaat zoals jullie zeggen inderdaad over een vormfout, en dat moeten we voorkomen.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2019 06:57

Beste adsummam en asperger,

Door deze vormfout stuit ik wel op kleine moeilijkheid. Als ik het desbetreffende gestemde agendapunt wil aanvechten, kan ik bijvoorbeeld niet zeggen: 'na het inwinnen van juridische informatie, blijkt het 'goedgekeurde' agendapunt, gebaseerd te zijn op een verkeerde veronderstelling, meer bepaald de vereiste meerderheid. Nergens staat dat het goed- of afgekeurd werd. Hoe formuleer je dat dan?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 13 feb 2019 13:20

Aangezien de meerderheid waarmee gestemd blijkbaar in detail in de notulen wordt vermeld beschikt u toch over alles wat u nodig hebt? Je verwijst dus rechtsreeks naar het stemresultaat, wees tevreden dat het zo gedetailleerd vermeld staat!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”