privaat en exclusief genotsrecht tuin

sarahdb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

privaat en exclusief genotsrecht tuin

#1 , 24 jan 2019 21:12

Graag advies: ik ben eigenaar van een appartement in een mede-eigendom. Zowel in de basisakte als in het reglement van de mede-eigendom staat dat ik privaat en exclusief genotsrecht heb op de tuin. Er is een gemeenschappelijke muur met buren uit het binnengebied die niet tot de mede-eigendom behoren. Die gemeenschappelijke muur vertoont tekenen van instabiliteit. De raad van bestuur stelt aan de algemene vergadering van de mede-eigendom voor om de stabiliteit van de muur te laten herstellen. Daarbij wordt voorgesteld om de muur met 60cm te verlagen, om op de kosten voor de mede-eigendom te besparen. Hierdoor ontstaat er extra inkijk in 'mijn' tuin van een viertal belendende woningen.

Ik ga daar niet mee akkoord en wil dat de muur hersteld wordt in zijn oorspronkelijke staat, en dus niet verlaagd wordt. De raad van bestuur doet dit af als slechts één persoonlijke mening waar geen rekening moet mee worden gehouden en melden me dat ze gewoon doorgaan met de procedure voor de algemene vergadering. De raad van bestuur heeft eveneens advies gevraagd aan de stedenbouwkundige dienst van de gemeente. Die zegt dat er geen stedenbouwkundige vergunning nodig is om een wijziging aan te brengen, maar dat het wel noodzakelijk is dat de betrokken buren akkoord gaan.

Mijn vraag is: wie is de 'buur' die akkoord moet gaan in de mede-eigendom? Kan ik niet akkoord gaan met dit voorstel en dus optreden als 'buur' als gebruiker met exclusief en privaat genotsrecht? Of is het de algemene vergadering die hier zonder mijn akkoord mag optreden als 'buur'?

Kan iemand mij adviseren wat mijn rechten zijn? Ik kan gemakkelijk terugvinden wat ik als eigenaar in een mede-eigendom in een tuin met privaat en exclusief genotsrecht wel en niet mag doen met die tuin. Maar ik kan niet terugvinden wat mijn rechten zijn om mij tegen de ingrepen van de mede-eigendom te beschermen die rechtstreeks een grote impact hebben op die tuin en waar ik niet akkoord mee ga. Bij voorbaat dank, Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 jan 2019 21:26

Jij bent geen buur maar mede-eigenaar in het pand waaraan de wijziging plaatsvindt.
U hebt enkel het privaat gebruik van de tuin. De tuin noch de muur zijn uw privaat bezit. Ze behoren tot de gemene delen van het gebouw.
Over de gemene delen van het gebouw beslist de vereniging van mede-eigenaars.
Die doen dat door daarover te stemmen op hun algemene vergadering.
Indien u van mening bent dat u door die beslissing nadeel lijdt kunt u een procedure instellen bij het vredegerecht. De Rechter zal dan de knoop in de ene of de andere zin doorhakken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”