Stemmogelijkheid sindicus mede-eigenaar

Efjoma
Topic Starter
Berichten: 232

Stemmogelijkheid sindicus mede-eigenaar

#1 , 19 mei 2008 11:32

art. 577-6 §5 zegt "sindicus ...... niettegenstaande zijn recht, wanneer hij medeëigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering"
Indien het niet gaat over zijn taak of vergoeding neem ik aan dat hij mee mag stemmen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 20 mei 2008 14:53

art. 577-6 §5 zegt "sindicus ...... niettegenstaande zijn recht, wanneer hij medeëigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering"
Indien het niet gaat over zijn taak of vergoeding neem ik aan dat hij mee mag stemmen?
Inderdaad. Elke mede-eigenaar syndicus mag in zijn hoedanigheid als mede-eigenaar stemmen. Wanneer er dient te worden beslist over zijn taak, mandaat, ereloon in zijn hoedanigheid als lasthebber van de VME, dan mag hij om evidente redenen hier als eigenaar niet mee over stemmen. Ik verwijs dienaangaande naar artikel 577-6§7 B.W.

Efjoma
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 20 mei 2008 19:57

Bedankt voor uw antwoord.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 20 mei 2008 22:48

Vervalt het stemrecht voor de eigen aandelen in het geheel of mag deze persoon zijn "stemrecht" overdragen aan vb. zijn echtgenote of een derde persoon ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”