Herberekening gemeenschappelijke delen nodig of niet?

CoppensB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Herberekening gemeenschappelijke delen nodig of niet?

#1 , 26 jan 2019 10:11

Situatie:
Bij nieuwbouwappartementenblok worden 5 appartementen & 5 staanplaatsen verkocht.
Het zijn staanplaatsen in 1 grote garage. Hierdoor zit in het privatief gedeelte enkel het 'exclusief gebruiksrecht' van een aangewezen parkeerplaats.
In de gemene delen zitten dus de parkeerplaatsen.

Mijn schoonmoeder heeft geen auto. Dus zij kocht enkel het appartement zonder staanplaats.
Bij de basisakte was men het exclusief gebruiksrecht van de parkeerplaats verbonden aan haar kavel vergeten verwijderen uit de tekst.
Er is dus een wijzigende basisakte gemaakt waarin mijn schoonmoeder dan niet meer beschikt over dat exclusief gebruiksrecht en dat de bouwheer dit kan toekennen aan een ander kavel.

Mijn schoonmoeder was de eerste die aankocht. Alle appartementen waren toen nog niet verkocht, men wist toen ook nog niet aan wie men het exclusief gebruiksrecht ging toewijzen.

Vraag:
Nu zijn alle appartementen verkocht.
1 appartement heeft dus 2x exclusief gebruiksrecht van 2 parkeerplaatsen.

Moet men de berekening van de gemeenschappelijke delen nu niet opnieuw doen?
Mijn schoonmoeder haar duizendsten in de gemeenschappelijke delen zijn dezelfde gebleven als had zij het exclusief gebruiksrecht van die parkeerplaats.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2019 11:50

Ja! Dat is nodig...
Dat is oerdom die regeling waarbij de staanplaats verbonden is met een bepaald appartement.. Want nu moeten er kosten worden gemaakt die perfect vermijdbaar waren.
Normaal gezien worden (alleszins heden ten dage bij nieuwbouw) garages/parkeerplaatsen als aparte percelen beschreven in de statuten (zelfs de private kelders!), ieder met hun eigen quotiteiten. Ze zijn dus niet verbonden aan een bepaald appartement.
Dan stelt zich dit probleem niet en kunnen garages en appartementen apart verkocht worden zonder dat er ooit kosten moeten worden gemaakt om de basisakte aan te passen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 jan 2019 12:12

En het is ook gemakkelijker om ze afzonderlijk te verhuren.

Reclame

CoppensB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2019 22:02

Ik heb de vraag doorgespeeld aan het secretariaat van de notaris, maar blijkbaar is toch geen herberekening nodig.

"Een exclusief gebruiksrecht veranderd niets aan de duizendsten in de gemeenschappelijke delen die in bezit zijn aangezien dit enkel een gebruiksrecht is en geen eigendomsrecht."

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 28 jan 2019 22:18

Dat klopt niet.
Dan zouden balkons en terrassen die meestal ook enkel een gebruiksrecht zijn geen enkele invloed hebben op de quotiteiten. En dat is niet het geval.
Stel de vraag aan een echte notaris, niet aan zijn secretaresse.

ps: waar is dat? ben kandidaat om daar een staanplaats te kopen zonder quotiteit ; interessante belegging zonder kosten!

Enkel indien een staanplaatsen niet toegewezen is aan een bepaald appartement is ze volledig gemeenschappelijk.
Maar in dat geval mag elke eigenaar op eender welke plaats gaan staan. Wat hier niet het geval is.

een inleiding in de materie:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... q_7kuCO5B4
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”