geluidsoverlast onderburen

Veerle65
Topic Starter
Berichten: 3

geluidsoverlast onderburen

#1 , 07 feb 2019 14:10

Ik woon op een appartement met 1 slaapkamer. Het appartement onder mij heeft exact dezelfde afmetingen maar wordt bewoond door 5 personen, een gezin met 3 kleine kinderen. Destijds werd het contract opgesteld en verhuurd aan een gezin met 1 kind doch er zijn er 2 bijgekomen en het gezin woont er nog steeds. Er is aan de straatkant een klein kamertje waar ik een bureau heb maar onder mij slapen de 2 jongste kinderen, 7 en 3, in dit kamertje in een stapelbed. Het jongste kind slaapt bij de ouders. U kan zich voorstellen dat dit een hoop lawaai met zich meebrengt omdat de kinderen uiteraard te weinig speelruimte hebben. Dit appartement is echt maar voorzien voor max 2 personen. Een baby erbij zou nog kunnen maar dat is dan echt het maximum. Het is trouwens ook niet volgens de wettelijke veiligheid dat er zo veel personen in zo een klein appartement wonen. Bovendien gaan de kinderen nooit voor 22.00 uur slapen terwijl ze ook wel naar school moeten. Dit terzijde. Ik ben ziek (kanker) en ben in deze buurt komen wonen omdat het een rustige buurt is. Nooit gedacht dat ik boven een gezin met 3 kleine kinderen zou terecht komen. Ze houden geen rekening met het feit dat er nog andere mensen in het gebouw wonen. Op de 1ste verdieping woont een gepensioneerde man met een hond doch die man durft er niks over te zeggen en vermijdt elke confrontatie.
Kan ik op één of andere manier deze mensen duidelijk maken dat zij met te veel mensen op dit appartement wonen, laat ik alles over aan de eigenaar? Kan die deze mensen opzeggen omwille van deze reden of komt hij dan zelf in de problemen?
graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2019 16:31

.De burgemeester kan een woning overbewoond verklaren wanneer de bezettingsnormen zodanig zijn overschreden dat er een veiligheids- en / of gezondheidsrisico ontstaan is.
De onderzoeker moet een omstandige omschrijving maken van het veiligheids- en gezondheidsrisico. Om een woning overbewoond te kunnen verklaren, moet de burgemeester eerst de in de Vlaamse Wooncode opgenomen procedure volgen.


Niet alle woningen waarvan de woningbezettingsnorm overschreden is, zijn dus overbewoond.
Als vuistregel wordt er van uitgegaan dat als er meer dan dubbel zoveel mensen wonen dan toegelaten, een woning overbewoond is.


bron wonen Vlaanderen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”