Akoestische isolatie - Aanbouwen tegen bestaande woning

bolclbr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Akoestische isolatie - Aanbouwen tegen bestaande woning

#1 , 29 jan 2019 16:52

Ik heb als eerste gebouwd in een kleine verkaveling voor 5 rijwoningen. Mijn woning is de kopwoning. Rechts is een kleine openbare parking. Nu wil mijn toekomstige linkse buur binnenkort beginnen bouwen. Zijn omgevingsvergunning is toegekend.
Hij denkt er aan om zijn zijgevel gewoon tegen mijn wachtgevel te bouwen zonder geluidisolatie of spouw. Eventueel zou hij zelfs zonder zijgevel bouwen en zijn binnenmuren direct haaks tegen mijn wachtgevel zetten.
Er bestaat een akoestische norm NBN S 01-400-1 voor lucht- en contactgeluiden die het heeft over akoestische isolatie en/of ankerloze spouwmuren. Deze werd in het BS gepubliceerd op 19/05/2008 (Numac 2008011181)-29 april 2008-Koninklijk Besluit houdende bekrachtiging van Belgische normen uitgewerkt door het Bureau voor Normalisatie (NBN). Art. 1. Worden goedgekeurd, de hierna vermelde Belgische normen: 2° NBN-S-01-400-1: akoestische criteria voor woongebouwen. Art. 3. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 2008.
Mijn toekomstige buur beweert echter dat dit een louter informatieve 'brochure' is die geen juridische waarde heeft.
Ik vind nochtans in de literatuur artikels die zeggen dat een vrederechter -als de norm niet toegepast wordt- dit beschouwt als een verborgen gebrek waardoor hij schadevergoeding zou moeten betalen. Maar dat zijn dan voldongen feiten.
VRAAG: hoe kan ik hem verplichten om de norm te volgen zodat ik geen geluidshinder heb? Zijn aannemer trekt zich hier niets van aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 jan 2019 17:29

Eventueel zou hij zelfs zonder zijgevel bouwen en zijn binnenmuren direct haaks tegen mijn wachtgevel zetten.
Hij zal dat doen om goedkoper gediend te zijn. Zeg hem dan wel dat hij in voorkomend geval de helft van uw zijgevel moet overnemen, funderingen en de graafwerken ervoor inbegrepen
Wat zeggen de verkavelingsvoorschriften hierover? Informeer eens bij de bouwdienst van uw gemeente. Soms staat hierover iets in de gemeentelijke voorschriften

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 jan 2019 18:10

En hebt uzelf die normen gerespecteerd bij het bouwen van uw woning.
U wist immers dat die muur een scheidingsmuur was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

bolclbr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2019 01:42

@ asperger.
Ja ik heb de normen gerespecteerd. Mijn wachtmuur heeft voorlopige thermische isolatie.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jan 2019 09:18

Maar dat is nog geen akoestische isolatie.

bolclbr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2019 13:31

"Maar dat is nog geen akoestische isolatie."

Natuurlijk niet mava105. Daarom is het ook voorlopig omdat een tijdelijk vrijstaande gevel thermisch geïsoleerd moet zijn. Akoetische isolatie helpt daar weinig bij.

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 31 jan 2019 13:55

Staat uw muur op de scheiding, of net iets ervan?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”