Syndicus niet transparant en komt afspraken niet na

imo
Topic Starter
Berichten: 27

Syndicus niet transparant en komt afspraken niet na

#1 , 07 jan 2019 22:29

Beste,

ik heb hier al heel wat verhalen gelezen over ervaringen met de syndicus, maar vond niet meteen een antwoord op mijn vraag:

Ik ben eigenaar van 1 appartement in een gebouw met 6. Op de laatste AV vorig jaar werd beslist om bepaalde niet dringende opknapwerken werken te laten uit te voeren in de gemeenschappelijke delen. Eén van de eigenaars stelde voor om deze werken te laten uit te voeren door iemand/firma die hij kende. Niemand had hiertegen een bezwaar en werd beslist dat die eigenaar bij zijn gekende firma ging informeren naar kostprijs ed... en dat hij de syndicus hiervan zou inlichtingen. In het verslag is ook duidelijk opgenomen dat de syndicus op haar beurt alle eigenaar hiervan zou informeren.

Maar de syndicus heeft mij -zoals opgenomen in het verslag- als eigenaar nooit
- laten weten dat er uiteindelijk een akkoord is bereikt met die firma,
- ook totaal geen informatie bezorgd over voor welk bedrag, datum aanvang en duur van de werken, welke werken, welke materialen, ...
- en dus ook nooit mijn akkoord gevraagd om die firma voor dat bedrag de opdracht toe te kennen.

Het enige waarmee ik mij tijdens de vergadering akkoord had verklaard was dat die bepaalde werken dienden uitgevoerd en dat één van de eigenaars in zijn kennissenkring ging nagaan voor eventuele kandidaat aannemers.

Bij dringende werken (breuk, gevaar, ...) kan ik inkomen dat men eerst laat uitvoeren en nadien opvraging doet obv offerte, factuur, ...

Maar nu krijg ik van de syndicus verzoek tot betaling van mijn deel, zonder dus enige voorafgaande info/verwittiging toekenning opdracht, zonder enig document (factuur, offerte, ...) waaruit zou moeten blijken wat uiteindelijk de kostprijs, ... was. In het zwart uitgevoerd denk ik dan?

Ik heb de andere eigenaar nog niet gesproken, maar heb dus ook geen zicht wie hoeveel aangerekend krijgt en dus of iedereen wel een eerlijke afrekening krijgt?

Wat zijn mijn opties in dit geval, indien die er zijn? Of dien ik te betalen zondermeer?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2019 09:27

In ieder geval eerst de bewijzen vragen aan de syndicus voor u betaalt.
Op de A.V. eerst de prijs/offerte vragen en dan beslissen tot uitvoering werken, niet omgekeerd.
Is ook geen benul van de kosten ? Indien in het zwart, kunt u weigeren te betalen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”